InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Tehilliem: Psalm 49 een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 49 een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 49  een Joodse uitleg Psalm 49 is een boodschap en inspiratie voor iedereen, arm en rijk, waarbij de mens berispt wordt voor zonden, die hij vanwege gewoonten niet langer als zondig beschouwt. Toch worden op de Dag des Oordeels de mens van deze zonden beschuldigt. Psalm 49 richt zich in het bijzonder tot de rijke personen die niet op God vertrouwen maar op hun rijkdom.

Tekst Psalm 49

Hoor, alle volken, luister, bewoners van de wereld, mensen, kinderen van Adam, rijk en arm, iedereen. Mijn mond spreekt wijze woorden, diepzinnig is wat mijn hart overpeinst, ik heb een open oor voor raadselspreuken, bij het spel op de lier onthul ik een geheim. Waarom zou ik vrezen in slechte tijden, als ik door uitbuiters wordt omringd, die vertrouwen op hun vermogen en pronken met hun rijkdom?
.....
.....
Wees niet bevreesd als iemand rijk wordt, een groter huis heeft en meer weelde. Want bij zijn dood kan hij niets meenemen, zijn weelde volgt hem niet in het graf. Ook al prijst hij zich gelukkig met zijn leven -wie roemt je niet in je voorspoed?- hij zal zich voegen bij zijn voorgeslacht, bij hen die het licht nooit meer zullen zien. Een mens zonder inzicht, hoe rijk ook, is als een dier dat wordt afgemaakt.

Psalm 49 in het Hebreeuws

א לַמְנַצֵּחַ לִבְנֵי-קֹרַח מִזְמוֹר. ב שִׁמְעוּ-זֹאת כָּל-הָעַמִּים הַאֲזִינוּ כָּל-יֹשְׁבֵי חָלֶד. ג גַּם-בְּנֵי אָדָם גַּם-בְּנֵי-אִישׁ יַחַד עָשִׁיר וְאֶבְיוֹן. ד פִּי יְדַבֵּר חָכְמוֹת וְהָגוּת לִבִּי תְבוּנוֹת. ה אַטֶּה לְמָשָׁל אָזְנִי אֶפְתַּח בְּכִנּוֹר חִידָתִי. ו לָמָּה אִירָא בִּימֵי רָע עֲו‍ֹן עֲקֵבַי יְסוּבֵּנִי. ז הַבֹּטְחִים עַל-חֵילָם וּבְרֹב עָשְׁרָם יִתְהַלָּלוּ. ח אָח לֹא פָדֹה יִפְדֶּה אִישׁ לֹא-יִתֵּן לֵאלֹהִים כָּפְרוֹ. ט וְיֵקַר פִּדְיוֹן נַפְשָׁם וְחָדַל לְעוֹלָם. י וִיחִי-עוֹד לָנֶצַח לֹא יִרְאֶה הַשָּׁחַת. יא כִּי יִרְאֶה חֲכָמִים יָמוּתוּ יַחַד כְּסִיל וָבַעַר יֹאבֵדוּוְעָזְבוּ לַאֲחֵרִים חֵילָם. יב קִרְבָּם בָּתֵּימוֹ לְעוֹלָם מִשְׁכְּנֹתָם לְדוֹר וָדֹרקָרְאוּ בִשְׁמוֹתָם עֲלֵי אֲדָמוֹת. יג וְאָדָם בִּיקָר בַּל-יָלִין נִמְשַׁל כַּבְּהֵמוֹת נִדְמוּ. יד זֶה דַרְכָּם כֵּסֶל לָמוֹ וְאַחֲרֵיהֶם בְּפִיהֶם יִרְצוּ סֶלָה. טו כַּצֹּאן לִשְׁאוֹל שַׁתּוּ מָוֶת יִרְעֵםוַיִּרְדּוּ בָם יְשָׁרִים לַבֹּקֶר וצירם (וְצוּרָם) לְבַלּוֹת שְׁאוֹל מִזְּבֻל לוֹ. טז אַךְ-אֱלֹהִים יִפְדֶּה נַפְשִׁי מִיַּד-שְׁאוֹל כִּי יִקָּחֵנִי סֶלָה. יז אַל-תִּירָא כִּי-יַעֲשִׁר אִישׁ כִּי-יִרְבֶּה כְּבוֹד בֵּיתוֹ. יח כִּי לֹא בְמוֹתוֹ יִקַּח הַכֹּל לֹא-יֵרֵד אַחֲרָיו כְּבוֹדוֹ. יט כִּי-נַפְשׁוֹ בְּחַיָּיו יְבָרֵךְ וְיוֹדֻךָ כִּי-תֵיטִיב לָךְ. כ תָּבוֹא עַד-דּוֹר אֲבוֹתָיו עַד-נֵצַח לֹא יִרְאוּ-אוֹר. כא אָדָם בִּיקָר וְלֹא יָבִין נִמְשַׁל כַּבְּהֵמוֹת נִדְמוּ.

