InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Psychiatrische stoornissen bij kinderen en de oorzaken

Psychiatrische stoornissen bij kinderen en de oorzaken

Psychiatrische stoornissen bij kinderen en de oorzaken Van een psychiatrische stoornis spreken we als het gedrag afwijkt van dat van leeftijdgenootjes en van het ontwikkelingsniveau. Het kind zelf én zijn omgeving lijden hieronder. Ook heeft het gedrag een negatieve invloed op de ontwikkeling van het kind. 15 % van de Nederlandse kinderen laat problematisch gedrag zien. 10 % van deze kinderen heeft minder zware problemen en 5 % vertoont ernstig probleemgedrag. De meerderheid hiervan bestaat uit jongens.

Psychiatrische stoornissen

Een psychiatrische stoornis kan zich uiten in moeilijk ervaren en uiten van emoties. Het kind kan bang zijn en zich hulpeloos voelen. Het kind kan moeilijk onderscheid maken in emoties, het denkt zwart-wit. Negatieve emoties doen zich meer voor dan positieve.

De stoornissen kunnen verdeeld worden in twee "soorten":

Internaliserende stoornissen

Het kind met deze stoornis denkt ontzettend veel na, en voornamelijk over negatieve zaken. Het is continu bezig met het opletten op zijn omgeving en het controleren van zijn gevoelens. Zelfs kinderen met een goed leerverstand kunnen met leerproblemen te maken krijgen en achterstanden oplopen.

Externaliserende stoornissen

Het kind met deze stoornis zal veel eerder opvallen. Dit kind vertoont opvallend gedrag. Het krijgt woedeaanvallen en gaat schelden en vechten. Dit kind heeft geen inzicht in eigen gedrag en verzet zich tegen alles en iedereen. Ook tegen het leren.
Ook bij deze kinderen kunnen, ondanks een goed leervermogen, problemen en achterstanden optreden.

Oorzaken

Er zijn veel mogelijke oorzaken en heden ten dage neigt men vooral naar een neurologische oorsprong.
  • traumatische gebeurtenissen
  • affectieve verwaarlozing
  • ongewenst aangeleerd gedrag
  • omgevingsfactoren die bepalen of een neurologische stoornis tot uiting komt

Hulp inschakelen

In eerste instantie kunnen ouders te rade gaan bij Bureau Jeugdzorg. Zij kunnen u (verder) helpen.
Het gedrag van het kind kan als volgt zijn:
  • Door psychisch lijden kan een kind niet meer goed functioneren.
  • Het gedrag is vreemd en onverklaarbaar.
  • Het gedrag is onvoorspelbaar.
  • Het gedrag gaat tegen de geldende moraal in.

Zaak is om in een zo vroeg mogelijk stadium in te grijpen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wanneer is er sprake van probleemgedrag?Wanneer is er sprake van probleemgedrag?Wanneer kan je zeggen dat iemand probleemgedrag vertoont? Vaak wordt probleemgedrag gelinkt aan 'abnormaal' of zichtbaar…
Wat is abnormaal gedrag in de klas?Wat is abnormaal gedrag in de klas?In het onderwijs wordt vaak geklaagd over de vele kinderen met gedragsproblemen. De ene na de andere stoornis komt voorb…
ADHD, sociaal onwenselijk gedrag?De Belgische hoogleraar en psychoanalyticus Paul Verhaeghe heeft een boek geschreven: Het einde van de psychotherapie. I…
Oppositioneel gedrag bij kinderen (ODD)Oppositioneel gedrag bij kinderen (ODD)Kinderen met ODD, ze worden vaak explosieve kinderen genoemd. Ze zijn snel boos en laten veelvuldig opstandig gedrag zie…
Bewust gedrag vs. onbewust gedragGedrag is eigenlijk alles wat we doen. Alles wat we doen uit ons zelf, maar ook alles wat we doen als reactie op hetgeen…
Bronnen en referenties
  • Drs. L de Wilde Psychiatrische problemen bij kinderen.

Reageer op het artikel "Psychiatrische stoornissen bij kinderen en de oorzaken"

Reactie

Deckers Lieve, 20-09-2016 11:16 #1
Beste,
Voor een werkstuk voor Sociologie over pesten ben ik op zoek naar informatie. Kunnen er psychische gevolgen zijn van pesten bij kinderen, jongeren? Worden kleine pesters ook grote pesters door de psychologische gevolgen van gepest worden? Zijn er cijfers beschikbaar over hoeveel % vd gepaste kinderen en jongeren psychologische bijstand krijgt hiervoor?
Graag uw hulp en antwoorden aub.
Alvast bedankt.
Mvg,
Lieve Deckers Reactie infoteur, 15-10-2016
Hallo Lieve,

Vast en zeker zijn er cijfers. Want er zijn zeker gevolgen bij volwassenen. Maar ik ken ze niet. Ik denk dat je je vraag gewoon bij Google moet intikken en dan krijg je je antwoorden.

Groetjes, Wil

Infoteur: Wilvdvleuten
Laatste update: 02-03-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 1
Schrijf mee!