InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Doorzetten op het werk: mentaal fit zijn

Doorzetten op het werk: mentaal fit zijn

Doorzetten op het werk: mentaal fit zijn Wat is doorzettingsvermogen? Hoe belangrijk is het doorzettingsvermogen op het werk? Is doorzetten goed voor je carrière? Wat wil jij bereiken op je werk? Wat is jouw doel op het werk? Wil jij de top bereiken? Werk jij met passie? Wat is doorzettingsvermogen?

Doorzetten

Doorzetten is een karaktereigenschap, iemand die weet door te zetten houd vol en heeft een wilskracht om een taak of project tot een goed eind te volbrengen.

Doorzettingsvermogen

Wat is doorzettingsvermogen? Doorzettingsvermogen is het vermogen om door te zetten, ook tijdens moeilijke momenten. Doorzettingsvermogen is het vermogen om vol te houden, ook tijdens lastige klussen op het werk.

Op het werk

Taak of project

Hoe ziet het doorzettingsvermogen van iemand op het werk er uit? Iemand met doorzettingsvermogen kan een langere tijd intensief bezig zijn met een taak of project, ook als het project moeilijk is of tegenslag kent. Iemand met doorzettingsvermogen op het werk bezit een uithoudingsvermogen waarmee, ondanks de tegenslag, de uiteindelijke doelen haalt!

Idee of actie

Iemand met doorzettingsvermogen kan krachtig vasthouden aan een idee of actie, ook als het moeilijk word of er zelfs tegenwerking ontstaat, totdat het doel bereikt is. Volhouden en geloven in je idee. Mits het idee realistisch is.

Bereiken

Iets bereiken, een doel bereiken, is voor veel mensen moeilijk. Het is afhankelijk van het gestelde doel of mensen de eindstreep halen. Angst of onwetendheid kan ze tegen houden.

Realistisch

Doorzetten is goed, maar het doel, de taak of het project moeten haalbaar en realistisch zijn. Want is doorzetten realistisch als je getreiterd wordt op het werk? Als het werk jou onmogelijk word gemaakt door getreiter, is doorzetten niet realistisch, zeker als de hele organisatie tegen je gekeerd lijkt te zijn!

Fanatiek

Iedereen kent ze wel, die collega´s die blijven volhouden en doorzetten. Deze collega´s die doorzetten en volhouden blinken uit in:
  • Concentratie,
  • Focus,
  • Mentale vaardigheden,
  • Stress bestendigheid,
  • Doorzettingsvermogen.
Hoe doen ze dat? Het lijkt wel of ze over hun eigen angst heen zijn gestapt. Het lijkt wel of ze alwetend zijn over ieder onderwerp.

Mentaal fit

Wat is het geheim van doorzetten? Wat is het geheim van volhouden? Wat is het geheim van het doorzettingsvermogen? Het geheim is:
  • Dat je weet waar je valkuilen liggen,
  • Dat je mentaal fit bent,
  • Dat je hebt verdiept in het project: je weet er alles van af,
  • Dat je dat project op je werk af WILT krijgen,
  • Dat je doorzet wegens je carrièrekansen,
  • Dat je het doel overziet,
  • Dat je het project overziet,
  • Dat je de eindstreep overziet,
  • Dat je weet wat de beloning is als je doorzet,
  • Dat je doorzet omdat je het wilt,
  • Dat je leert van je fouten,
  • Dat je de juiste prioriteiten stelt,
  • Dat je met passie je werk doet,
  • Dat je in jezelf en in je eigen kwaliteiten gelooft: jij bent de kapitein op je eigen schip!

Top bereiken

Iedereen die de top wil bereiken en graag carrière wil maken, is een zekere gedrevenheid noodzakelijk. Doorzetten en doorzettingsvermogen is daarbij van essentieel belang. Wat wil jij? Wat wil jij echt bereiken? Wil jij het bereiken of is het je omgeving die dat wil bereiken? Als jij weet wat je wilt bereiken, werk je met passie. Als jij weet wat je doel is, blijf je volhouden. Als je weet wat je wilt bereiken op je werk, zet je door, ook als het moeilijk is.
Gerelateerde artikelen
Enquête NOC*NSF: wat heb je eigenlijk aan sporten?Enquête NOC*NSF: wat heb je eigenlijk aan sporten?Sporten maakt fit en helpt bij het afvallen. Dat weten we nu wel. Maar sporten heeft ook voordelen op psychische en soci…
Sollicitatievraag  Waar ben jij trots op in jouw werk?Sollicitatievraag Waar ben jij trots op in jouw werk?De meeste sollicitatievragen zijn voorspelbaar. Door te vragen waar je trots op bent, krijgt de werkgever inzicht in jou…
De vier sleutelwoorden voor permanent gewichtsverliesDe vier sleutelwoorden voor permanent gewichtsverliesPermanent gewichtsverlies wil zeggen: gewicht verliezen totdat je jouw streefgewicht hebt bereikt om daarna op dit stree…
Motivatie en passie leiden tot sterke persoonseigenschappenMotivatie en passie leiden tot sterke persoonseigenschappenMotivatie ontstaat niet zomaar, er is altijd iets waardoor je wordt gemotiveerd. Is de motivatie erg groot dan kan er pa…
Hoe presteer je goed op een podium?Presteren op een podium blijft voor vele muzikanten lastig. Hoe je moet staan en bewegen. Wanneer er iets gezegd moet wo…
Bronnen en referenties
  • http://www.zelfstandigondernemen.com/doorzettingsvermogen.html
  • http://www.carrieretijger.nl/functioneren/professionele-eigenschappen/doorzettingsvermogen
  • http://home.fnv.nl/02werkgeld/arbo/themas/ongewenst-gedrag/vragen/pesten/antwoord-pesten.html
  • http://www.he-he.nl/telegraaf.htm

Reageer op het artikel "Doorzetten op het werk: mentaal fit zijn"

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 29-09-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Schrijf mee!