InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Leven met een passief agressieve persoonlijkheid

Leven met een passief agressieve persoonlijkheid

Leven met een passief agressieve persoonlijkheid Passieve agressie wordt door iedereen wel eens gebruikt om conflicten te vermijden in situaties waar we het gevoel hebben dat we de confrontatie met die andere persoon niet kunnen aangaan. Wanneer mensen zich passief agressief opstellen in bepaalde situaties is dit meestal niet problematisch. Wanneer mensen enkel deze tactiek gebruiken en het deel uitmaakt van hun persoonlijkheid kan dit destructieve gevolgen hebben voor relaties en iedereen die met deze persoon te maken krijgt.

Kenmerken van een passief agressieve persoonlijkheid

Een passief agressieve persoon heeft niet de behoefte om op een duidelijke manier te communiceren. Ze verbergen hun ware gevoelens en emoties, hebben een heel kwetsbaar zelfbeeld en hebben moeite om met kritiek om te gaan. Ze doen alsof ze aardig zijn maar in werkelijkheid willen ze die andere persoon enkel terug raken zonder dat deze in staat is om zijn onderliggende woede waar te nemen. Op het eerste zicht lijken mensen met een passief agressieve persoonlijkheid de meeste aardige mensen die je ooit bent tegengekomen. Bevestiging en goedkeuring van anderen is ook essentieel om deze mensen te behagen.

Mensen in de directe omgeving van een persoon met een passief agressieve persoonlijkheid hebben het meestal moeilijker. Zij geraken sneller gefrustreerd door hun koppig gedrag en gebrek aan interesse en zorg in anderen wat heel incongruent lijkt met hun vriendelijke uitstraling. Passief agressieve mensen zijn vaak ook heel negatief. Ze bekijken elke situaties vanuit een negatief standpunt en zijn jaloers op het succes van anderen.

Ze gebruiken subtiele technieken zoals sarcasme om confronterende situaties te voorkomen en taken te ontlopen die ze liever niet zouden uitvoeren want eigenlijk hebben ze schrik om nee te zeggen. Ze tonen ook vaak uitstelgedrag en vergeetachtigheid en kunnen een gevoel van chaos creëren opdat ze hulp zouden krijgen bij de uitvoering van een opdracht of manipuleren gewoon anderen om deze taak in hun plaats uit te voeren.

Passief agressieve personen wijzen met een beschuldigende vinger naar externe factoren als de mogelijk oorzaak van hun ellende in plaats van te leren omgaan met en het accepteren van hun eigen gevoelens. Ze zoeken naar manieren om anderen te beschuldigen om af te wijken van hun eigen emoties die werden veroorzaakt door hun eigen acties. Ze zullen vaak advies van anderen smadelijk afwijzen, ook al zijn deze suggesties een betere optie.

Omgaan met passief agressieve personen

Omgaan met passief agressieve personen is niet zo evident. Het vraagt veel geduld, is emotioneel zeer uitputtend en kan heel frustrerend zijn.
  • Vermijd conflicten
  • Ga niet in op het mogelijk uitlokken van conflicten. Vaak zullen ze je zover krijgen dat je geïrriteerd geraakt en gaat beginnen roepen waardoor je zelf de agressor lijkt en zij het slachtoffer.
  • Vermijd frustraties
  • Communiceer op een rustige en rationele manier
  • Toon hen de inconsistenties van hun gedrag.
  • Bekijk het argument vanuit hun standpunt.
  • Vraag hoe zij de situatie zouden oplossen of verbeteren, ze zullen echter geen beslissing nemen
  • Ze willen dat iemand anders de grote neemt en vermijden elke vorm van advies zodat ze achteraf de schuld op iemand anders kunnen schuiven mocht er iets fout lopen.
  • Zij zijn niet in staat om logica en rede te gebruiken bij het uiten van hun gedachten dus zul je andere methodes moeten gebruiken opdat ze zouden begrijpen wat je eigenlijk wil zeggen

Herkennen van passief agressief gedrag

Iemand die passief agressief gedrag vertoond kan je herkennen door jezelf volgende vragen te stellen:
  • Ontloopt hij zijn verantwoordelijkheid?
  • Lijkt hij ultragevoelig voor kritiek en is hij gevoelig voor de reacties van anderen? Ziet hij uitspraken van anderen als een persoonlijke aanval?
  • Is hij niet ontvankelijk voor suggesties of slaat hij advies van anderen in de wind?
  • Is hij koppig en somber?
  • Maakt hij veel sarcastisch opmerkingen of praat hij achter je rug?
  • Hult hij zich vaak in een slachtofferrol?
  • Geeft hij je het gevoel alsof je altijd de slechterik bent?
  • Doet hij openlijk zijn verhaal over de schuld van andere mensen?
  • Heeft hij angst voor intimiteit?
  • Wil hij altijd zijn eigen beslissingen nemen met weinig of geen inbreng van andere mensen?
  • Is hij negatief ingesteld?
  • Doet hij alsof hij goed kan communiceren terwijl hij helemaal geen rekening houdt met jouw behoeften?
  • Lijkt hij jaloers op het succes van anderen?

