InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Tehilliem: Psalm 58 – een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 58 – een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 58 – een Joodse uitleg In Psalm 58 verklaart David zijn angst die door Avner en zijn andere vijanden worden veroorzaakt en die Sauls achtervolging van hem rechtvaardigt. David kent vele vijanden. Hij laat de gelovigen achter met profetische woorden van toekomstige troost. Net zoals David kent het Joodse volk ook vele vijanden. Door in God te blijven vertrouwen worden de vijanden verslagen. Zij verdrinken spiritueel gezien in hun eigen haat.

Tekst Psalm 58

Voor de koorleider. Op de wijs van Verdelg niet. Van David, een stil gebed. Machtigen, spreekt u werkelijk recht, beoordeelt u de mensen eerlijk? In uw hart bedrijft u al onrecht, en overal op aarde geeft u vrij spel aan het geweld van uw handen. Van de moederschoot af zijn ze van God vervreemd, van hun geboorte af dwalen die leugenaars. Giftig zijn ze als een bijtende adder, doof als een slang die zijn oren sluit, die niet luistert naar de stem van zijn bezweerders, hoe bedreven zij hun spreuken ook zeggen.
…..
…..
Verheugd is de rechtvaardige als hij vergelding ziet, in het bloed van de wettelozen wast hij zijn voeten. Dan zegt men: “De rechtvaardige wordt beloond, er is een God die recht doet op aarde.”

De Hebreeuwse tekst van Psalm 58

א לַמְנַצֵּחַ אַל-תַּשְׁחֵת לְדָוִד מִכְתָּם. ב הַאֻמְנָם אֵלֶם צֶדֶק תְּדַבֵּרוּן מֵישָׁרִים תִּשְׁפְּטוּ בְּנֵי אָדָם. ג אַף-בְּלֵב עוֹלֹת תִּפְעָלוּן בָּאָרֶץ חֲמַס יְדֵיכֶם תְּפַלֵּסוּן. ד זֹרוּ רְשָׁעִים מֵרָחֶם תָּעוּ מִבֶּטֶן דֹּבְרֵי כָזָב. ה חֲמַת-לָמוֹ כִּדְמוּת חֲמַת-נָחָשׁ כְּמוֹ-פֶתֶן חֵרֵשׁ יַאְטֵם אָזְנוֹ. ו אֲשֶׁר לֹא-יִשְׁמַע לְקוֹל מְלַחֲשִׁים חוֹבֵר חֲבָרִים מְחֻכָּם. ז אֱלֹהִים הֲרָס שִׁנֵּימוֹ בְּפִימוֹ מַלְתְּעוֹת כְּפִירִים נְתֹץ יְהוָה. ח יִמָּאֲסוּ כְמוֹ-מַיִם יִתְהַלְּכוּ-לָמוֹיִדְרֹךְ חִצָּו כְּמוֹ יִתְמֹלָלוּ. ט כְּמוֹ שַׁבְּלוּל תֶּמֶס יַהֲלֹךְ נֵפֶל אֵשֶׁת בַּל-חָזוּ שָׁמֶשׁ. י בְּטֶרֶם יָבִינוּ סִּירֹתֵכֶם אָטָד כְּמוֹ-חַי כְּמוֹ-חָרוֹן יִשְׂעָרֶנּוּ. יא יִשְׂמַח צַדִּיק כִּי-חָזָה נָקָם פְּעָמָיו יִרְחַץ בְּדַם הָרָשָׁע. יב וְיֹאמַר אָדָם אַךְ-פְּרִי לַצַּדִּיק אַךְ יֵשׁ-אֱלֹהִים שֹׁפְטִים בָּאָרֶץ.

Toelichting op Psalm 58

Zondebok

Rabbijn Yitzchok Rubin gaat in op het tweede vers van Psalm 58. Hij zegt dat de leiders van de wereld spreken over onrechtvaardigheden die geleid worden door economische hebzucht en simpele trots. Ze hebben echter geen medelijden met Israël die altijd in de geschiedenis de zondebok is geweest. Rubin herinnert zich de Zesdaagse Oorlog toen de Verenigde Naties zwegen zolang Israël aan de verliezende hand leek. Maar zodra de overwinning voor de Joodse staat in zicht was begonnen ze Israël te veroordelen. Rubin zegt dat we slachtoffers zijn, maar niet wanneer we Joden zijn!

