Tehilliem: Psalm 64 een Joodse uitleg
De meesters in de homiletiek interpreteren Psalm 64 als een verwijzing naar Daniël die in de leeuwenkuil werd gegooid. Met goddelijke inspiratie voorzag David de gebeurtenis en bad hij voor hem. Daniël was een afstammeling van David, zoals kan worden afgeleid uit G'ds verklaring aan Hizkia (zelf van de afstammingslijn van David): En van uw kinderen, die uit u zullen voortkomen, zullen zij nemen, en zij (verwijzend naar, onder andere, Daniël) zullen dienaren zijn in het paleis van de koning van Babylon. Tehilliem worden ook anno 2024 door Joodse mensen collectief en individueel gereciteerd, omdat het verlangen ontstaat om G-d te prijzen en te danken; of als alternatief, in tijden van crisis en nood, als een vorm van smeekbede, en zelfs als een plek om spijt te betuigen over zonde.
Tekst Psalm 64
Voor de dirigent, een psalm van David. Hoor mijn stem, o G'd, als ik [mijn ellende] vertel; mijn leven beschermen tegen de angst van de vijand. Bescherm mij tegen de plannen van de goddelozen, tegen de samenzwering van boosdoeners, die hun tong hebben geslepen als het zwaard, hun pijl richtten een bitter woord om te schieten op de onschuldige van verborgen plaatsen; ineens schieten ze op hem, ze zijn niet bang. Ze moedigen zichzelf aan in een slechte zaak, ze spreken over valstrikken; ze zeggen: "Wie zal hen zien?" Ze zochten naar voorwendsels; [en toen] ze een ijverige zoektocht voltooiden, hield elk mens [het complot] verborgen, diep in het hart. Maar G'd schoot op hen een pijl; onverhoeds worden ze zwaar verwond. Hun eigen tongen zorgden ervoor dat ze struikelden; iedereen die ze ziet, schudt [spottend] hun hoofd. Toen vreesden allen, en verhaalden het werk G'ds; zij hebben zijn daad waargenomen. Laat de rechtvaardige zich verheugen in de Heer en een toevlucht bij Hem zoeken, en laat hen trots zijn allen oprecht van hart.
Hebreeuwse tekst van Psalm 64 - תהילים סד
א לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד. ב שְׁמַע-אֱלֹהִים קוֹלִי בְשִׂיחִי מִפַּחַד אוֹיֵב תִּצֹּר חַיָּי. ג תַּסְתִּירֵנִי מִסּוֹד מְרֵעִים מֵרִגְשַׁת פֹּעֲלֵי אָוֶן. ד אֲשֶׁר שָׁנְנוּ כַחֶרֶב לְשׁוֹנָם דָּרְכוּ חִצָּם דָּבָר מָר. ה לִירֹת בַּמִּסְתָּרִים תָּם פִּתְאֹם יֹרֻהוּ וְלֹא יִירָאוּ. ו יְחַזְּקוּ-לָמוֹ דָּבָר רָע יְסַפְּרוּ לִטְמוֹן מוֹקְשִׁיםאָמְרוּ מִי יִרְאֶה-לָּמוֹ. ז יַחְפְּשׂוּ עוֹלֹת תַּמְנוּ חֵפֶשׂ מְחֻפָּשׂוְקֶרֶב אִישׁ וְלֵב עָמֹק. ח וַיֹּרֵם אֱלֹהִים חֵץ פִּתְאוֹם הָיוּ מַכּוֹתָם. ט וַיַּכְשִׁילוּהוּ עָלֵימוֹ לְשׁוֹנָם יִתְנֹדְדוּ כָּל-רֹאֵה בָם. י וַיִּירְאוּ כָּל-אָדָם וַיַּגִּידוּ פֹּעַל אֱלֹהִים וּמַעֲשֵׂהוּ הִשְׂכִּילוּ. יא יִשְׂמַח צַדִּיק בַּיהוָה וְחָסָה בוֹ וְיִתְהַלְלוּ כָּל-יִשְׁרֵי-לֵב.
