Je persoonlijke beïnvloedingsfeer
En nieuw jaar is bij uitstek geschikt om jezelf nieuwe doelen te stellen. In diezelfde periode doet de westerse wereld zich te goed aan een overvloed aan eten en drinken, terwijl er elders mensen dood gaan van de honger. Dat zet menigeen dan weer aan het denken. Tel daar nog eens de jaaroverzichten bij op, waaruit je op zou kunnen maken dat het geloof het doden van andere rechtvaardigt en we vinden dat we iets moeten doen. Wat op zich niet eens zo verkeerd is, maar in je eentje de wereld veranderen is nu eenmaal niet mogelijk.
Evolutionair zitten de mensen op deze aarde niet op dezelfde golflengte. Spiral Dynamics (46998) legt het op een eenvoudige manier goed uit. Met dat gegeven kunnen we wel nadenken over wat we wel kunnen doen. En dan gaat het er niet om de wereld direct te veranderen, maar te beginnen in je eigen kring, ofwel je eigen beïnvloedingsfeer.
Beïnvloeden we allemaal?
Jazeker, beïnvloeden kunnen we allemaal en doen we allemaal. Soms beïnvloed je al door juist niets te zeggen. Iedereen heeft een kring van beïnvloeding. Hoewel beïnvloeden bij het leven hoort, heeft het toch nog een behoorlijk negatief imago. Niet zelden wordt het in het verlengde van manipuleren (110172) getrokken, wat per definitie een negatieve sfeer geplaatst wordt.
Echter, beïnvloeden met open vizier is je mening (gefundeerd) geven en kijken of je de man of vrouw tegenover je, in je gedachtegang meekrijgt. Op zo’n manier dat hij of zij dit ook weer toepast in zijn of haar omgeving. Dit is eigenlijk de essentie van hoe klein je ook denkt dat je beïnvloedingsfeer is, deze is in de praktijk altijd groter. Je weet immers niet hoe groot de beïnvloedingsfeer van die ander is. Als je dit op gang kunt krijgen, begint de druppel op de gloeiende plaat te werken. Allemaal individuele druppels maken uiteindelijk ook die plens water die voor de afkoeling van de gloeiende plaat nodig is.
Wat typeert de beïnvloeder?
Eigenlijk ligt er een basis bij de man of vrouw die gepassioneerd is. In ieder gesprek voel je namelijk of iemand iets “gewoon” zegt of dat het uit zijn of haar hart komt. Een gepassioneerd gesprek geeft meer kans iemand mee te krijgen, ook al neem je in een “gewoon” gesprek meer gefundeerde argumenten mee. Zo werkt dat nu eenmaal bij mensen.
Je kunt er verschillende bekende sprekers op analyseren, want ze hebben lang niet allemaal een goed en gefundeerd verhaal, maar de manier waarop ze spreken dwingt bijna tot luisteren. Als dat proces op gang komt, is de kans ook groter dat mensen er over na gaan denken, het bespreken in de eigen kring en daarmee weer meer mensen aan het denken zetten.
Bron: Ecowa, Pixabay Enkele vuistregels
Niet iedereen is hetzelfde en dus is de manier van communiceren bij iedereen weer anders. Natuurlijk kan je wel nadenken over de manier waarop je iets zegt. Dat doe je immers in het dagelijks leven ook. Een kind wat iets fout gedaan heeft, spreek je anders aan dan een professional op het werk die iets verkeerd gedaan heeft.
Er is wetenschappelijk aangetoond dat er enkele manieren zijn die daadwerkelijk eerder tot resultaat zullen leiden. Deze manieren worden dan ook in verschillende trainingen verwerkt. Kortweg spreken we over:
- Overtuigen
- Aansporen
- Onderzoeken
- Inspireren
“The secret of my influence has always been that it remained secret.” Salvador Dali
Overtuigen
Dit aspect lijkt het meest rationeel, want je gaat uit van overtuigen op basis van gefundeerde argumenten en in dat geval klopt het ook. Maar overtuigen kunnen genoeg mensen ook met non-argumenten en dit puur op basis van de eigen overtuiging. Als deze sterk genoeg is, kan dit de ander weer beïnvloeden. Hier hoeft niet altijd kwade opzet in het spel te zijn. Je zet mensen hoe dan ook aan het denken.
Aansporen
Aansporen is iets heel graag willen en er alles voor over hebben dat je dit ook voor elkaar krijgt. Door deze gedreven houding kan dit mensen weer aansporen er ook in mee te gaan. Het kan ook als een soort enthousiasme gezien worden.
Onderzoeken
Voor sommige mensen werkt de manier waarop je eigenlijk weinig uitspreekt, maar hen slechts vragen voorlegt en vervolgens zonodig stiltes laat vallen. Je dwingt mensen als het ware na te gaan denken over je vragen, want je kunt ze ieder moment om een antwoord vragen. De twijfelaars zijn meestal niet blij met deze aanpak, want je dwingt hen tot iets wat ze juist zo moeilijk vinden, keuzes maken. Maar de aanzet tot actief nadenken werkt voor een bepaalde groep ook prima.
Inspireren
Inspireren is niet iedereen gegeven, maar hier komt de passie wel nadrukkelijk om de hoek. Je bent in staat om een beeld te creëren wat voor andere mensen een mooi en gewenst plaatje is. Je moet er nog wel komen, maar door een helder beeld te schetsen, kan je mensen enthousiasmeren en gaan andere mensen er in geloven om er vervolgens in mee te gaan.
Tot slot
Iedereen heeft een persoonlijke beïnvloedingsfeer en als je iets wilt veranderen aan de lelijkheid in de wereld, kan je dat ook doen door heel klein bij jezelf te beginnen. Als je alleen maar groot denkt en misschien té groot om het realistisch te zien, zal er minder veranderen dan wanneer je in je eigen kring aan de slag gaat. Tel daar de mogelijkheden binnen social media bij op en je persoonlijke beïnvloedingsfeer zou wel een groter kunnen zijn dan je je realiseert. Het zakenleven kent al jaren businessmodellen die hierop gebaseerd zijn.