InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Wat wil ik? Ken jezelf!

Wat wil ik? Ken jezelf!

Wat wil ik? Ken jezelf! Wat wil ik? Hoe word ik gelukkig? Hoe kan ik leven met passie? Welke persoonlijke ontwikkeling moet ik doormaken om gelukkig te zijn? Welke persoonlijke waarden dragen bij om geluk in mijn leven te brengen? Wat is echt belangrijk in je leven? Ken jezelf en weet wat je wil!

Wat is belangrijk?

Iedereen wil een leven dat echt bij je past. Hoe creëer je een leven dat echt bij je past? Door eerst te weten wat echt belangrijk is in je leven. Wat raakt je? Wat raakt je diep? Welke persoonlijke waarden scoren bij jou hoog? Persoonlijke waarden zijn:
  • Passies,
  • Voorkeuren en
  • Interesses.

Persoonlijke waarden

Wat zijn persoonlijke waarden? Persoonlijke waarden zijn die dingen en zaken die jou echt diep raken. Dat kan bij jou vriendschap zijn, voor een ander kan dat muziek zijn en weer een ander spiritualiteit. Iedereen die concreet weet welke persoonlijke waarden echt belangrijk zijn, is in staat om zijn leven zo optimaal mogelijk in te richten. Welke persoonlijke waarden zijn er? Enkele voorbeelden van de vele honderden persoonlijke waarden zijn:
  • Anderen helpen,
  • Balans,
  • Creativiteit,
  • Eerlijkheid,
  • Geld,
  • Gezondheid,
  • Kennis,
  • Liefde,
  • Macht,
  • Muziek,
  • Status,
  • Vrede,
  • Zelfontplooiing en enz.

Wat wil ik?

Er zijn mensen die precies weten wat ze willen. Er zijn echter heel veel mensen die geen flauw benul hebben wat ze willen in hun leven. Belangrijk is om te kijken naar je persoonlijke waarden. Persoonlijke waarden die vroeger belangrijk voor je waren, hoeven nu niet meer belangrijk te zijn. Er zijn ook mensen die denken te weten wat ze willen, maar daar niet gelukkig van worden. Dat zijn vaak mensen die bang zijn om afgewezen te worden of niet aardig gevonden te worden.

Niet gelukkig

Mensen die zich laten leiden door frustraties en angsten zijn niet gelukkig. Mensen die zich laten leiden door wat anderen van hen denken, zijn niet gelukkig. Mensen die persoonlijke waarden aannemen omdat ze denken dat dat van hen verwacht wordt, zijn niet gelukkig. Het is zinloos, nooit goed genoeg en het gaat maar eindeloos door. Angsten en frustraties hangen als een soort waas over je echte persoonlijke waarden.

Hoe word ik gelukkig?

Om gelukkig te worden, moet je zien te ontdekken wat jouw echte persoonlijke waarden zijn. Hoe doe je dat? Vraag je het volgende af:
  • Wat vind je belangrijk? Wat vind je echt belangrijk in het leven?
  • Wat vind je boeiend?
  • Wat brengt je in beroering?
  • Wat geeft je energie?
  • Wat geeft je een oprecht gevoel van blijdschap?
  • Wat geeft je een oprecht gevoel van tevredenheid?

Passie

Gelukkig worden en blij zijn met je leven heeft alles te maken met passie. Persoonlijke waarden zijn pas echt jouw persoonlijke waarden als ze jou passie bezorgen. Iedereen heeft de juiste persoonlijke waarden te pakken als deze persoonlijke waarden jou gelukkig maken. Je hebt je echte persoonlijke waarden te pakken als je:
  • De tijd compleet vergeet als je er mee bezig bent,
  • De energie door je lichaam voelt bruisen als je er mee bezig bent,
  • Als je er blijvend enthousiast over bent,
  • Als je jezelf vrolijk, krachtig en zelfverzekerd voelt als je er mee bezig bent,
  • Als het sterke en levendige gevoelens bij je oproept als je er mee bezig bent,
  • Als het op een positieve manier je gedachten bezighoudt.