Andere religies accepteren het Joodse volk niet

De meerderheid van de religies in de wereld accepteert de Joden niet. Dat er speeches worden gehouden over broederliefde en dat er dialogen zijn is allemaal prachtig, maar het blijft volgens Rabbijn Rubin een façade voor de ware gelovigen van deze religies. Tweeduizend jaar indoctrinatie van haat tegen Joden verander je niet zomaar volgens hem. Veel mensen vragen zich of waarom het hoog gecultiveerde Duitsland zoveel ellende kon toebrengen aan het Joodse volk. Nog raadselachtiger is het feit dat de Polen, die aanvankelijk goed voor de Joden waren, collaboreerden met de Nazi's.

Hashem biedt redding

David vertelt waar de redding vandaan komt: alleen van Hashem. Hij maakt de vijanden van Israël tandloos. Joden weten niet wat Gods plan is, maar ze vertrouwen op Zijn liefde. Er is geen veilige haven voor degenen die proberen het Joodse volk te vernietigen. Ze denken dat alles goed gaat, maar spiritueel gezien verdrinken ze door hun eigen haat.

Op het eind wordt alles duidelijk

David vertelt om vast te houden aan de Wet (de Tora voor Joden en de Noachidische geboden voor Noachieden). Op het eind wordt duidelijk waar alle wonderen en pijn voor dienden.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Tora verafschuwt haat

De Joodse Chabad Rabbijn Simon Jacobson geeft aan hoe belangrijk het is om haat te verafschuwen. Hij haalt hierbij een aantal voorbeelden uit de Tora aan. Uiteraard noemt hij het belangrijke gebod om je naaste lief te hebben. Volgens de grote Joodse geleerde Hillel vormt dit gebod de hele Tora, de rest is commentaar. Maar ook verwijst Jacobson naar Abraham die aan God vraagt om Sodom niet te vernietigen ondanks dat er slechte mensen wonen. Abraham doet niet mee aan de aanval tegen Sodom die door God wordt geleid. Ook is Abraham niet in een juichstemming na de vernietiging van Sodom. Rabbijn Jacobson verwijst tevens naar Mozes die God vraagt om vergeving van het Joodse volk nadat een klein gedeelte van het volk om het Gouden Kalf had gedanst. Dit maakt de weg vrij voor tesjoeva (berouw) op de belangrijkste dag van het Joodse jaar, Jom Kippoer (Grote Verzoendag).

De Tora verbiedt ook om religie tot een wapen te maken. Ongelovigen mogen niet gedood worden. God berispte de engelen die Hem zingend prezen voor het doden van de Egyptische ruiters: “Mijn schepsels verdrinken en jullie zingen?” Nog een voorbeeld waaruit blijkt dat God haat verafschuwt is het feit dat Koning David de Tempel niet mocht bouwen omdat hij te veel bloed aan zijn handen had ondanks dat hij rechtvaardige oorlogen voerde. Zijn zoon Salomo kreeg wel toestemming van God om de Tempel te bouwen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bijbel - Psalm 4 in jonge taalBijbel - Psalm 4 in jonge taalPsalm 4 is een lied om je aan te sporen tot inkeer en rust. Zoek contact met God voordat je actie onderneemt naar je vri…
Tehilliem: Psalm 23 - een Joodse uitlegTehilliem: Psalm 23 - een Joodse uitlegPsalm 23 wordt in vele Joodse gemeenten aan het eind van de dienst gezegd, gevolgd door het half-kaddiesj en bar'choe. T…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Tenach (tekst Psalm 58)
  • Rhythm of the heart - Rabbijn Rubin
  • Chabad
  • http://www.chabad.org/kabbalah/article_cdo/aid/1895615/jewish/Radicalism-Today.htm

Infoteur: Etsel
Laatste update: 17-05-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Schrijf mee!