InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Ben ik hoogbegaafd? Hoogbegaafdheid in volwassenen herkennen

Ben ik hoogbegaafd? Hoogbegaafdheid in volwassenen herkennen

Ben ik hoogbegaafd? Hoogbegaafdheid in volwassenen herkennen Volwassenen met een hoge intelligentie kunnen tegen bepaalde dingen aan lopen. Zelfkennis, weten wat er aan de hand is, is een belangrijke voorwaarde om met deze problemen om te kunnen gaan. Veel volwassenen weten niet van zichzelf dat ze hoogbegaafd zijn. Wel weten ze vaak, dat ze 'anders' zijn. Hoe kan je weten of je hoogbegaafd bent?

Hoogbegaafd?

Vaak wordt hoogbegaafdheid gedefinieerd als de combinatie van een hoog IQ (130 of meer) met een grote creativiteit en doorzettingsvermogen. Hieronder een lijst met eigenschappen die vaak als kenmerk van hoogbegaafdheid genoemd worden. Je hoeft echt niet aan alle kenmerken op dit lijstje te voldoen. Als sommige punten op dit lijstje een feest der herkenning voor je zijn, dan kan het zijn dat je hoogbegaafd bent.

Ik ben rusteloos en verveel me gauw

Sommige hoogbegaafden zijn niet goed in lang stilzitten. Om je heen zie je mensen oprecht genieten van 'even helemaal niks', maar bij jou ligt de verveling snel op de loer. Een strandvakantie is alleen leuk als er een e-reader met ongelezen boeken mee gaat. Door die rusteloosheid ben je geneigd allerlei projecten op te pakken. Het is overigens niet gezegd dat de projecten die je opstart, ook allemaal afmaakt.

Ik praat veel en snel

Soms loopt het hoofd van hoogbegaafde mensen over met ideeën, theorieën en vragen. Ben je enthousiast over de dingen die in je hoofd op komen, dan wil je niets liever dan die ideeën delen met anderen. Vaak zijn het complexe ideeën. Dan ben je lang aan het praten, alleen al om je vraagstelling uit te leggen. De echte discussie moet dan nog beginnen! Ook kan het voorkomen dat je in een gesprek allemaal nieuwe dingen voorbij hoort komen. Door die dingen springen er in je hoofd allerlei interessante dwarsverbanden op. Die wil je ook weer delen. Er is zoveel boeiends om te bespreken... dus praat je veel en snel.

Ik ben steeds op zoek naar nieuwe intellectuele prikkels

Sommige hoogbegaafden hebben een enorme intellectuele honger. Ben je door die honger bevangen, dan zul je altijd op zoek zijn naar nieuwe dingen om te leren en te ontdekken. Dat kan zich op heel veel verschillende manieren uiten. Je kan je bijvoorbeeld op allerlei cursussen en opleidingen storten. Of wellicht besteed je uren aan Wikipedia. Misschien verslind je boeken, documentaires en films. Maar die nieuwsgierigheid kan zich ook uiten door in een restaurant avontuurlijke gerechten te bestellen, door obscure technofeesten te bezoeken, door radio's uit elkaar te halen, door banjo te leren spelen, of je in Oosterse filosofie te verdiepen.

Ik praat met mijn vrienden en vriendinnen over andere dingen dan de meeste mensen

Veel mensen praten graag over koetjes en kalfjes. Het weer, de nieuwe mode, de huizenmarkt of de aanschaf van een nieuwe auto. Maar als je onder je beste vrienden bent, komen er andere onderwerpen ter sprake. Dat hoeft niet perse kwantummechanica of superstring theorie te zijn. Maar je praat over meer dan alleen de 'doorsnee' onderwerpen.

