SON-R: intelligentietest voor dove kinderen

SON-R: intelligentietest voor dove kinderenDe SON-R is een intelligentietest voor dove kinderen welke nonverbaal van aard is. Veel mensen nemen onterecht aan dat dove kinderen een verminderde intelligentie hebben. Dit is niet het geval, de bestaande intelligentietesten zijn echter ongeschikt voor afname bij dove kinderen. De SON-R kan afgenomen worden bij kinderen van 5 tot 17 jaar oud.

Doofheid bij kinderen

Doofheid is een aandoening waarbij het gehoor zodanig aangetast is dat communicatie via de akoestische weg (met de oren) niet of nauwelijks mogelijk is. Doofheid vormt een beperking voor kinderen op meerdere gebieden, waaronder de kennisoverdracht en het maatschappelijk functioneren omdat communicatie in de maatschappij doorgaans met name op het gehoor en de spraak gericht is.

Circa 1% van alle kinderen in Nederland is doof of slechthorend.

Doofheid en intelligentie
Er wordt nogal eens ten onrechte aangenomen dat dove kinderen een achterstand op intellectueel functioneren hebben door een gebrekkige intelligentie. Veel mensen reageren wat angstig wanneer zij in contact komen met een doof kind en nemen aan dat de intelligentie van het kind ook aangetast zal zijn. Dit is echter niet het geval. Dove kinderen vertonen dikwijls wel achterstanden op intelligentietesten doordat deze intelligentietesten doorgaans sterk verbaal van aard zijn.

SON-R

De SON-R, geReviseerde Snijders-Oomen Niet-verbale intelligentietest, is een intelligentietest die niet verbaal van aard is en er op gericht is de intelligentie van dove kinderen in kaart te brengen. De SON-R is geschikt voor kinderen van 5.6 tot 17 jaar en kan non-verbaal afgenomen worden.

Subtesten
De SON-R kent enkele subtesten welke elk een bepaald aspect van de intelligentie meten.

Abstract redeneren:
  • Categoriseren: welke tekening hoort bij de andere tekeningen?
  • Analogieën: geometrische analogieparen

Concreet redeneren:
  • Stripverhalen: afbeeldingen in een logische volgorde leggen zodat zij een verhaal vormen
  • Situaties: plaatjes aanvullen en lege plekken in afbeeldingen opvullen

Ruimtelijk inzicht:
  • Patronen: een onderbroken lijnpatroon afmaken
  • Mozaïeken: een figuur leggen met vormen

Perceptuele vaardigheden:
  • Zoekplaten: figuren/voorwerpen vinden in een complexe afbeelding
© 2010 - 2025 Melod, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Vanaf 2021 is InfoNu gestopt met het publiceren van nieuwe artikelen. Het bestaande artikelbestand blijft beschikbaar, maar wordt niet meer geactualiseerd.
Bronnen en referenties
  • Verschueren, K. Handboek diagnostiek in de leerlingenbegeleiding (2007)