InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Tehilliem: Psalm 45 – een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 45 – een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 45 – een Joodse uitleg In deze psalm wordt verwezen naar de Messias. De psalmist (zonen van Korach) beschrijft zijn grootsheid, zijn eigenschappen, zijn glorie, zijn rijkdom en zijn heerschappij. Elke generatie van Israël stelt zichzelf de vraag: “Wanneer zal de Messias komen?” De Joodse Majiach is een persoon met goddelijke gaven. Hij is een echte leider. Maar niet alleen de Messias is een leider, in elke generatie kennen Joden leiders. Ze staan bekend om een authentieke leiderschap die geworteld is in de Tora. Alleen degenen die de Tora volledig naleven kunnen als echte grote leiders beschouwd worden. De 'gewone' Jood dient zich vast te klampen aan deze grote leiders om te zien waar het werkelijk om draait in het leven.

Tekst Psalm 45

In mijn hart wellen de juiste woorden op, mijn gedicht sprak ik voor de koning, mijn tong is de stift van een vaardige schrijver. U bent de mooiste van alle mensen en lieflijkheid vloeit van uw lippen – God heeft u voor altijd gezegend.
…..
…..
Uw zonen volgen uw voorouders op, u laat hen heersen over heel het land. Ik zal uw naam bezingen, geslacht na geslacht, alle volkeren zullen u prijzen, eeuwig en altijd.

Tekst Psalm 45 in het Hebreeuws

א לַמְנַצֵּחַ עַל-שֹׁשַׁנִּים לִבְנֵי-קֹרַח מַשְׂכִּיל שִׁיר יְדִידֹת. ב רָחַשׁ לִבִּי דָּבָר טוֹב אֹמֵר אָנִי מַעֲשַׂי לְמֶלֶךְלְשׁוֹנִי עֵט סוֹפֵר מָהִיר. ג יָפְיָפִיתָ מִבְּנֵי אָדָם הוּצַק חֵן בְּשִׂפְתוֹתֶיךָעַל-כֵּן בֵּרַכְךָ אֱלֹהִים לְעוֹלָם. ד חֲגוֹר-חַרְבְּךָ עַל-יָרֵךְ גִּבּוֹר הוֹדְךָ וַהֲדָרֶךָ. ה וַהֲדָרְךָ צְלַח רְכַב עַל-דְּבַר-אֱמֶת וְעַנְוָה-צֶדֶקוְתוֹרְךָ נוֹרָאוֹת יְמִינֶךָ. ו חִצֶּיךָ שְׁנוּנִים עַמִּים תַּחְתֶּיךָ יִפְּלוּ בְּלֵב אוֹיְבֵי הַמֶּלֶךְ. ז כִּסְאֲךָ אֱלֹהִים עוֹלָם וָעֶד שֵׁבֶט מִישֹׁר שֵׁבֶט מַלְכוּתֶךָ. ח אָהַבְתָּ צֶּדֶק וַתִּשְׂנָא-רֶשַׁעעַל-כֵּן מְשָׁחֲךָ אֱלֹהִים אֱלֹהֶיךָ שֶׁמֶן שָׂשׂוֹן מֵחֲבֵרֶךָ. ט מֹר-וַאֲהָלוֹת קְצִיעוֹת כָּל-בִּגְדֹתֶיךָ מִן-הֵיכְלֵי שֵׁן מִנִּי שִׂמְּחוּךָ. י בְּנוֹת מְלָכִים בְּיִקְּרוֹתֶיךָ נִצְּבָה שֵׁגַל לִימִינְךָ בְּכֶתֶם אוֹפִיר. יא שִׁמְעִי-בַת וּרְאִי וְהַטִּי אָזְנֵךְ וְשִׁכְחִי עַמֵּךְ וּבֵית אָבִיךְ. יב וְיִתְאָו הַמֶּלֶךְ יָפְיֵךְ כִּי-הוּא אֲדֹנַיִךְ וְהִשְׁתַּחֲוִי-לוֹ. יג וּבַת-צֹר בְּמִנְחָה פָּנַיִךְ יְחַלּוּ עֲשִׁירֵי עָם. יד כָּל-כְּבוּדָּה בַת-מֶלֶךְ פְּנִימָה מִמִּשְׁבְּצוֹת זָהָב לְבוּשָׁהּ. טו לִרְקָמוֹת תּוּבַל לַמֶּלֶךְ בְּתוּלוֹת אַחֲרֶיהָ רֵעוֹתֶיהָ מוּבָאוֹת לָךְ. טז תּוּבַלְנָה בִּשְׂמָחֹת וָגִיל תְּבֹאֶינָה בְּהֵיכַל מֶלֶךְ. יז תַּחַת אֲבֹתֶיךָ יִהְיוּ בָנֶיךָ תְּשִׁיתֵמוֹ לְשָׂרִים בְּכָל-הָאָרֶץ. יח אַזְכִּירָה שִׁמְךָ בְּכָל-דֹּר וָדֹר עַל-כֵּן עַמִּים יְהוֹדוּךָ לְעֹלָם וָעֶד.

