K-ABC: intelligentietest voor kinderen
De K-ABC, Kaufman Assesment Battery for Children, is een intelligentietest voor kinderen van circa 2 tot 12 jaar oud. Deze kinderintelligentietest geeft inzicht in het leerpotentieel van het kind maar ook in de sterkere en zwakkere cognitieve en schoolse vaardigheden van het kind. De test bestaat uit diverse subtesten.
Intelligentie bij kinderen
Er kan gesteld worden dat de scores die een kind op intelligentietest behaalt tot de beste voorspellers van school- en beroepssucces horen. Vanaf ongeveer groep vier op de basisschool zijn de verschillen in leer- en schoolprestaties voor de helft te verklaren door intelligentieverschillen tussen de kinderen. Daarnaast worden schoolprestaties beïnvloed door onder andere concentratievermogen, faalangst en motivatie.
Wanneer men de
intelligentietest echter te vroeg afneemt is de voorspellende waarde niet erg groot. Wanneer het kind jonger dan vijf jaar is zijn de intelligentiescores die het kind op IQ-testen behaalt niet erg stabiel. Vanaf het achtste jaar zijn de IQ-scores vrij stabiel.
K-ABC
K-ABC is de afkorting van
Kaufman Assessment Battery for Children, een door Kaufman en Kaufman ontwikkelde intelligentietest voor kinderen van 2,6 tot en met 12,6 jaar. De
K-ABC is ontwikkeld aan de hand van het
PASS-model, een model dat de
schoolse vaardigheden van kinderen beoogt te verbeteren.
Een groot voordeel van deze intelligentietest is dat het een onderscheid maakt tussen dat wat een kind geleerd heeft en het
leerpotentieel van het kind. Deze
kinderintelligentietest geeft eveneens inzicht in de sterkere en zwakkere kanten van het kind wat betreft cognitieve vaardigheden.
Subtesten
Sequentiële informatieverwerking:
- Handbewegingen: het nadoen van handbewegingen in een bepaalde volgorde
- Cijfers onthouden: een reeks cijfers nazeggen
- Woordvolgorde: het herhalen van de namen van voorwerpen in de volgorde waarop deze aangeboden worden
Simultane informatieverwerking:
- Magisch venster: de delen van een afbeelding die achter een venster heen nen weer bewogen worden herkennen
- Gezichten herkennen: het herkennen van een bepaald gezicht uit een grote groep gezichten
- Onvolledige tekeningen: het benoemen van een object dat nog niet af is
- Driehoeken: samenvoegen van een aantal identieke driehoeken tot een afbeelding
- Visuele analogieën: een geometrisch figurenpaar vormen op basis van een gegeven paar
- Ruimtelijk geheugen: onthouden van de positie van een afbeelding op een pagina
- Plaatjes ordenen: een serie foto's in de chronologische volgorde leggen
Prestatie:
- Actieve woordenschat: het benoemen van voorwerpen
- Gezichten en plaatsen: het benoemen van bekende personen en plaatsen
- Rekenen: rekenkundige bewerkingen van getallen
- Raadsels: het ontdekken van begrippen op basis van onvolledige informatie
- Technisch lezen: de letterherkenning en het kunnen lezen van woorden
- Begrijpend lezen: het uitvoeren van schriftelijke opdrachten