InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Geschiedenis van de psychiatrie

Geschiedenis van de psychiatrie

Geschiedenis van de psychiatrie De psychiatrie bestaat nog niet zo lang zoals wij het kennen, mensen met een psychiatrische stoornis werden begin vorige eeuw nog heel anders ‘behandeld’ dan tegenwoordig. Tegenwoordig maakt de psychiatrische patiënt gelukkig vaak gewoon deel uit van de samenleving, vroeger was dat wel anders.

Psychiatrie in de middeleeuwen

Psychiatrische patiënten werden in de middeleeuwen gezien als een soort zondebokjes. Hun stoornis was een straf van God of werd veroorzaakt door duivelse bezetenheid. Er waren geen behandelingen voor deze mensen, ze werden gevangengenomen of kwamen op de brandstapel terecht.

De 17de eeuw

In de 17de eeuw werd de psychiatrie meer gezien als iets krankzinnigs. Er werd gesproken over geestesziektes. Wel kreeg de geneeskunde steeds meer invloed en werden psychiatrische patiënten ook onderzocht. Behandeling was nog niet mogelijk en mensen werden opgesloten in asielen, onder erbarmelijke omstandigheden.

De 19de eeuw

Doordat de geneeskunde psychiatrische patiënten ging onderzoeken kregen ze meer inzicht in deze stoornissen. Ze werden geordend volgens een bepaald classificatiesysteem en de asielen werden omgebouwd tot ziekenhuizen. Helaas was behandeling nog steeds niet mogelijk.

Psychiatrie in de 20ste eeuw

In de vorige eeuw kwamen er eindelijk behandelingen voor de licht psychiatrische stoornissen. Er werden in de jaren ’60 medicijnen ontdekt tegen onder andere depressiviteit, angst en psychosen.

De psychiatrie van nu

Zoals al in de inleiding staat is de psychiatrie nu echt een onderzoeksgebied en een vakgebied geworden. Het hoort bij onze samenleving en de meeste aandoeningen zijn behandelbaar.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Geschiedenis van de psychiatrie"

Reacties

Tio, 15-09-2018 10:17 #6

Rijkworden47 (infoteur), 18-04-2015 21:00 #5
Wat mij tot in elke cel diep van binnen verbaasd is dat nog steeds zulke nietszeggende namen worden gebruikt door zich noemende psychiaters zoals ik het beschrijf want de diagnostische stellingen en ziektemakende benamingen werken slechts volledig destructief weet ik duidelijk.ik heb het meegemaakt en horen zeggen door veel jonge personen dat onmiddellijk weer direct zulke kanten worden opgezocht en een opgaande lijn direct weer afgebroken gaat worden.het gaat toch om de mensen die zich goed willen voelen en woorden van deze zich noemende hulpverleners halen de bezoekers alleen maar onderuit.

Rijkworden47 (infoteur), 10-05-2014 21:05 #4
Op de wijzen geschiedenis van de psychiatrie staat beschreven geeft ik geen reactie op want realistisch gezien telt natuurlijk dat in voorgaande eeuwen de mensheid binnen zijn ontwikkelingsprocessen nog veel minder ver was.echter wanneer ik nu de evolutionaire maar naar ik liever zelf het woord revolutionair en dan letterlijk in de breedste zin van het woord aanschouwend gebruik en dan even kijk naar de psychiatrie van nu dan vraag ik me in vredesnaam hoe het mogelijk is dat er zulk en vage onwerkelijke benaming over gegeven wordt.het is geen vakgebied maar naar mijn mening slechts pseudo het hoeft totaal niet te horen bij de samenleving en daarbij zijn door de zich noemende psychiatrie geen behandelingen mogelijk.iedere weldenkend realistisch mens zal toch echt inzien dat ziektemakende benamingen nooit ook maar enige verbetering kunnen teweeg brengen want het is alleen maar een opdringing en daarbij weet ik ook dat er veel meer misstanden plaatsvinden!

Evert Sanders, 03-03-2012 07:16 #3
Het artikel geschiedenis van de psychiatrie is geschreven door een onbenul die niet gehinderd door enige kennis, zijn/haar rigide vooroordelen aan de lezer tracht op te dringen. Je rijnste stemmingsmakerij!

Astrid, 14-04-2011 15:54 #2
Ik vraag me af of het correct is dat de asielen werden omgebouwd in de 19e eeuw, is dit niet te laat. Want in het boek geestelijke verzorging in instellingen van J. Doolaard staat beschreven dat Pinel in 1798 zijn menselijke benadering heeft ingevoerd. Ik neem aan dat dit in een zieknhuis of hospitaal plaats vond en niet in een asiel? Tevens spreekt de site hetoudegesticht over gast-huizen en hospitalen in de 18e eeuw waar mensen als dieren zaten vastgekentend. Zijn dit de asielen waar jullie over schrijven of zijn dit de asielen die zijn omgebouwd in ziekenhuizen?

Marc, 01-09-2010 19:43 #1
Gelukkig zijn veel praktijken zoals beschreven op http://www.hetoudegesticht.com/ verleden tijd!

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 21-02-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 6
Schrijf mee!