Luister naar Psalm 64
Luister naar Psalm 64 in het
Hebreeuws.
Toelichting op Psalm 64 van Rabbi Yitzchok Rubin
Daniël in de leeuwenkuil
Deze Psalm schreef David oorspronkelijk voor Daniël in de leeuwenkuil. Wanneer deze Psalm op het huidige leven wordt toegepast dan zien we dat het leven vol gevaren is. Er zijn vele krachten die ons omringen met bedreigende acties, niet alleen als een volk maar ook als individuen. Iemands leven is in gevaar bij emotionele angst. Woorden van anderen kunnen mentale littekens veroorzaken. Net zoals Daniël G'd vraagt om zijn leven te redden, vragen de Joden dat ook. Want zonder een gevoel van zelfvertrouwen zijn ze verloren.
Veilige plek
Joden hebben een veilige plek nodig. Ze moeten Hashem vragen om wijsheid om te onderscheiden welke zaken echt zijn en welke zaken worden aangezwengeld door gemene motivaties. Er is niets meer doordringend dan een bitter woord gericht op het hart van een kwetsbare ziel. Dit is pesten en de resultaten zijn verwoestend. Bij zelfingenomen verontwaardiging zien we niet meer het verschil tussen goed en kwaad. We kunnen niet zien dat we op een lelijke manier handelen, noch dat wat we doen onschuldige zielen zal vernietigen.
Zwakheden
Daders kennen geen angst, want al hun gevoeligheden worden overschreven door de adrenaline van hun eigen ego. De betrokkenen worden meer en meer aangemoedigd. Mensen bouwen een web waarvan ze denken dat het hun eigen zwakheden zal ondersteunen.
Kwade neiging
De grootste zwakte van de mens is zijn vermogen om zichzelf ergens in te praten. Wat de mens ook doet, hij rechtvaardigt zijn daden voor zichzelf. Dus de yetzer hara (kwade neiging) geeft hem duizend redenen om slecht te doen, en stelt hem in staat om dit zo diep in zijn hart te verankeren dat hij de dingen niet langer ziet zoals ze zijn. Het is allemaal gewoon rook en damp. Met één snelle slag kan alles veranderen. Hashem verandert het script dat we leven noemen en degenen die probeerden het kwaad te doen, bleken uiteindelijk hun eigen woorden te ontdekken. Aan de ene kant G'd belijden en tegelijkertijd liegen kan niet samengaan. De mens moet gewoon zijn focus behouden en nooit zijn eigen weg verliezen.
Per vers het commentaar van Rashi, de Joodse Bijbelcommentator die leefde van 1040-1105. Rashi wordt beschouwd als de leraar van de leraren. Door alle traditionele Joden wordt Rashi als autoriteit op het gebied van de Joodse Bijbel en de Talmoed beschouwd. Vandaar dat het belangrijk is om zijn commentaar op de Psalmen weer te geven. Rashi gebruikt nieuw Hebreeuws aangevuld met Oud Franse woorden. Zijn taalgebruik is soms wat orakelachtig kort. Voor nadere verklaring is het verstandig een orthodox Joodse rabbijn te raadplegen.
Vers 2
Hoor mijn stem, o G'd, als ik [mijn ellende] vertel; mijn leven beschermen tegen de angst van de vijand.
Hoor mijn stem, o G'd: De auteurs van Aggadoth Tehllim interpreteerden deze psalm als verwijzend naar Daniël die in het hol van de leeuw was geworpen. De taal van de psalm past heel goed bij de Aggadah. David voorzag met de heilige geest alles wat er met hem zou gebeuren [Daniël] en bad voor hem, omdat Daniël zijn afstammeling was. Zoals tegen Hizkia gezegd werd (Jesaja 39:7): "En zij zullen [enige] van uw zonen enz. nemen, die u zult verwekken, en zij zullen officieren zijn in het paleis van de koning van Babylon." Daniël, Hananja, Misael en Azarja.
tegen de angst van de vijand: Dit zijn de satrapen, die tegen hem hebben geplot, zoals wordt beweerd (Daniël 6:5): "Toen probeerden de viziers en de satrapen een voorwendsel tegen Daniël te vinden."