Toelichting op Psalm 45

De psalmist begint met te vertellen dat zijn werk gericht is tot de hoogst denkbare individu (leider). Dit is een geleerde die ondergedompeld is in Tora kennis. De tong van de psalmist wordt een stift die beschrijft hoe belangrijk het koningschap van de Tora is. Er zijn zoveel leiders die denken belangrijk te zijn voor de samenleving maar die niet volgens de Tora leven. De enige echte leiders zijn de vromen (zoals de Messias en Mozes) wier spraak gezegend is door HaShem en die volledig volgens de Tora leven. Zulke vromen zijn zeldzaam in elke generatie. Maar hen moeten we als voorbeeld nemen omdat hun leven echt gericht is op wat goed en positief is. Hen moeten we om raad vragen.

Het zwaard waarover in deze Psalm wordt gesproken is de Tora die strijd voor waarheid, deemoed en recht. Wij zijn verloren in de duistere wereld en moeten de Tora leider om advies vragen. Hij brengt als een ster in de donkere nacht helderheid. De echte Tora geleerde wil steeds meer leren, dus vragen we of zijn rechterhand ons de geheimen leert die alleen door de nederige begrepen worden.

De kinderen van Korach wier vader in opstand kwam tegen Mozes hebben deze psalm geschreven. Zij toonden berouw door voor Mozes, de grote leider, op te staan. De wapens van de geleerden zijn hun Tora inzichten. Alleen degenen die de Tora naleven hebben zulke inzichten. Hun scherpe inzichten kunnen penetreren in het hart van hun toehoorders. De woorden en oordelen van de Tora geleerden zijn eeuwig. Nog steeds zijn de woorden van Mozes van invloed op het Joodse volk.

HaShem heeft leiders in het Joodse volk geplaatst zodat we kunnen zien wat echt is en wat verdampt. We realiseren ons niet wat we hebben tot het verdwenen is. Het is een schande dat we huilen over zaken die we niet echt nodig hebben. We moeten ons vastklampen aan de woorden en daden van de Tora geleerden die alleen voor HaShem en Zijn glorie leven. We dienen nederig te zijn om een rustige geest te verkrijgen.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Zoals in bovenstaande toelichting duidelijk wordt moeten we ons laten leiden door de echte leiders van deze wereld: de Tora geleerden. In de inleiding schreven we al over de Messias die gezien wordt als hoogst denkbare individu. Maar elke generatie kent haar eigen leiders. Eén van de grootste leiders van onze generatie was de Lubavitcher Rebbe. Hij werd door zijn volgelingen van het Chabad Chassidisme gezien als de grote leider. Interessant is hoe deze grote leider zelf het leiderschap omschreef. Dat is totaal iets anders dan leiders zoals we die kennen in de seculiere wereld. Een echte Joodse leider is onbaatzuchtig en zorgt ervoor dat iedere individu een leider wordt. Een echte leider inspireert en zet aan tot daden. Hij leert wat het doel in het leven is en hoe dat na te streven met vertrouwen en geestkracht.

We hebben echte leiders nodig omdat we alleen vaak geen visie, richting en kracht hebben om ons doel te bereiken. Echte leiders leren individuen om onafhankelijk te zijn binnen hun eigen verantwoordelijkheid. We zien in de Tenach dat God vaak herders uitkiest als echte leiders. Denk bijvoorbeeld aan Mozes en Koning David. Het zijn mensen die NIET egoïstisch of arrogant zijn en geen eigenbelang hebben. Leiderschap is dienstbaarheid aan het Hogere Belang. Een authentieke leider geeft aan dat de wereld ergens naar toe leidt. Een echte leider zoekt geen volgelingen maar zorgt ervoor dat andere mensen leiders worden. Leiderschap leg je niet op. Ook moet een leider een visionair zijn en in overeenstemming leeft met wat hij verkondigt. De grootste leider, Mozes, was de nederigste man ooit.

Numeri 12:3

Nu was Moshe een zeer bescheiden man – niemand op de hele wereld was zo bescheiden als hij.

Door vertrouwen te hebben in een authentieke leider stijgen mensen uit hun benepenheid en egocentrisme.

Hoe kan je leider worden? Vraag jezelf dan het volgende af:
  • Beïnvloed je de mensen positief in je omgeving?
  • Inspireer je mensen op intellectueel, emotioneel en spiritueel gebied?

Iedere leider brengt weer een andere leider voort in het oneindige totdat de duisternis is gevuld met stralend licht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tehilliem: Psalm 23 - een Joodse uitlegTehilliem: Psalm 23 - een Joodse uitlegPsalm 23 wordt in vele Joodse gemeenten aan het eind van de dienst gezegd, gevolgd door het half-kaddiesj en bar'choe. T…
Tehilliem: Psalm 13 - een Joodse uitlegTehilliem: Psalm 13 - een Joodse uitlegOnze geest is een tricky plek. Het is als drijfzand. Het trekt ons om het foute te doen. We kunnen de hoop opgeven of we…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Zinvol leven – Menachem Mendel Schneerson
  • Tenach (tekst Psalm 45)
  • Rhythm of the heart - Rabbijn Rubin
  • Chabad

Infoteur: Etsel
Laatste update: 10-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Schrijf mee!