Toelichting op Psalm 49

Psalm 49 spreekt tot de gehele mensheid. Het werd geschreven door de zonen van Korach die veel wisten over de macht van geldcorruptie. Joden behoren een licht voor de naties te zijn. Joden moeten de wereldbevolking oproepen dat een wereld die gebouwd wordt voor consumptie alleen onherroepelijk zal instorten. Wie kan hieraan twijfelen? Het afval dat rijke mensen weggooien kan gemakkelijk gebruikt worden om hongerige mensen te voeden. De situatie is nog veel erger omdat we de hulpbronnen van de planeet afbreken. God schiep de wereld perfect dat alles in Goddelijke balans houdt. We putten het echter uit en vervangen niets.

Het gevecht om bezit begon al bij Kaïn en Abel. Het eindigde in de dood van Abel. Kaïn en Abel verwijzen naar de bovenste klasse die gecharmeerd zijn van het goud van de wereld. Armen en rijken zijn dezelfden. De arme man gelooft dat geld zijn problemen kan oplossen en voor de rijke geldt dat hij steeds meer wil om verzekerd te blijven van zijn rijkdom.

Wanneer de mens zich echter richt op Gods waarheid dan beseft hij wat werkelijk wijsheid en begrip is. Deze kunnen gevonden worden in de Tora. Het is het geluid van het alledaagse dat ons afleidt van Gods woord.

Ieder van ons moet zich afvragen of hij meer vertrouwen heeft in God of in de bank. Met deze waarheid moeten we allemaal worstelen, zo niet dan raken we verloren in de draaikolk van het materialisme. Maak je je druk om de glinster van zilver en goud of van de warmte en zoetheid van vertrouwen in God. De geschenken die God je geeft zijn een geschenk en geen doel.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Door de wetten van de Tora na te leven kunnen we werkelijk inzien welke betekenis geld heeft. Geld is een geschenk van God. We hebben het in bruikleen om goede dingen mee te doen. Rijke mensen moeten niet streven naar meer geld en arme mensen moeten niet denken dat hun problemen zijn opgelost als ze eenmaal veel geld hebben. Dit is niet het doel van het leven. De mens is afhankelijk van zijn Schepper en moet daarom een tegenprestatie leveren. Dit betekent het steunen van armen, zieken en behoeftigen. Net zoals God genietingen aan onze ziel schenkt zo moeten wij ook genietingen schenken aan onze naasten. Doel is om ons egoïstisch lichaam één te laten worden met onze altruïstische ziel. Zo wordt de fysieke wereld een woning voor God en vloeien we samen met God. Door geld te doneren is aan de mens de gunst verleend om dichter bij het Goddelijkheid te zijn. Geld is in dat geval zeker geen vloek. Volgens de Joodse traditie moet minstens één tiende van het salaris gegeven worden aan een goed doel. Maar naast geld kan ook op een andere manier een dienst verleend worden aan andere mensen. Dit kan door tijd, begeleiding of sympathie. Liefdadigheid is ook iemand werk verschaffen of een lening verstrekken om zo iemand het zelfrespect terug te geven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Tenach (tekst Psalm 49)
  • Rhythm of the heart - Rabbijn Rubin
  • Chabad
  • Tsedaka - rabbijn R. Evers

Reageer op het artikel "Tehilliem: Psalm 49 een Joodse uitleg"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 10-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Schrijf mee!