Tehilliem: Psalm 28 - een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 28 - een Joodse uitleg In Psalm 28 vraagt Koning David G'd om rust. David wil bevrijd worden van zelfgenoegzaamheid die hem tot kwade daden leidt. Alleen bij G'd kan David vertrouwen vinden en kan hij uit de greep van het kwade blijven. Psalm 28 is een smeekbede tot G'd om ons zelf te verheffen. Het is een gebed voor elk individu om G'd te vragen hem te helpen het goede pad te blijven bewandelen en dat G'd de kwaadwilligen straft en de rechtvaardigen beloont.

Tekst Psalm 28

U, Eeuwige, roep ik aan mijn rots, houd u niet doof. Als u blijft zwijgen, word ik een dode met de doden in het graf. Hoor mijn smeekbede als ik u om hulp roep, als ik mijn handen ophef naar het hart van uw heiligdom. Ruk mij niet weg met de kwaadwilligen, met hen die onrecht doen, die hun vrienden vrede wensen, maar in hun hart zinnen op kwaad.

De Eeuwige is de kracht van Zijn volk, een burcht van redding voor zijn gezalfde. Red het volk dat u toebehoort, zegen het, wees zijn herder en draag het voor eeuwig.

Tekst Psalm 28 in het Hebreeuws

א לְדָוִד אֵלֶיךָ יְהוָה אֶקְרָא צוּרִי אַל-תֶּחֱרַשׁ מִמֶּנִּיפֶּן-תֶּחֱשֶׁה מִמֶּנִּי וְנִמְשַׁלְתִּי עִם-יוֹרְדֵי בוֹר. ב שְׁמַע קוֹל תַּחֲנוּנַי בְּשַׁוְּעִי אֵלֶיךָבְּנָשְׂאִי יָדַי אֶל-דְּבִיר קָדְשֶׁךָ. ג אַל-תִּמְשְׁכֵנִי עִם-רְשָׁעִים וְעִם-פֹּעֲלֵי-אָוֶןדֹּבְרֵי שָׁלוֹם עִם-רֵעֵיהֶם וְרָעָה בִּלְבָבָם. ד תֶּן-לָהֶם כְּפָעֳלָם וּכְרֹעַ מַעַלְלֵיהֶםכְּמַעֲשֵׂה יְדֵיהֶם תֵּן לָהֶם הָשֵׁב גְּמוּלָם לָהֶם. ה כִּי לֹא יָבִינוּ אֶל-פְּעֻלֹּת יְהוָה וְאֶל-מַעֲשֵׂה יָדָיויֶהֶרְסֵם וְלֹא יִבְנֵם. ו בָּרוּךְ יְהוָה כִּי-שָׁמַע קוֹל תַּחֲנוּנָי. ז יְהוָה עֻזִּי וּמָגִנִּי בּוֹ בָטַח לִבִּי וְנֶעֱזָרְתִּיוַיַּעֲלֹז לִבִּי וּמִשִּׁירִי אֲהוֹדֶנּוּ. ח יְהוָה עֹז-לָמוֹ וּמָעוֹז יְשׁוּעוֹת מְשִׁיחוֹ הוּא. ט הוֹשִׁיעָה אֶת-עַמֶּךָ וּבָרֵךְ אֶת-נַחֲלָתֶךָוּרְעֵם וְנַשְּׂאֵם עַד-הָעוֹלָם.

Luister naar Psalm 28

Luister naar Psalm 28 in het Hebreeuws.

Toelichting op Psalm 28 van Rabbi Yitzchok Rubin

Op zoek naar rust bij G'd
Koning David is op zoek naar rust. Hij vraagt G'd hem te bevrijden van rumoer en frictie. Hij wil zich met zijn hele hart en ziel tot G'd richten. G'd is de enige Rots die nooit verandert. Daarom is Hij zeer betrouwbaar en kunnen we alleen bij Hem hulp zoeken en van Hem hulp ontvangen. Het heeft dus geen zin om op meningen van mensen te vertrouwen. Alleen G'd kent onze diepste gevoelens. Met Hem zijn we via onze ziel verbonden. We moeten er dan ook alles aan doen om het contact met G'd te zoeken. Daar vinden we rust en ontdekken we ons eigen ik. David smeekt G'd hem niet met de stroom van slechte mensen mee te voeren waardoor hij gaat handelen als een robot.

