InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Waarom kijken mensen boos?

Waarom kijken mensen boos?

Je bent het zat om onopvallend te zijn? De wetenschap biedt de oplossing. Trek vaker een kwade kop! Dit blijkt uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken. Maar waarom kijken we boos? Wat zijn de voordelen hiervan en vooral, wat zijn de gevolgen?

Waarom kijken we boos?

Met welke gezichtsuitdrukking val je het meeste op? Dat is wat een paar neurologen van de Universiteit van Melbourne wilde weten. Bij een experiment ontdekten ze dat mensen in een stapel foto’s met allerlei gezichtsuitdrukkingen boze gezichten het snelst waarnemen. Sneller in elk geval dan foto’s van blije, droevige of verraste hoofden.

De onderzoekers vonden zelfs een zeer specifiek gebied in ons brein dat op bedreigende gezichtsuitdrukkingen reageert.
Vanuit evolutionair standpunt is dat niet vreemd, menen de wetenschappers. Want dreigend gevaar, zoals een boze kerel, kun je beter snel in de smiezen hebben. Zodat je op tijd kunt vluchten of jezelf verdedigen en de kans op verwondingen verkleint. Opvallend: het dreigende hoofd van een man zie je sneller dan een boos vrouwengezicht. Dit komt doordat vrouwen kleiner en minder agressief zijn en daarom minder gevaarlijk.

Boos gezicht blijft hangen

Kwaad kijkende gezichten vallen niet alleen eerder op, ze worden ook beter onthouden dan een blij of neutraal kijkend gezicht. In een experiment lieten onderzoekers aan een aantal deelnemende proefpersonen kort één tot vier foto’s tegelijk zien van personen met dezelfde emotionele gezichtsuitdrukking: kwaad, neutraal of blij kijkend. Daarna kregen de proefpersonen één portret te zien met dezelfde gezichtsuitdrukking. Ze moesten aangeven of de afgebeelde persoon op een van de eerder getoonde portretten stond. De identificatie daarvan ging in alle gevallen beter bij een boos kijkend portret.

Hoe kijk je boos?

Wil je indruk maken, maar ben je van nature niet gezegend met een kwaaie kop? Zo trek je op wetenschappelijk verantwoorde wijze een boos gezicht:
  • Druk de wenkbrauwen naar beneden en naar elkaar toe.
  • Knijp je ogen samen
  • Klem je kaken op elkaar
  • Pers je lippen op elkaar

Hoe kan ik boos kijken voorkomen?

De volgende logische vraag is dan; hoe stop ik met boos kijken? Het antwoord is vrij simpel. Voer de bovenstaande handelingen tegenovergesteld uit. Verder is het handig om jezelf te trainen om een blij gezicht te trekken alsof je net goed nieuws hebt gekregen. Na verloop van tijd zul je vanzelf vrolijker gaan kijken.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Waarom kijken mensen boos?"

Infoteur: Randy1991
Gepubliceerd: 04-03-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!