Intelligentietesten voor het jonge kind
Bij jonge kinderen vinden in een korte periode ingrijpende veranderingen in de ontwikkeling plaats. In bepaalde jogevallen kan het zinvol zijn om het kind al op jonge leeftijd te testen, bijvoorbeeld wanneer er door ouders en of leerkrachten afwijkingen in de ontwikkeling worden geconstateerd. Testen en ontwikkelingsschalen,die o.a gebruikt worden om het intelligentie en ontwikkelingsniveau van het jonge kind vast te stellen zijn: SON-R en BOS2-30.
Wat is Intelligentie?
Intelligentie kent verschillende moeilijke definities. Een definitie die het begrip werkbaar maakt kan zijn; het vermogen om relaties (tussen personen en/of zaken) te begrijpen, om (na) te denken, om problemen op te lossen, en om je aan te passen aan nieuwe situaties. Dit geld voor volwassenen, maar in een bepaalde vorm ook voor het jonge kind.
Een IQ van rond de 100 wordt als gemiddeld intelligentie gezien. 50% van de Nederlanders hebben een gemiddeld intelligentienniveau dat ligt tussen de 90 en de 110. Het andere gedeelte van de Nederlandse bevolking scoort daar boven of daaronder en neigt tot hoogbegaafdheid of zwakbegaafdheid. Het IQ is samengesteld uit twee onderdelen: het verbale IQ en het performale IQ. Het verbale IQ bestaat uit de taalvaardigheden. Het performale IQ meet de ruimtelijke vaardigheden. Door het afzonderlijk meten van deze waarden kunnen pedagogen en psychologen vastellen of kinderen
PDD-NOS, dyslexie, ADHD, of een andere ontwikkelings-, gedrags- of leerstoornis hebben.
SON-R
De SON-R, Snijders Oomen Niet verbale intelligentest is geschikt, voor jonge kinderen in de leeftijd van 5,5 tot en met 17 jaar. De oorspronkelijke test is gemaakt als een non-verbale intelligentietest voor dove kinderen in de leeftijd van 3 tot en met 17 jaar. In 1998 verscheen er een revisie op deze test die geschikt is voor zowel horende als slechthorende kinderen zeer geschikt.Ook bied de test mogelijkheden bij kinderen met communicatieve handicaps, zoals kinderen met taal/spraakproblemen, autistische kinderen en kinderen die anderstalig of tweetalig zijn opgegroeid. Daarnaast zijn de tests goed bruikbaar voor kinderen die moeilijk testbaar zijn, voor moeilijk lerende kinderen, en voor kinderen met een ontwikkelingsachterstand.
Met deze test probeert met een helder beeld te krijgen van het verbale ontwikkelingsniveau van het jong kind.
De SON-R bestaat uit zeven subtests:
- categoriseren
- mozaiëken
- zoekplaten
- patronen
- situaties
- analogieën
- stripverhalen
De test is zo ingedeeld dat er aparte instructies zijn voor verbale en non-verbale afnamemogelijkheden. Hierdoor is de test goed geschikt bij dove kinderen. Binnen de test worden vier verschillende intelligentiedimensies onderscheiden;
- Abstract redeneren
- Concreet redeneren
- Ruimtelijk inzicht
- Perceptuele vaardigheden
BOS2-30
Deze test is een vertaling van de Amerikaanse test BSID. Van deze test, de Bayley Scales of Infant Development is in 1993 een Nederlandse versie op de markt gebracht, de BOS2-30. De BOS2-30 staat voor Bayley Ontwikkelingsschalen voor kindern vanaf 2 jaar tot en met 30 maanden. De test meet de motorische en de mentale ontwikkelingen bij de Peuter. Met behulp van deze test zijn psychologen en pedagogen in staat om het ontwikkelingsniveau van de Peuter te vergelijken met leeftijdsgenootjes. Wanneer er achterstanden worden geconstateerd kunnen er op tijden begeleidennde acties op touw worden gezet.
De BOS2-30 kent vier verschillende onderzoeks onderdelen;
- De mentale schaal
- De ontwikkelingsschaal
- De gedragsobservatielijst
- De achtergrondvariablen