Geluk

De eerste stap op weg naar een zinvol en gelukkig leven is gezet. Weten wat je wil is weten wat belangrijk voor je is. Daarom is het zo belangrijk om eerst uit te vogelen welke persoonlijke waarden echt belangrijk voor jou zijn. Persoonlijke waarden die geluk in je leven brengen omdat je je gelukkig voelt als je deze persoonlijke waarden uitvoert.
Gerelateerde artikelen
Wanneer ben je gelukkig?Wanneer ben je gelukkig?Je zou denken dat iedereen anders is en er dus duizend-en-een redenen te bedenken zijn, waar mensen gelukkig van worden.…
Werk of passie?Werk of passie?Heb je het geluk dat je werk je passie is of sleep je je iedere dag naar je werk? Is het wel verstandig om je passie te…
Joodse wijsheden 26: Hoe word ik gelukkig?Joodse wijsheden 26: Hoe word ik gelukkig?Hoe word ik gelukkig? Ieder mens wil gelukkig zijn. Maar ondanks dat velen van ons alles hebben zijn we nog steeds ongel…
De relatie tussen geld en gelukDe relatie tussen geld en gelukIs er een relatie tussen geld en geluk? Maakt geld gelukkig? Als geld gelukkig maakt, hoeveel geld heb je dan nodig? Bes…
Loopbaancoaching en loopbaanadviesLoopbaancoaching en loopbaanadviesBen je gelukkig met je werk? Ben je gelukkig met je beroepskeuze? Ben je gelukkig met je studiekeuze? Nee? Misschien is…

Reageer op het artikel "Wat wil ik? Ken jezelf!"

Reactie

Esther Mulder, 14-09-2014 14:41 #1
Ik heb enorm veel aan dit artikel gehad. Ik heb door dit artikel een levens veranderend inzicht gekregen. Op eens wordt me duidelijk dat ik in een constante waas van angst leef, omdat ik alles laat mislukken, doordat ik niet echt naar mijn gevoel durf te luisteren, omdat ik onderbewust door veel tegenslagen en heftige gebeurtenissen van jongs af aan BANG ben om emoties als angst, woede, machteloosheid, en vooral schaamte te voelen… Nu ben ik mij er wel bewust van, door een levens veranderend inzicht: Als je je niet bewust wordt van dat je door de war bent en je niet goed met je gevoelens om kunt gaan kun je ook niet je doel vinden en kun je al helemaal niet de beslissing nemen om te veranderen. Dus geluk is in zekere zin een keuze Als je tot bewustwording komt dat je de keus hebt. Veel mensen hebben niet goed geleerd hoe emoties werken en hoe je je emoties in de goede richting kunt sturen. Ik heb bij elk onderwerp op het lijstje gekeken hoe dit in mijn leven van toepassing is. Zonder daar gelijk een doel (uitdaging) aan te koppelen. Nieuwsgierig zijn naar jezelf en wat jouw echte gevoel is bij verschillende zaken in het leven Dankzij dit artikel ben ik mij kort samengevat bewust geworden van het feit dat je je tijdens het behalen van de geplande uitdaging al deze negatieve gevoelens kan krijgen en dat bang zijn en ontwijken van die gevoelens mij niet verder helpt. Doordat ik me wel bewust ben weten te worden welke kleine dingen in het leven mij gelukkig maken kan ik positiever in het leven staan en leer ik elke dag weer dat het leven vol zit met positieve verassingen als je maar wat doet en je op het positieve focust en op je bek durft te gaan! Haha Lekker serieus stuk. Maar ik was altijd een negatief persoon die niks durfde aan te pakken en ben hierdoor ontzettend veranderd!

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 23-05-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Reacties: 1
Schrijf mee!