Kunnen we nog echt blij zijn?

Kunnen we nog echt blij zijn? In de westerse maatschappij ontbreekt het ons aan niets, we hebben genoeg geld om ons te omringen met datgene wat we prettig vinden. Misschien de een wat meer dan de ander, maar niet genoeg eten om te kunnen leven, heeft niemand. Toch zijn we per saldo niet zo’n tevreden volk en dus de vraag: Kunnen we nog wel echt blij zijn?

Dagelijkse dosis geluk

Het lijkt wel of we een dagelijkse dosis geluk ingespoten moeten krijgen om een blij moment te hebben. Geluk in de vorm van:
  • complimenten op je werk
  • carrière ontwikkeling in z’n algemeenheid
  • ideale figuur
  • veel geld
  • ideale gezin
De lijst kan nog veel langer gemaakt worden, maar heeft strikt genomen allemaal met uiterlijk vertoon te maken. We consumeren zaken om ons blij te maken en geluk en blijheid halen uit kleine dingen, is er nauwelijks nog bij.

Klein geluk

De vraag of en zo ja wat voor klein geluk je nog blij maakt. Daarbij gesteld dat geluk voor een groot deel in de genen zit en verder bepaald wordt door levensomstandigheden, etnische achtergrond, gezondheid, burgerlijke staat etc. Je hebt het al of niet ‘vangen’ van geluk voor een deel zelf in de hand.

Er zijn een aantal zaken welke – aangetoond - mensen nog gelukkig maken, zaken waar mensen echt blij van worden en die niet direct een link hebben met de buitenwereld. Maar je moet er wel voor in actie komen. Een aantal voorbeelden:
  • Ben degene die zo nu en dan gemeende complimenten uitdeelt. Je maakt hiermee een ander blij en kan jezelf datzelfde gevoel geven.
  • Hang een lijstje in de keuken op het prikbord en zet daarop wat voor leuke dingen je hebt meegemaakt. Kijk af en toe naar het lijstje en zie hoe het lijstje gestaag groeit. Je moet er alleen actief mee bezig zijn.
  • Trek de sportschoenen aan en ga een stuk lopen, fietsen of voetballen. Sporten geeft een vergelijkbaar effect als antidepressiva. Dan toch beter sporten!
  • Zonder in het verleden te leven, is het wel leuk om over gedeelde herinneringen – waar je blij van geworden bent – te spreken met vrienden of familie.
  • Blij wordt je ook van genoeg slaap. Niet tot in lengte van dagen in je bed blijven, maar een uur of 7 is prima.
  • Als je niet zo sociaal bent van nature, doe dan eens een poging om de banden weer eens aan te halen. Organiseer iets leuks of nodig eens wat mensen uit voor een borrel.
  • Het je een vriend of vriendin die je aan het lachen kan maken, zorg er dan voor dat hij/zij je echt (regelmatig) actief laat lachen. Zeker het buiklachen is perfect. Het is goed voor lichaam en geest.
  • De rasoptimist zal het beamen, maar optimisten zijn per saldo altijd blijer … doe als pessimist in ieder geval een poging zaken ook van de andere kant te bekijken. Los van het feit dat je het jezelf een stuk gemakkelijker maakt, zijn optimisten blijere mensen. Waarom zou je het niet proberen?

Dit zijn zaken welke geen geld kosten, waar je geen enorme inspanning voor hoeft te leveren, maar die wel een nadrukkelijke bijdrage kunnen leveren. Er vanuit gaande dat je het ook volhoudt en er wat moeite voor doet.

Voeding

En dan is er nog een manier om weer blij te worden van iets kleins, t.w. eten. Niet het junkfood wat je even een boost geeft, maar voeding waar je meer plezier van hebt op de lande duur.

Koolhydraten

Een overload aan koolhydraten heeft ons lichaam – in de normale stand - niet nodig en is dus beter te vermijden. Dat neemt niet weg dat je best koolhydraten kunt nemen. Maar neem dan niet de suikerfeesten die de koekjes, chocoladerepen etc. met zich meebrengen. Maar neem complexe koolhydraten die je terug kunt vinden in aardappelen, rijst (zilvervlies) en brood (volkoren, granen). Op de lange duur geeft dit een prettiger gevoel.

Geraffineerde producten

In principe is het altijd beter om geraffineerde producten te vermijden. Geraffineerde producten zijn ondermeer de frisdranken en alle fabrieksvoedsel. Het onttrekt vitamine B aan het lichaam.

Vers voedsel

Dan staat er dus tegenover dat vers voedsel beter is en dat is ook zo. Vers fruit en verse groenten zijn perfect voor je lichaam. Het (prettige) gevoel vol te zitten duurt iets langer, maar komt zeker en houdt langer aan. Bovendien als je er wat meer van wilt is dat geen enkel probleem. En daar worden mensen dan ook weer blij van.

Tot slot

Blij, gelukkig worden van kleine dingen bepaal je helemaal zelf. Je moet er misschien wel wat meer moeite voor doen, maar vraag anders hulp. Shoppen om gelukkig te worden is compensatie gedrag, kost vaak veel geld en geeft enig moment vanzelf weer een leeg gevoel. Het effect is dus hetzelfde als die chocoladereep. Even een prettig gevoel en daarna een leeg, rot gevoel. Geen oplossing dus, als je echt aan een goede oplossing wilt werken. En deze oplossingen heb je in je directe omgeving … jezelf!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een proces van verandering: wat kan je tegenhouden?Zoals Maria Robinson (boekenschrijfster) ooit zei: "Niemand kan teruggaan en opnieuw beginnen, maar iedereen kan vandaag…
Geluk bestaat dankzij ongeluk, gezondheid dankzij ziektemijn kijk opGeluk bestaat dankzij ongeluk, gezondheid dankzij ziekteGeluk is relatief. We zijn ongelukkig vanwege een aanrijding, maar tevens opgelucht dat we er heelhuids van zijn afgekom…
Wat is geluk? Vier definities van het begrip 'geluk'Wat is geluk? Vier definities van het begrip 'geluk'Hoe word ik gelukkig? Op welke manier bereik ik het ware geluk? Wat is geluk eigenlijk? Deze vragen kunnen alleen beantw…
Positieve PsychologieIn de psychologie werd veelal gekeken naar zwakke kanten van mensen. De klinische psychologie diagnosticeert mensen met…

Psychiatrische stoornissen bij kinderen en de oorzakenPsychiatrische stoornissen bij kinderen en de oorzakenVan een psychiatrische stoornis spreken we als het gedrag afwijkt van dat van leeftijdgenootjes en van het ontwikkelings…
ADHD bij volwassenen: symptomen, kenmerken (DSM-5 criteria)ADHD bij volwassenen: symptomen, kenmerken (DSM-5 criteria)Wat zijn kenmerken ADHD bij volwassenen volgens DSM-5? In 1902 beschreef de Engelse kinderarts George Still reeds kinder…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: TawnyNina, Pixabay
  • Evelien Hertzenberg, psycholoog
  • John Whitman, psychotherapeut

Reageer op het artikel "Kunnen we nog echt blij zijn?"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: Juli 2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Menselijke psyche
Schrijf mee!