InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Telefoonangst, bang zijn om te bellen of gebeld te worden

Telefoonangst, bang zijn om te bellen of gebeld te worden

Telefoonangst, bang zijn om te bellen of gebeld te worden Voor veel mensen is het herkenbaar: angst voor de telefoon. Men heeft er moeite mee de telefoon op te nemen om te bellen en/of is bang om gebeld te worden.

Telefoonangst, wat is dat?

Wanneer je angst hebt voor de telefoon dan raak je geblokkeerd wanneer de telefoon gaat of wanneer je naar iemand moet bellen. Het angstzweet kan je zelfs uitbreken en je angst kan zulke grote vormen aannemen dat je de telefoon niet meer gebruikt. Het belsignaal wordt genegeerd en alle zaken waar je normaal gesproken even de telefoon voor pakt worden
alleen nog maar via de mail geregeld of blijven liggen en worden helemaal niet meer geregeld. Uiteraard kan dit vermijdend gedrag op den duur tot problemen leiden. Minder problematisch is de angst voor voicemail. Veel mensen durven geen bericht in te spreken op de voicemail. Dit is meestal ook niet echt nodig, je kunt later proberen weer te bellen of de persoon in kwestie belt jou terug.

Oorzaken van telefoonangst

Er is niet altijd een duidelijke oorzaak aan te wijzen voor telefoonangst. Meestal komt de telefoonangst voort uit onzekerheid. Je voelt je onprettig wanneer je tegen iemand moet praten die je niet ziet of je bent bang dat je raar klinkt over de telefoon.
Daarnaast kan iemand met een burn-out angst voor de telefoon ontwikkelen. Men is dan zo overwerkt dat elke verplichting teveel kan zijn, waardoor het gebruik van de telefoon als druk ervaren wordt. Ook mensen die depressief zijn, kunnen in een situatie terechtkomen dat zij de telefoon gaan mijden. Door zware depressiviteit sluit men zich af van de buitenwereld en vermijdt men contact met anderen.

Wat kun je doen tegen telefoonangst?

Onzekerheid

Wanneer je last hebt van telefoonangst door onzekerheid dan is de meest effectieve oplossing jezelf ertoe te zetten om zoveel mogelijk wel de telefoon op te pakken of te bellen. Hoe vaker je dit doet, hoe meer je er aan gaat wennen en hoe meer zelfvertrouwen je krijgt in het omgaan met de telefoon. Veel mensen merken dat ze, wanneer ze eenmaal die drempel over zijn, geen last meer hebben van telefoonangst. Wel kan de telefoonangst weer terugkomen, wanneer men langere tijd niet bijvoorbeeld vreemden heeft moeten bellen. Het kan dan zijn dat je weer even jezelf moet overwinnen om de telefoon te pakken. Wanneer je voor je werk veel moet bellen, dan kun je wellicht een cursus telefonische communicatie volgen via je werkgever.

Burn-out

Bij telefoonangst als gevolg van een burn-out is het belangrijk dat je een traject gaat volgen waarbij je begeleid wordt om je burn-out te overwinnen. Naarmate de klachten van de burn-out verdwijnen, zal ook de tegenzin in het telefoneren langzaam maar zeker afnemen. Bespreek de mogelijkheden voor een begeleidingstraject bij een burn-out met je werkgever, je bedrijfsarts of je huisarts.

Depressie

Als je last hebt van telefoonangst als gevolg van een depressie, dan is waarschijnlijk alles je teveel. Ook kan het zijn dat je door je depressieve toestand de telefoon hoort, wanneer deze niet gaat, bijvoorbeeld midden in de nacht. Dit kan de angst voor de telefoon nog extra aanwakkeren. Op het moment dat je zelfs de telefoon niet meer opneemt, is het al lang hoog tijd om hulp te zoeken. Je afsluiten van de buitenwereld lijkt een veilige plek, maar zal je niet over je depressie heen helpen. Ga als eerste naar je huisarts met je klachten en vraag psychische hulp aan.
Gerelateerde artikelen
Hoe op een correcte wijze je voicemail inspreken?Hoe op een correcte wijze je voicemail inspreken?Het inspreken van een voicemail kan belangrijker zijn dan je denkt. Soms is het zelf het eerste contact wat een nieuwe w…
Angst om te telefonerenAngst om te telefonerenWat voor veel mensen vanzelfsprekend is, is voor anderen een grote ramp: het voeren van een telefoongesprek. Er zijn vee…
Wat is een burn-out?Wat is een burn-out?Burn-Out is een term die bedoeld wordt voor mensen die het gevoel hebben opgebrand te zijn. Waar een burn-out precies va…
Hoe herkent men een burn-out en wat kan je eraan doen?Steeds meer mensen vertonen symptomen van een burn-out. Naar schatting vertonen meer dan 900.000 Nederlanders en 400.000…
De juiste persoon altijd gegarandeerd te spreken krijgenDe juiste persoon altijd gegarandeerd te spreken krijgenSteeds vaker krijg je eerst een voicemail of antwoordapparaat om in te spreken. Maar een boodschap inspreken heeft het r…

Reageer op het artikel "Telefoonangst, bang zijn om te bellen of gebeld te worden"

Reacties

Mario, 14-07-2017 13:12 #3
Ik heb last van slechthorendheid en een tinnitus waardoor ik me slecht kan concentreren wat er gezegd wordt. Thuis neem ik de telefoon alleen in noodgevallen op en mag wel zeggen dat ik een telefoonfobie heb.

Ik hoor mensen zeggen dat er voor telefoons hulpmiddelen te krijgen zijn voor slechthorenden, geloof het, bij mij werkt dat niet.

Groetjes
Mario

Gerrit, 13-02-2015 13:30 #2
Ik heb een gigantische afkeer tegen bellen. Waarom willen mensen zo graag bellen als je ook kunt e-mailen? Als je e-mailt is alles duidelijk opgeschreven en hoef je geen personen direct te woord te staan, dat is veel fijner, het bespaart tijd, en het is duidelijker omdat je exact kunt opschrijven wat je bedoelt.

Vind het zo raar dat mensen liever bellen. Is het dan dat ze onzeker zijn over hun schrijfkwaliteiten of iets dergelijks? Kan er echt niet bij met m'n hoofd waarom mensen zo graag elkaars stemmen willen horen. Ik zie er echt niet de toegevoegde waarde van in. Ik zie bellen meer als een symbolische handeling die eigenlijk nooit begrip kweekt of informatie toevoegt.

Martha, 05-10-2013 10:30 #1
Ook ik heb een (lichte)vorm van telefoonfobie:Ik ben vaak bang dat ik gebeld word omdat ik iets verkeerd heb gedaan en dus via de telefoon een uitbrander kan verwachten.In mijn geval heeft het dus alles met onzekerheid te makenů

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 23-07-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 3
Schrijf mee!