Sorry zeggen, dat is NIET voor losers
“Sorry, ik had het verkeerd.” Is een opmerking die niet door iedereen even gemakkelijk gezegd wordt. Terwijl er niets mis mee is, zeggen dat je het verkeerd zag, of dat je geen gelijk had. De kracht van deze opmerking zit dan ook niet in de zin “Sorry, ik had het verkeerd”, maar zit in het feit dat je in staat bent om je ongelijk te erkennen. Door de vaardigheid je ongelijk te erkennen, wordt je gelijk alleen maar sterker.
Je wint alleen maar met “sorry, ik had het verkeerd”, ipv dat je een enorm gezichtsverlies lijdt. “Sorry ik had het verkeerd” , zeggen is ook een vaardigheid die je jezelf aan kunt leren. Daarvoor moet je op een paar dingen letten.
- Wacht niet te lang,
- Neem de verantwoording
- Leer van je fouten
Wacht niet te lang
Des te sneller jij de verantwoording neemt, en toegeeft dat je verkeerd zat, des te beter is het. En laten we wel zijn, “sorry, ik zag verkeerd, we hadden dit huis niet moeten kopen”, als je al voor de 3 keer je hypotheek over moet sluiten komt nu niet echt serieus en oprecht over.
“Sorry ik had het op 14 januari 1998 verkeerd”, is ook niet echt helder. Veel mensen weten niet meer de wat ze op 13 januari van dit jaar gedaan hebben, laat staan dat ze het zich van een paar jaar terug weten te herinneren.
Neem de verantwoording
Neem de verantwoording voor je daden en je gedrag. Het is niet erg als je iets verkeerds doet of zegt, zolang als je er maar voor uit komt. “Sorry, ik heb de verkeerde beslissing genomen door voor elektriciteit aanbieder B te kiezen, want de kinderen waren aan het zeuren, en toen stond de buurvrouw voor de deur, klinkt als weigeren verantwoording te nemen, en de “goedpraat” mode aan te zeggen. Ook het “Ja, maar, ik wilde het wel goed doen, maar de collega van de inkoop afdeling vertelde mij bij het koffiezetapparaat dat het anders was”, is weigeren om verantwoording te nemen voor je gedrag. Dit komt ook niet goed over bij je directe leidinggevende. Die wil graag iemand zien die staat voor datgene wat hij zegt of doet, en niet iemand die fouten op iemand anders afschuift. Idem dito met “Ja, voor 5 jaar geleden zag ik het verkeerd, en dat wil ik nog graag even melden’.
Leer van je fouten
Val niet in herhaling door dezelfde fout keer op keer opnieuw te maken. Dat laat aan de ander zien dat je niet in staat bent om te leren van je fouten ( en dat je dom bent in dat opzicht), en niet oprecht met je verontschuldigingen. Gebruik het als een leermoment.
Nogmaals, het is niet erg om fouten te maken. Van fouten leer je alleen maar. En het is ook niet nodig om excuses aan te maken voor het feit dat je een fout maakt. Je komt dan erg onzeker over, en mensen zijn geneigd om dan over je heen te lopen. En bovendien, fouten maken is menselijk. Het merendeel van de topmanagers heeft wel eens een fout gemaakt waar hem achteraf het schaamrood van op de kaken staat. Het verschil tussen een topmanager en een manager die dat pretendeert te zijn is alleen de manier waarop ze met hun fouten omgaan. De één komt voor zijn fouten uit en neemt de verantwoording, en de ander schuift de schuld en de fouten af op zijn medewerkers.