Conclusie

Als je te maken krijgt met iemand die passief agressieve karaktertrekken vertoont is het essentieel om de verschillende karaktereigenschappen van deze stoornis te herkennen. Je kan deze persoon helpen door het aanleren van communicatie vaardigheden wat toch al een grote verbetering in omgang met zich zal meebrengen. Maak hem verantwoordelijk voor zijn eigen daden en vermijd veroordelend, woede of controlerend gedrag. Wanneer hij assertief gedrag vertoont, reageer dan positief.

Het is vrij moeilijk om effectief op te merken dat je te maken hebt met een passief agressieve persoon. De beste manier om dit te herkennen is door middel van een gedragspatroon. Wanneer je eenmaal door hebt dat het effectief gaat om een passief agressieve persoon hou je er best rekening mee dat deze persoon zich niet aan zijn beloften zal houden en stel je je assertief op waardoor je de persoon in kwestie laat weten hoe je je voelt en wat je behoeften zijn.

Soms is het beter om verdere omgang met deze persoon te vermijden en de relatie te verbreken. Als de passief agressieve persoon niet gemotiveerd is om zijn gedrag te veranderen kan je er zelf ook niet veel aan doen. Vaak geloven ze nog dat het probleem bij jou ligt en niet bij hen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De oorzaak en bestrijding van agressieDe oorzaak en bestrijding van agressieIedereen vertoont weleens agressief gedrag. De meeste mensen hebben daar echter achteraf spijt van. Sommige mensen hebbe…
Passief-Agressieve PersoonlijkheidIedereen moet wel eens tegen zijn zin iets doen en niemand doet dat graag en met veel plezier. Wanneer iemand echter alt…
Wat is de invloed van agressie?Agressie. Wat beïnvloed agressie en wat voor invloed heeft het op onze acties? Welke factoren zorgen ervoor dat de mens…
ConflicthanteringConflicthanteringIedereen heeft wel eens een conflict. Een conflict is een situatie waarin twee partijen tegengestelde belangen of opvatt…
Hoe ga ik om met agressie?Hoe ga ik om met agressie?Agressie is iets waar we allemaal mee geconfronteerd worden. Vaak op tv, maar soms ook in het dagelijks leven. Hoe ga je…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Passief-agressieve_persoonlijkheid
  • http://www.psychomirror.com/persoonlijkheid_1/pas.php
  • https://henk50.wordpress.com/tag/passief-agressief-gedrag/
  • http://www.psychologytoday.com/blog/communication-success/201405/how-recognize-and-handle-passive-aggressive-behavior

Reageer op het artikel "Leven met een passief agressieve persoonlijkheid"

Reacties

Sofie, 30-09-2016 10:09 #4
Heb ook last met zo iemand. Een vriendin die heel lief en zacht lijkt, maar bij het minste eigenlijk het contact verbroken lijkt te hebben. Ze hanteert de negeermethode voor een peuleschil. En dat terwijl het altijd zelf zo een gezaag en negatief gedoe is geweest bij haar, waar ik naar luisterde. En nu, negeren. En doen alsof het aan de anderen ligt, en zij de lieve rustige is. Wel, de werkelijkheid is iets anders. Vind het erg passief agressief en veel erger dan iemand die een keer luid roept en het dan bijlegt ofzo. Ze heeft een veel rooskleuriger beeld van zichzelf blijkbaar en denkt "ik ben geen roeper, dus ik ben de lieve". Forget it. Passieve agressie is even erg.

Lene, 30-09-2016 10:07 #3
@Karel, je zoekt het denk ik te ver: dit gaat over vrouwelijke en mannelijke personen. Maar ook niet meer vrouwen dan mannen ofzo.

Karel, 03-04-2016 20:39 #2
Ik vind het heel raar dat dit artikel in de "Hij" vorm geschreven is. Het valt mij op dat er veel passief agressieve vrouwen rondlopen waaronder een paar in mijn omgeving.

Elsing, 01-01-2016 13:14 #1
Hallo ik heb te maken met Ambtenaren van de Gemeente Ermelo door een lanlopend conflikt
van af 1996. met een Passief agressieve persoonlijkheid
ik word geestelijk mishandeld wat kan ik doen en vraag advies aan u
Vgr G.Elsing Ermelo

Infoteur: Robin990
Gepubliceerd: 05-12-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 4
Schrijf mee!