InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Psychiatrische visies

Psychiatrische visies

Psychiatrische visies De psychiatrie kent 3 visies over hoe een psychiatrische stoornis te verklaren is; de biologische-, psychologische- en sociale verklaringen.

De biologische verklaringen

Een somatische (psychiatrische) aandoening kan verwijzen naar een afwijking aan de structuur of het functioneren van het lichaam. Bij een biologische verklaring voor psychische stoornissen zijn vaak erfelijkheid en neurotransmitters betrokken.

Psychologische verklaringen

Een stoornis verklaren vanuit het psychisch functioneren van de patiënt. Er zijn bij de psychologische verklaringen 3 verschillende theorieën; de psychodynamische theorie, de leertheorie en de cognitieve theorie.

De psychodynamische theorie

Gaat uit van vroegkinderlijke ervaringen. Iets wat iemand heel vroeger heeft meegemaakt kan invloed hebben op zijn psychische toestand van nu.

De leertheorie

Alle gedrag dat mensen vertonen bestaat uit verschillende aangeleerde gedragselementen. Deze bouw je als baby, peuter en kleuter op en kun je dus ook weer afleren.

De cognitieve theorie

Mensen verwerken informatie met behulp van hun zintuigen, in gedachten, beelden, herinneringen etc. Deze informatie kan weer bovenkomen en voor een psychische stoornis zorgen.

Sociale verklaringen

De invloed van de socio-economische klasse en culturele achtergrond is hier van belang. Er wordt gekeken naar de directe omgeving van iemand en naar het maatschappelijke vlak waarin iemand zich bevindt. Deze hebben allemaal invloed op het psychisch welbevinden van een persoon.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Psychiatrische visies"

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 21-02-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!