InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Na het IQ en het EQ tijd voor het QQ

Na het IQ en het EQ tijd voor het QQ

Na het IQ en het EQ tijd voor het QQ Omdat de IQ-test en de EQ-test zich slechts focussen op een beperkte aantal vaardigheden, vond het tijdschrift Quest dat het tijd werd een alomvattender test uit te werken die steunt op zeven verschillende intelligenties.

Wat is Quest?

Quest is een maandblad dat zich als opdracht heeft gesteld mensen op een leuke manier slimmer te maken. Ze noemen zichzelf brengers van braintainment. Hun blad staat dus boordevol informatie voor nieuwsgierige mensen. Het bestrijkt de meest uiteenlopende gebieden, gaande van biologie en aardrijkskunde over psychologie en techniek tot cultuur, voeding en religie. Een kniesoor die hier niets naar zijn gading in vindt.

De QQ-test

Om hun vijfde verjaardag te vieren besloot de redactie een nieuwe test uit te werken die niet zo beperkt zou zijn als de IQ-test, die vooral op logisch denken en ruimtelijk inzicht gericht is, en de EQ-test, die zich toespitst op de emotionele intelligentie.
Vermits elke persoon wel goed is in een aantal dingen ontwikkelde men een test die alle soorten van intelligentie bundelt. Als je die gedaan hebt, kun je je zelf zien waarin je het beste scoort en waar je zwakke punten liggen.
Ik som de soorten even voor je op en leg uit wat je kunt verwachten.

Zeven intelligenties

1. Muzikale intelligentie: hoor jij verschillen tussen ritmes? Kun jij toonhoogtes herkennen? Met andere woorden: heb jij een muzikaal gehoor, een muzikaal gevoel? Deze vaardigheid wordt getest door twee ritmes na elkaar te spelen waarop je moet oordelen of ze identiek zijn of niet. Van enkele melodieën moet je het toonverloop aanduiden.

2. Taalkundige intelligentie: ben jij sterk in het aanvoelen van correcte synoniemen en hoor jij makkelijk tot welke taalgroep een bepaalde taal behoort? Dan heb je een taalknobbel! De taalkundige intelligentie test je gevoel voor de eigen taal maar ook de vreemde talen.

3. Ruimtelijke intelligentie: inzicht in dingen hebben, kunnen omgaan met drie dimensies, zich kunnen oriënteren, daar draait het hier om. Er worden je driedimensionale puzzels voorgelegd, o.a. met uitgerolde kubussen en puzzels bestaande uit verschillende patronen en vormen.

4. Lichamelijke-motorische intelligentie: hoe zit het met je motoriek, je reacties, je aanpassing aan bepaalde situaties? Je hebt de grove motoriek, steunende op de grote spiergroepen, die je in staat stelt bewegingen te doen zoals opstaan, lopen of klimmen. Maar je hebt ook de fijne motoriek, steunende op de kleinere spiergroepen, die je in staat stelt fijnere dingen te doen als tekenen, schrijven, veters strikken. In twee spelletjes wordt je fijne motoriek getest.

5. Interpersoonlijke intelligentie: hoe goed kun je het gedrag van mensen inschatten? Kun jij van gezichtsuitdrukkingen, van reacties van mensen afleiden of iets gemeend is of niet, of een persoon eerlijk is of niet? Mensenkennis dus. In de test moet je beoordelen of iemands lach echt is of nep en krijg je foto’s van mensen voorgeschoteld waarvan je moet afleiden wat hun gemoedsgesteldheid is.

6. Logisch-wiskundige intelligentie: logica en wiskundig inzicht zijn de pijlers van deze intelligentie. Je krijgt een aantal getallenreeksen aan te vullen die een indicatie geven van je inzicht in wiskundige problemen.

7. Intrapersoonlijke intelligentie: hoe goed ken je jezelf? Kun je jezelf objectief inschatten? Weet je van jezelf waarin je goed bent en waarin minder goed? Hoever reikt je zelfkennis? Voor je elke test aflegt dien je in te voeren hoe hoog je een bepaalde intelligentie bij jezelf inschat. Na de test zie je dan hoe hoog (of hoe laag) je gescoord hebt en wordt dat vergeleken met je prognose.

Ik zou zeggen: probeer het eens uit en ontdek jezelf met je sterke en je zwakke punten. Leuke bonus: je doet mee voor een mooie prijs! Alle informatie vind je op de site van Quest.
Gerelateerde artikelen
Emotionele volwassenheid een indicatie van volwassenheid?Emotionele volwassenheid een indicatie van volwassenheid?Wat is emotionele volwassenheid? Is emotionele volwassenheid een indicatie van volwassenheid in ons gedrag en emoties? O…
Daniel Goleman; Emotionele IntelligentieDaniel Goleman; Emotionele IntelligentieDe Amerikaanse psycholoog Daniel Goleman bracht in 1995 het boek 'Emotionele Intelligentie' uit. Het boek laat zien waar…
Het EQ, wat is emotionele intelligentieVroeger dacht men dat mensen met een hoog IQ meer kans hadden op succes. Uit onderzoek is gebleken dat je juist meer kan…
Emotionele Intelligentie (EQ)Gevoelens, voor sommigen makkelijk om over te praten, voor anderen een onderwerp die men maar liever vermijdt. Gevoelens…
Wat is intelligentie?Er is veel discussie over individuele verschillen in cognitie en informatieverwerking zonder ten minste gebruik te maken…
Bronnen en referenties
  • http://www.quest.nl

Reageer op het artikel "Na het IQ en het EQ tijd voor het QQ"

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 10-03-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!