Tehilliem: Psalm 28 - een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 28 - een Joodse uitleg In Psalm 28 vraagt Koning David God om rust. David wil bevrijd worden van zelfgenoegzaamheid die hem tot kwade daden leidt. Alleen bij God kan David vertrouwen vinden en kan hij uit de greep van het kwade blijven. Psalm 28 is een smeekbede tot God om ons zelf te verheffen. Het is een gebed voor elk individu om God te vragen hem te helpen het goede pad te blijven bewandelen en dat God de kwaadwilligen straft en de rechtvaardigen beloont.

Tekst Psalm 28

U, Eeuwige, roep ik aan mijn rots, houd u niet doof. Als u blijft zwijgen, word ik een dode met de doden in het graf. Hoor mijn smeekbede als ik u om hulp roep, als ik mijn handen ophef naar het hart van uw heiligdom. Ruk mij niet weg met de kwaadwilligen, met hen die onrecht doen, die hun vrienden vrede wensen, maar in hun hart zinnen op kwaad.

De Eeuwige is de kracht van Zijn volk, een burcht van redding voor zijn gezalfde. Red het volk dat u toebehoort, zegen het, wees zijn herder en draag het voor eeuwig.

Tekst Psalm 28 in het Hebreeuws

א לְדָוִד אֵלֶיךָ יְהוָה אֶקְרָא צוּרִי אַל-תֶּחֱרַשׁ מִמֶּנִּיפֶּן-תֶּחֱשֶׁה מִמֶּנִּי וְנִמְשַׁלְתִּי עִם-יוֹרְדֵי בוֹר. ב שְׁמַע קוֹל תַּחֲנוּנַי בְּשַׁוְּעִי אֵלֶיךָבְּנָשְׂאִי יָדַי אֶל-דְּבִיר קָדְשֶׁךָ. ג אַל-תִּמְשְׁכֵנִי עִם-רְשָׁעִים וְעִם-פֹּעֲלֵי-אָוֶןדֹּבְרֵי שָׁלוֹם עִם-רֵעֵיהֶם וְרָעָה בִּלְבָבָם. ד תֶּן-לָהֶם כְּפָעֳלָם וּכְרֹעַ מַעַלְלֵיהֶםכְּמַעֲשֵׂה יְדֵיהֶם תֵּן לָהֶם הָשֵׁב גְּמוּלָם לָהֶם. ה כִּי לֹא יָבִינוּ אֶל-פְּעֻלֹּת יְהוָה וְאֶל-מַעֲשֵׂה יָדָיויֶהֶרְסֵם וְלֹא יִבְנֵם. ו בָּרוּךְ יְהוָה כִּי-שָׁמַע קוֹל תַּחֲנוּנָי. ז יְהוָה עֻזִּי וּמָגִנִּי בּוֹ בָטַח לִבִּי וְנֶעֱזָרְתִּיוַיַּעֲלֹז לִבִּי וּמִשִּׁירִי אֲהוֹדֶנּוּ. ח יְהוָה עֹז-לָמוֹ וּמָעוֹז יְשׁוּעוֹת מְשִׁיחוֹ הוּא. ט הוֹשִׁיעָה אֶת-עַמֶּךָ וּבָרֵךְ אֶת-נַחֲלָתֶךָוּרְעֵם וְנַשְּׂאֵם עַד-הָעוֹלָם.

Toelichting op Psalm 28

Op zoek naar rust bij God

Koning David is op zoek naar rust. Hij vraagt God hem te bevrijden van rumoer en frictie. Hij wil zich met zijn hele hart en ziel tot God richten. God is de enige Rots die nooit verandert. Daarom is Hij zeer betrouwbaar en kunnen we alleen bij Hem hulp zoeken en van Hem hulp ontvangen. Het heeft dus geen zin om op meningen van mensen te vertrouwen. Alleen God kent onze diepste gevoelens. Met Hem zijn we via onze ziel verbonden. We moeten er dan ook alles aan doen om het contact met God te zoeken. Daar vinden we rust en ontdekken we ons eigen ik. David smeekt God hem niet met de stroom van slechte mensen mee te voeren waardoor hij gaat handelen als een robot.

Niet slaapwandelen maar een spiritueel heiligdom bouwen

Het is als een slaap waardoor het kwaad in onze ziel komt. Door te slaapwandelen kunnen we de wonderen van HaShem die dagelijks plaatsvinden niet ervaren. We hebben nu de mogelijkheid om een spiritueel heiligdom te bouwen. We krijgen geen tweede kans. We zijn erg kwetsbaar. Onze gedachten kunnen enorme hoogten bereiken maar ook diepe dalen.

zelfvoldoening

Koning David smeekt God hem niet in de greep van zelfvoldoening te laten vallen. David wil gered worden van het kwaad. Wanneer God David hoort voelt deze laatste zich meteen beschermd door Gods kracht en schild. David voelt vertrouwen en is dolgelukkig. Hij vraagt ook om verlossing van zijn volk en om het volk te verheffen zowel fysiek als spiritueel.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Ieder mens wordt ermee geconfronteerd: de greep van zelfvoldoening. We denken al onze zaakjes op orde te hebben, maar realiseren ons niet dat we door het kwade dreigen meegesleept te worden. Voor we het weten bereiken onze gedachten diepe dalen. Als voorbeeld wil ik het streven naar bekendheid noemen. Veel mensen zijn uit op erkenning, gewaardeerd te worden door andere mensen. Wanneer we eenmaal succes hebben en bewonderd worden door andere mensen denken we geslaagd te zijn in het leven. We worden gemakzuchtig en denken ons alles te kunnen veroorloven. We staan er helemaal niet meer bij stil dat we het succes aan God te danken hebben en dat we daarom juist nederig moeten zijn. Ons ego neemt helemaal bezit van ons. Onze ziel raakt zo in de verdrukking. De ziel wil naar God (zijn bron), maar het ego verhindert dit. Zo geraken we steeds verder van God af en worden gegrepen door het kwaad dat ons stevig vast houdt. De enige manier om ons er tegen te wapenen is net zoals Koning David God te smeken om rust zodat we ons kunnen concentreren op Hem en Hem met heel ons hart en ziel kunnen dienen. Dan ook zullen we het hele leven vanuit een geheel ander perspectief bezien waarbij het niet meer om onszelf gaat maar om het dienen van God zodat de wereld een woning voor God wordt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Tenach (tekst Psalm 28)
  • Rhythm of the heart - Rabbijn Rubin
  • Chabad

Infoteur: Etsel
Laatste update: 13-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Schrijf mee!