Ik pas vaak slecht in een groep

Misschien voel je je een buitenbeentje, van kinds af aan al. Je kan niet altijd vrijelijk over je hobby's en interesses praten, of althans, niet zo vrij als anderen dat kunnen. Dit komt omdat de meeste mensen je interesses niet delen. In een groep voel je je vaak nooit écht one of the guys (of girls). Misschien doe je heel veel moeite om 'gewoon' over te komen. Dan heb je het gevoel een rol te moeten spelen. Of misschien ben je wel wat opener over je gedachten en interesses. Dan krijg je vaak de rol van 'vreemde vogel' toebedeeld.

Ik heb heel veel energie

In sommige gevallen uit hoge intelligentie zich in de vorm van een hoog energieniveau. Als dit het geval is, dan staat je hoofd vanaf het moment dat je wakker wordt 'aan'. De hele dag borrel je van de ideeën, en soms worden mensen in je omgeving wel eens moe van je. Hoogbegaafde mensen krijgen daarom ook wel eens het stempel ADHD opgeplakt. Omdat je het gevoel hebt dat er zoveel te doen is en je veel te weinig tijd hebt, ben je vaak erg druk met verschillende projecten.

Ik ben eigenzinnig

Veel intelligente mensen zijn non-conformisten. Je neemt niet 'zomaar' iets van een ander aan. Ook niet van autoriteitsfiguren. Misschien had je daarom vroeger nog wel eens conflicten met je leraren. De reden 'zo doen we dat hier nu eenmaal' is voor jou geen goede reden. Je denkt na over hoe dingen beter zou kunnen. Je bent geïnteresseerd in andere manieren van leven en denken. In je leven wil je de doelen realiseren die jij belangrijk vindt, niet de dingen waarvan de maatschappij verwacht dat je ze belangrijk vindt.

Herken je jezelf in dit lijstje?

Dan kan het zijn dat je hoogbegaafd bent. Als je 'zwart op wit' wil hebben dat je hoogbegaafd bent, kun je wellicht een test doen bij Mensa, de vereniging voor hoogbegaafden. Mensa biedt ook een thuistest aan. Deze test is geen officiële test, maar geeft wel een indicatie. Een kanttekening bij het maken van een IQ test: een IQ van 130 is maar een arbitraire grens. Het kan zijn dat iemand 'maar' een IQ van 127 heeft, en toch helemaal in het plaatje van hoogbegaafdheid past.

Lees verder

© 2014 - 2017 Carpeventum, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mensa: de club van mensen met een hoog IQMensa: de club van mensen met een hoog IQBen jij iemand met een hoog IQ ? Laat je testen en wie weet kom je in aanmerking voor het exclusieve lidmaatschap van Me…
Mensa: de vereniging voor hoogbegaafdenMensa: de vereniging voor hoogbegaafdenMensa: De vereniging voor hoogbegaafden... De vereniging Mensa behartigt de belangen voor zeer intelligente mensen... Do…
HoogbegaafdheidHoogbegaafdheidIn het onderwijs is er de laatste tijd veel aandacht gekomen voor hoogbegaafde kinderen. Er is zelfs al een middelbare s…
Hoogbegaafd, wanneer ben je dat?Hoogbegaafd, wanneer ben je dat?Veel ouders scheppen graag op over hun kinderen en dan is hoogbegaafdheid al snel iets om te gebruiken. Het zegt immers…
Kenmerken hoogbegaafdheidDe meeste mensen denken bij hoogbegaafd eigenlijk direct aan heel intelligent. Maar als je heel intelligent bent, wordt…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogbegaafdheid
  • http://www.werkenwaarde.nl/artikelen/hoogbegaafdenaanhetwerk.html
  • http://www.mensa.nl/hoogbegaafdheid/kenmerken
  • http://talentdevelop.com/articles/ETGSAFTFT.html

Reageer op het artikel "Ben ik hoogbegaafd? Hoogbegaafdheid in volwassenen herkennen"

Infoteur: Carpeventum
Laatste update: 12-01-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Hoogbegaafdheid
Schrijf mee!