Angst om te telefoneren
Wat voor veel mensen vanzelfsprekend is, is voor anderen een grote ramp: het voeren van een telefoongesprek. Er zijn veel mensen die angst hebben om te telefoneren. Zij durven niet te bellen naar een vreemd persoon of naar een instantie. Wanneer zij een telefoontje moeten voeren, krijgen ze last van zenuwen en ze zijn bang dat ze onzeker overkomen, of dat ze iets verkeerds gaan zeggen. Het kan ook zijn dat je angst hebt als je wordt gebeld. Dit kan thuis zijn, maar ook op het werk. Er is wat te doen aan je angst om te telefoneren.
Het telefoneren
Het communiceren via de telefoon is bijzonder. Je hebt een gesprek met iemand, maar je kunt de persoon niet zien. Je mist hierdoor een groot deel van de non-verbale communicatie. Als het een vreemde is, weet je niet hoe hij eruit ziet. Je beoordeelt iemand alleen op zijn stem. Tijdens het gesprek kunnen er stiltes vallen, dat kan erg ongemakkelijk zijn. Hoewel telefoneren voor veel mensen normaal is, geldt dat niet voor iedereen. Als je merkt dat je zenuwachtig wordt als je een telefoontje moet plegen of gebeld wordt, dan kan het zijn dat je last hebt van telefoonangst.
Wanneer heb je telefoonangst?
Je moet een telefoontje plegen, maar het angstzweet breekt je uit. Je kijkt naar de telefoon en je stelt het maar uit. Als je de hoorn pakt, twijfel je en het wordt steeds moeilijker om te bellen. Als je niet alleen bent, ben je bang dat al je collega’s mee gaan luisteren en je weet zeker dat je dicht zult klappen. Wanneer je gebeld wordt, kan het zijn dat je je overvallen voelt. Het is een vorm van sociale angst en je bent bang om af te gaan. Misschien denk je wel dat je collega’s je zullen uitlachen, dat je kritiek krijgt of dat iedereen je gaat bekijken. Het kan zijn dat je denkt dat je de enige bent die angst heeft om te telefoneren, maar dat is niet zo. Veel mensen hebben telefoonangst, maar ze zullen het niet laten blijken.
Wat moet je doen?
Vaak als je bang bent dat een telefoontje zal mislukken, verloopt het ook moeizaam. Om te beginnen, is het belangrijk om te weten waar je precies bang voor bent. Komt het voor bij alle gesprekken, of bij bepaalde telefoontjes? Komt het alleen voor bij klanten die je op het werk te woord moet staan, of alleen als je een instantie moet bellen? Heb je angst omdat je vragen kunt krijgen waar je geen antwoord op weet? Dan kan het zijn dat je onzeker bent en zelfvertrouwen mist. Probeer voor jezelf te achterhalen waar de angst vandaan komt, alleen dan kun je er iets aan doen.
Maak een gespreksplan
Als je goed bent voorbereid op het gesprek, voel je jezelf een stuk zekerder. Door een gespreksplan op te stellen, houd je de regie in het gesprek. Schrijf op welke punten je wilt bespreken en welke vragen je wilt stellen. Je kunt van alles van te voren opschrijven, ook hoe je het gesprek wilt openen. Bij een goede openingszin kun je vaak een hoop stress voorkomen. Sommige mensen zijn op dat moment zo zenuwachtig, dat ze bang zijn een hoop onzin uit te kramen of dat ze niet meer uit hun woorden kunnen komen. Als er een stilte valt waarbij jij je ongemakkelijk voelt, kun je op je lijstje kijken en de volgende vraag stellen.
Oefenen
Soms kan het helpen om een gesprek alvast een beetje te oefenen. Hiervoor kun je een standaard opbouw gebruiken, die je bijna altijd kunt toepassen. Deze is als volgt opgebouwd:
- De begroeting
- De reden waarom je belt/ de vraag stellen
- Je laten doorverwijzen naar iemand die je verder kan helpen
- Het gesprek voeren, waarbij je het gespreksplan afwerkt
- Wat de acties zijn die volgen uit het gesprek, bijvoorbeeld teruggebeld worden of informatie toegestuurd krijgen
- Samenvatten en afsluiten
Om beter te worden in een telefoongesprek is het belangrijk dat je dit veel oefent. Naarmate je dit doet, zul je zien dat de gesprekken steeds gemakkelijker verlopen en dat je angst minder wordt.
Tips
Je kunt er zelf veel aan doen om van je telefoonangst heen te komen. Besef dat de ander het waarschijnlijk heel normaal vindt om gebeld te worden en niet in de gaten heeft dat jij het moeilijk vindt. Wanneer het om een instantie gaat, zal de persoon in kwestie je geen kwaad willen doen. Wat je kunt doen om jezelf over de streep te trekken en toch de telefoon te pakken, is het volgende:
- Schrijf voor jezelf op wat het allerergste is wat er kan gebeuren als jij het gesprek verkeerd voert
- Ga niet angstig zitten zweten met de hoorn in de hand, maar bel direct het nummer van degene die je wilt spreken
- Weet waar je bang voor bent en probeer wat aan deze angst te doen, desnoods met (deskundige) hulp
- Probeer een lastig gesprek ergens apart te voeren, zodat collega’s niet meeluisteren
- Weet wat je gaat zeggen als iemand je onder druk zet. Bijvoorbeeld: “ik kom er later op terug”, “ik wil er nog even over nadenken” of “ik zal het overleggen met mijn collega”
- Als je bang bent voor ongemakkelijke stiltes, bedenk dan vooraf meerdere gespreksonderwerpen
- Luister naar collega’s die ze een moeilijk gesprek voeren en leer hiervan
- Vraag de ander of je gelegen belt. Dat kan chagrijnige reacties voorkomen
Lees verder