Overtuigen: hoe doe je dat?

Zou het niet makkelijk zijn als je alles gedaan zou krijgen zoals jij het zou willen? Oké, misschien niet alles, maar toch zeker wel een groot deel. Overtuigen is een eigenschap die we allemaal wel goed willen beheersen. Gelukkig is overtuigen met wat oefeningen te leren. Daarover gaat dit artikel.

Wat is overtuigen?

Je kent ze vast wel. Van die mensen die er iedere keer weer in slagen om hun zin te krijgen. Ze hebben een bepaalde uitstraling, die hen helpt bij het overtuigen van mensen. Overtuigen is niets anders dan het beïnvloeden van mensen. Ervoor zorgen dat die ander jouw idee of gedachte overneemt. Hierbij is het wel van belang dat je zelf ook overtuigd bent van je idee, anders zal het nauwelijks lukken een ander te overtuigen.

Hoe leer je om te overtuigen?

Overtuigen is te leren. Dat is prettig voor mensen die van nature moeite hebben met het overtuigen van anderen. Kinderen zijn geboren overtuigers. Hun interesse is eindeloos en ze bedienen zich van alle argumenten en charme om papa of mama te overtuigen van hun ideeën en / of wensen. Ze gebruiken enthousiasme, zijn overtuigd van hun eigen standpunt en weten wat ze willen.

De belangrijkste factoren zijn:
  • Wees zelf overtuigd van het idee of standpunt dat je uitdraagt
  • Zorg voor een helder verhaal, geen wirwar van feitjes
  • Breng je idee op een positieve en opgewekte manier
  • Zorg dat je verhaal afgestemd is op degene die luistert

De meeste moeite hebben we doorgaans met vertellen wat we zelf willen en waarom. Daarom is het handig hier eerst kritisch naar te kijken. Waarom wil je iets? Waarom vind je het zo belangrijk? Denk hier goed over na en zorg dat je hier antwoord op kunt geven. Bedenk ook van tevoren wat eventuele argumenten tegen jouw standpunt zijn en hoe je deze kunt weerleggen. Zorg ook voor voorbeelden om jouw mening te ondersteunen.

Oefenen

Vervolgens is het tijd om te oefenen. Begin klein zodat je kunt groeien in de kunst van het overtuigen. Je baas overtuigen van het feit dat je een salarisverhoging verdient is prima, maar als je van nature niet echt sterk bent in overtuigen is dit wellicht een brug te ver als je er net mee begint. Oefen met familie of vrienden, dit is voor velen een veilige omgeving om te leren overtuigen. Ook voor de spiegel oefenen is prima om mee te beginnen.

Waar je verder op moet letten

Waak ervoor dat je drammerig over komt, omdat je hoe dan ook je gesprekspartner wilt overtuigen. Mensen hebben een hekel aan personen die graag willen later zien hoeveel ze wel niet weten. Ook een glad verhaal over hoe mooi en geweldig jouw idee wel niet is, kan op aversie rekenen. Wees sympathiek, dat zullen mensen waarderen. Zorg voor kennis van zaken en focus je op de kern van je boodschap.
© 2011 - 2020 Sashaschrijft, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Overtuigen: hoe doe je dat?"

Infoteur: Sashaschrijft
Laatste update: Augustus 2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!