InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Hoe werkt wilskracht?

Hoe werkt wilskracht?

Hoe werkt wilskracht? Wilskracht valt uit te leggen als het vermogen om iets te willen, maar ook die wil vervolgens uit te voeren. Kortom doorzettingsvermogen dus. Het wordt gezien als een karaktertrek en niet iets wat je zomaar zou kunnen ontwikkelen. Toch komen daar nu gedragspecialisten op terug en lijkt het alsof je je wel degelijk met oefeningen kunt bekwamen in wilskracht.

Het belang van wilskracht

Wilskracht kan je door hachelijke situaties leiden en zorgt ervoor dat je over voldoende zelfbeheersing beschikt om zaken te overzien en te beheersen. Als dit een vast onderdeel van je leven is, is de kans op een gelukkig leven groter. Je staat sterker in de schoenen en dat helpt zowel in het geestelijke proces als het lichamelijke. De wilskrachtigen onder ons hebben een betere gezondheid. Althans dat wijzen de statistieken uit.

Te sterk of te zwak

De man of vrouw zonder ruggengraat (zoals we dat in de volksmond noemen) is de man of vrouw die zwalkt door het leven. Hij of zij is niet standvastig, heeft zelden een duidelijke mening en waait dus met alle winden mee en geeft gemakkelijk toe aan zaken. Het lijkt soms de meest eenvoudige oplossing, maar uiteindelijk zal het ook door de omgeving niet als prettig ervaren worden (waarbij we uitgaan van evenwichtige relaties). Men weet immers niet wat men aan je heeft.
Als je wilskracht overheerst is het geen wilskracht meer, maar kan het gezien worden als drammerig en dominant gedrag. Iets willen en er voor gaan is prima, maar kost wat kost je doel realiseren kan ernstige gevolgen hebben. De balans is belangrijk, ook als het om wilskracht gaat.

Hoe kan je wilskracht trainen?

Hoe werkt het?

Wilskracht heeft iets weg van een spier, een getrainde spier komt verder dan een ongetrainde. Maar iedere spier is enig moment op en dat geldt ook voor de dosis wilskracht die een mens in zich heeft. Maar dat wil ook meteen zeggen dat je het kunt trainen.

Een voorbeeld wat nogal eens speelt is het werk wat je doet en niet (meer) leuk vindt. Om je staande te houden en aardig te zijn tegen de baas, moet je wilskracht stevig zijn. Je moet je immers iedere keer weer “oppompen” en die “spier” is enig moment op. Als je dan bijvoorbeeld in de avonduren ook nog iets moet doen waar je wilskracht voor nodig hebt, dan kan het wel eens klaar zijn en kan je plots die overdag getoonde wilskracht ver te zoeken zijn.

Hoe versterk je het?

Wilskracht versterk je door te beginnen met minder primair te reageren. Er komen de hele dag impulsen op je af en als je daar continu op reageert, is het behalve geestelijke vermoeiend ook lastig scherp te moeten blijven reageren. Je begint je beheersing te vergroten als je de impulsen kunt laten voor wat ze zijn. Impulsen omzeilen levert niets op, dan kan de verleiding enig moment alleen maar groter zijn (misschien wel té groot). Echter, niet op de impulsen te reageren versterkt je zelfbeheersing. Hoewel dit wellicht in het begin niet eenvoudig is, is het echt een kwestie van trainen. En trainen is volhouden en iedere keer net weer even iets verder komen.

Daarnaast is het goed je doelen ergens te noteren, daar waar je ze regelmatig ziet en je het in je op kunt nemen. Koppel daar vervolgens ook de stappen die je zet om daar te komen. Dit kan in steekwoorden, zolang het maar duidelijk wordt waar je naar toe werkt.

Tot slot

Als je jezelf wilt trainen in wilskracht, moet je er serieus mee aan de slag gaan en ook accepteren dat je af en toe twee stappen vooruit zet en een achteruit. Dat is niet erg, zolang de lijn maar voorwaarts is. Wilskracht kan je helpen door moeilijke tijden, het kan geen kwaad dat je jezelf er in sterkt. Bovendien vinden veel mensen het prettig om doelen te stellen, ergens naar toe te werken. Voldoende wilskracht/doorzettingsvermogen kan je ook hierin helpen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Ab Branham - psycholoog

Reageer op het artikel "Hoe werkt wilskracht?"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 25-09-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Menselijke psyche
Schrijf mee!