Niet slaapwandelen maar een spiritueel heiligdom bouwen
Het is als een slaap waardoor het kwaad in onze ziel komt. Door te slaapwandelen kunnen we de wonderen van HaShem die dagelijks plaatsvinden niet ervaren. We hebben nu de mogelijkheid om een spiritueel heiligdom te bouwen. We krijgen geen tweede kans. We zijn erg kwetsbaar. Onze gedachten kunnen enorme hoogten bereiken maar ook diepe dalen.

zelfvoldoening
Koning David smeekt G'd hem niet in de greep van zelfvoldoening te laten vallen. David wil gered worden van het kwaad. Wanneer G'd David hoort voelt deze laatste zich meteen beschermd door G'ds kracht en schild. David voelt vertrouwen en is dolgelukkig. Hij vraagt ook om verlossing van zijn volk en om het volk te verheffen zowel fysiek als spiritueel.

Commentaar van Rashi op Psalm 28

Vers 3
Laat mij niet aangetrokken worden door de goddelozen of door degenen die ongerechtigheid werken, die vrede met hun vrienden spreken, maar het kwaad zit in hun hart.

Laat mij niet aangetrokken worden: Hebreeuws תמשכני, trek mij niet met de goddelozen; treras moy in Oud Frans.

Vers 7
De Heer is mijn kracht en mijn schild; mijn hart vertrouwde op Hem en ik werd geholpen; mijn hart verheugde zich en ik zal Hem danken met mijn lied.

en ik zal Hem danken met mijn lied: Wat is nu de dank?…

Vers 8
De Heer is hun sterkte en Hij is het bolwerk van de redding van Zijn gezalfde.

De Heer is hun sterkte: voor degenen die op Hem vertrouwen, nl. het hele huis van Israël, op het moment dat Hij het bolwerk is van de redding van Zijn gezalfde.

Vers 9
Red Uw volk en zegen Uw erfdeel, en verzorg ze en verhef ze voor altijd.

en verzorg ze: Hebreeuws ורעם, een uitdrukking van grasland (מרעה).

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Ieder mens wordt ermee geconfronteerd: de greep van zelfvoldoening. We denken al onze zaakjes op orde te hebben, maar realiseren ons niet dat we door het kwade dreigen meegesleept te worden. Voor we het weten bereiken onze gedachten diepe dalen. Als voorbeeld wil ik het streven naar bekendheid noemen. Veel mensen zijn uit op erkenning, gewaardeerd te worden door andere mensen. Wanneer we eenmaal succes hebben en bewonderd worden door andere mensen denken we geslaagd te zijn in het leven. We worden gemakzuchtig en denken ons alles te kunnen veroorloven. We staan er helemaal niet meer bij stil dat we het succes aan G'd te danken hebben en dat we daarom juist nederig moeten zijn. Ons ego neemt helemaal bezit van ons. Onze ziel raakt zo in de verdrukking. De ziel wil naar G'd (zijn bron), maar het ego verhindert dit. Zo geraken we steeds verder van G'd af en worden gegrepen door het kwaad dat ons stevig vast houdt. De enige manier om ons er tegen te wapenen is net zoals Koning David G'd te smeken om rust zodat we ons kunnen concentreren op Hem en Hem met heel ons hart en ziel kunnen dienen. Dan ook zullen we het hele leven vanuit een geheel ander perspectief bezien waarbij het niet meer om onszelf gaat maar om het dienen van G'd zodat de wereld een woning voor G'd wordt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bijbel - Psalm 3 van David in jonge taalBijbel - Psalm 3 van David in jonge taalPsalm 3 is geschreven door David nadat hij achterna gezeten werd door zijn zoon Absalom. Hij schrijft over de angst die…
Bijbel - Psalm 5 in jonge taalBijbel - Psalm 5 in jonge taalPsalm 5 is een lied of een gedicht om de dag te beginnen. David is de schrijver. Hij heeft deze Psalm waarschijnlijk ook…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Chabad
  • Tenach (voor tekst Psalm 28)
  • Rhythm of the Heart - Rabbi Yitzchok Rubin

Infoteur: Etsel
Laatste update: 23-10-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Schrijf mee!