WISC-III: kinderintelligentietest
De WISC-III is een kinderintelligentietest welke niet enkel inzicht biedt in de algemene intelligentie van een kind maar ook uitwijst welke cognitieve vaardigheden van het kind sterker en zwakker ontwikkeld zijn. De WISC intelligentietest voor kinderen is geschikt voor kinderen tussen de 6 en 16 jaar oud.
Intelligentie bij kinderen
Er kan gesteld worden dat de scores die een kind op intelligentietest behaald tot de beste voorspellers van school- en beroepssucces horen. Vanaf ongeveer groep vier op de basisschool zijn de verschillen in leer- en schoolprestaties voor de helft te verklaren door intelligentieverschillen tussen de kinderen. Daarnaast worden schoolprestaties beïnvloed door onder andere concentratievermogen, faalangst en motivatie.
Wanneer men de intelligentietest echter te vroeg afneemt is de voorspellende waarde niet erg groot. Wanneer het kind jonger dan vijf jaar is zijn de intelligentiescores die het kind op IQtesten behaald niet erg stabiel. Vanaf het achtste jaar zijn de IQscores vrij stabiel.
WISC-III
WISC-III is de afkorting van
Wechsler Intelligence Scale for Children, derde versie. De WISC-III is ontworpen door David
Wechsler, een Amerikaans psycholoog welke eveneens een intelligentietest voor volwassenen ontwikkeld heeft, de WAIS. De WISC is een intelligentietest voor kinderen van 6 tot 16 jaar en is een van de gangbare intelligentietests voor kinderen in Nederland en Vlaanderen. De test geeft een indicatie van het algemene intelligentieniveau van een kind en geeft net als de
RAKIT een indruk van de cognitieve vaardigheden waar het kind over beschikt. Met deze test kan men er achter komen of er sprake is van
hoogbegaafdheid.
De test kent veel onderdelen die een beroep doen op de verbale vermogens van het kind. Daarom zijn er twijfels of de test geschikt is voor allochtone kinderen.
Subtesten
De WISC kent enkele subtesten welke allen een onderdeel van het algemene intelligentieniveau omvatten.
Verbaal begrip:
- Informatie: algemene kennis en feiten
- Woordkennis: wat is de betekenis van bepaalde woorden?
- Overeenkomsten: de overeenkomst tussen woordparen benoemen
- Begrijpen: algemene sociale gebeurtenissen kunnen plaatsen
Perceptuele organisatie:
- Onvolledige tekeningen: het aanwijzen of benoemen van een missend detail in een tekening
- Plaatjes ordenen: een serie plaatjes in de juiste volgorde neerleggen
- Blokpatronen: figuren na leggen met blokjes
- Figuur leggen: het maken van legpuzzels
Verwerkingssnelheid:
- Substitutie: symbolen en cijfers aan elkaar koppelen
- Symbolen vergelijken: groepjes symbolen op overeenkomsten vergelijken