Vers 3
Bescherm mij tegen de plannen van de goddelozen, tegen de samenzwering van boosdoeners
tegen de samenzwering van boosdoeners: Want zij verzamelen tegen hem een voorwendsel van de dood, zoals geschreven staat (Dan.6:7): "... verzameld over de koning, etc."
Vers 4
die hun tong hebben geslepen als het zwaard, hun pijl richtten - een bitter woord
hun pijl richtten: Dat is hun laster.
Vers 5
om te schieten op de onschuldige van verborgen plaatsen; ineens schieten ze op hem, ze zijn niet bang
om te schieten op de onschuldige van verborgen plaatsen: Ze schieten hem neer met hun pijlen.
Vers 6
Ze moedigen zichzelf aan in een slechte zaak, ze spreken over valstrikken; ze zeggen: "Wie zal hen zien?"
ze spreken over valstrikken: Ze spreken sluw over de geheime woorden van de koning, want zelfs de koning wist niet waarom ze dit deden. Maar zij waren van plan om valstrikken te verbergen om Daniël te vangen, want zij zeiden tegen Darius: "Alle viziers van het koninkrijk, enz., hebben toestemming gegeven om de wet van de koning vast te stellen, enz." [Verklarend] dat niemand een gebed zou moeten aanbieden aan een god behalve jij tot dertig dagen [zijn verstreken].
Vers 7
Ze zochten naar voorwendsels; [en toen] ze een ijverige zoektocht voltooiden, hield elk mens [het complot] verborgen, diep in het hart.
Ze zochten naar voorwendsels: Hebreeuws עולות. Ze zoeken naar voorwendsels (עלילות), zoals staat (Daniël 6:5): "zochten een voorwendsel tegen Daniël."
zij verstopten: Hebreeuws טמנו. Ze verborgen hun gedachten in hun hart en onthulden niet de zoektocht naar een voorwendsel, dat door hen werd uitgezocht, en in het midden van hun gedachten en de diepte van hun hart.
hield elk mens [het complot] verborgen: elke mens. Iedereen verborg zijn gedachte.
Vers 8
Maar G'd schoot op hen een pijl; onverhoeds worden ze waar verwond.
Maar G'd schoot op hen een pijl: Hij wierp ze in de leeuwenkuil, zoals geschreven staat (Daniël 6:25): "En de koning gebood en zij brachten deze mannen die Daniël hadden belasterd, en wierpen ze in de leeuwenkuil enz."
Vers 9
Hun eigen tongen zorgden ervoor dat ze struikelden; iedereen die ze ziet, schudt [spottend] hun hoofd.
Hun eigen tongen zorgden ervoor dat ze struikelden: Het struikelblok dat ze van plan waren om hem toe te brengen, hun tong overhandigde hen.
iedereen die ze ziet, schudt [spottend] hun hoofd.: Hebreeuws יתנודדו, zal hun hoofd schudden; iedereen die ze ziet, knikt en lacht om hen.
Vers 11
Laat de rechtvaardige zich verheugen in de Heer en een toevlucht bij Hem zoeken, en laat hen trots zijn - allen oprecht van hart.
Laat de rechtvaardige zich verheugen in de Heer: Dit is Daniël.
en laat hen trots zijn - allen oprecht van hart: Ze zullen opscheppen over de oprechtheid van hun hart, en ze zullen zichzelf prijzen omdat ze erop vertrouwen dat de Heilige, gezegend zij hij, hen zal helpen.
Psalm 1 tot en met 92
Wilt u meer Psalmen lezen met een Joodse uitleg? Ga naar:
Psalmen 1 tot en met 92.