InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Motivatie: intrinsiek, extrinsiek en de verwachtingstheorie

Motivatie: intrinsiek, extrinsiek en de verwachtingstheorie

Motivatie: intrinsiek, extrinsiek en de verwachtingstheorie Gemotiveerd zijn om iets te ondernemen is zeer belangrijk. Zonder motivatie verliezen we levenslust en kost iets ons veel meer inspanning dan dat we er met plezier aan beginnen. Toch kan motivatie ook negatief inwerken op iemand en dan met name wanneer de extrinsieke motivatie ervoor zorgt dat onze intrinsieke motivatie wordt ondermijnd. De verwachtingstheorie verklaart tenslotte waarom werknemers gemotiveerd zullen werken.

Intrinsieke motivatie

Persoonlijke interesse

Intrinsieke motivatie is motivatie die start vanuit onze eigen overtuiging en interesse. Doordat we werkelijk persoonlijk geïnteresseerd zijn in iets, zijn we zoals de omschrijving al verklapt 'intrinsiek gemotiveerd'. Iemand die geïnteresseerd is om arts te worden, zal gemotiveerd beginnen aan zijn opleiding omdat hij graag studeert en interesse heeft om arts te worden. Belangrijk is wel dat we hier benadrukken dat het om de interesse gaat voor het studeren en niet zozeer om de beloning die men achteraf verkrijgt. Het studeren op zich vindt iemand leuk of interessant en daarom gaat die persoon dat doen.

Extrinsieke motivatie

Beloning of erkenning

Iemand is extrinsiek gemotiveerd, als deze persoon iets uitvoert of onderneemt met het doel om een beloning of erkenning te krijgen. Een goed voorbeeld is een kind dat een kamer opruimt, omdat het weet dat het een snoepje krijgt achteraf. De drang naar de beloning zal een extra motivator zijn om aan iets minder prettig te beginnen.

Wanneer extrinsieke motivatie negatief inwerkt op de intrinsieke

Extrinsieke motivatie kan er ook voor zorgen dat we onze intrinsieke motivatie verliezen. Wanneer men een beloning oplegt, als men eigenlijk al in iets geïnteresseerd is, kan dit in tegenstelling tot nog meer motivatie leiden tot een onderdrukking van de intrinsieke motivatie. Doordat we een beloning krijgen, kan dit er toe leiden dat we ons vooral richten naar die beloning en dat onze oprechte interesse om iets te ondernemen afneemt.

De verwachtingstheorie

Werkmotivatie

Victor Vroom (1964) bedacht een theorie over werkmotivatie, die tot vandaag nog steeds populair is. Hij bestudeerde wanneer en wat ervoor zorgde dat werknemers gemotiveerd zich op de werkvloer begaven. Hij noemde deze theorie 'de verwachtingstheorie' die verklaart dat 'wanneer werknemers ervan overtuigd zijn dat hun persoonlijke inspanningen waardevolle uitkomsten teweegbrengen,ze heel gemotiveerd zullen werken. Wanneer de werknemers dus zien dat het verband tussen hun inspanning en de prestatie die het oplevert positief is, ze daarbij een gewenste beloning krijgen, door deze beloning hun behoefte wordt bevredigd en deze behoeftebevrediging de moeite waard vinden, zullen ze gemotiveerd zijn om te werken.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Vroom, VH.(1964) Work and motivation. New York: Wiley

Reageer op het artikel "Motivatie: intrinsiek, extrinsiek en de verwachtingstheorie"

Infoteur: Brunos
Laatste update: 19-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!