InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > De regering en het kabinet

De regering en het kabinet

De regering wordt gevormd door de koningin en alle ministers. Het kabinet bestuurt het land en voert het beleid uit. Deze bestaat uit alle ministers en staatssecretarissen. De koningin zit niet in het kabinet en de staatssecretarissen zitten niet in de regering.

Vertrouwen van het parlement

Het kabinet en de ministers moeten het vertrouwen hebben van het parlement. Deze vertrouwensregel geldt in principe alleen voor de Tweede Kamer. Het parlement kan het vertrouwen in het kabinet en de ministers opzeggen door een motie van wantrouwen in te dienen. Als de meerderheid van het parlement dit doet, dan moet een minister of het gehele kabinet aftreden. In geval van een conflict biedt het kabinet vaak zijn ontslag aan de Koningin aan. Hierna volgen er vaak weer nieuwe verkiezingen en wordt er een nieuw kabinet gevormd.

Dualisme

Hierbij is er een afstand tussen het kabinet en het parlement. In Nederland heeft zowel de regering als het parlement een wetgevende macht. Toch wordt er in ons land een dualistisch stelsel gehanteerd, omdat de ministers en staatssecretarissen geen lid mogen zijn van het parlement.

Uitvoeren van de wetten

De regering is dus verantwoordelijk voor de uitvoering van de wetgeving en de overheidstaken die weer te maken hebben met de Rijksoverheid. Een zeer belangrijke taak van de regering is het opstellen en het bijstellen van de begrotingen. Deze ministers geven ook weer de leiding aan hun ministerie of afdeling.

Taakomschrijvingen

De taakomschrijvingen van de staatssecretarissen verschillen per kabinetsperiode. In de Staatscourant komen de precieze taakomschrijvingen van de staatssecretarissen te staan. Het kabinet is ook verantwoordelijk voor de benoeming van de koningin, de burgemeesters en de leden van de rechterlijke macht.

Coalitie

Het woord regering wordt in ons land ook gebruikt om de coalitie van de regerende partijen aan te duiden. In alle democratische landen wordt de regering gevormd door de verkiezingen. De grootste politieke partij vormt dan de meerderheid of deze partij vormt een coalitie met andere partijen.

De ministerraad

De ministerraad wordt gevormd door alle ministers. Ze hebben daarin stemrecht. De voorzitter van de ministerraad is de minister-president. In de ministerraad overleggen de ministers over het algemeen regeringsbeleid. De leden dragen hiervoor een gezamenlijke verantwoordelijkheid. De raad heeft overleg en vormt besluiten over onder meer het buitenlands beleid, de wetgeving, de instelling van externe adviesorganen en benoeming en ontslagen van ministers, staatssecretarissen en burgemeester. De raad vergadert meestal op vrijdag. Soms is het nodig dat ze ook op andere momenten vergaderen. Er wordt altijd vergaderd in de Trêveszaal aan het Binnenhof in Den Haag.

Meerderheids- en minderheidskabinet

Natuurlijk heb je ook vast wel eens gehoord van een meerderheidskabinet en een minderheidskabinet. Wanneer het kabinet steun krijgt van het overgrote deel van de Tweede Kamer, dan is het een meerderheidskabinet. Hiervoor zijn 76 zetels van de 150 nodig. Als dit niet zo is, dan is het een minderheidskabinet.

Regeerakkoord

Na de verkiezingen wordt er door het gevormde kabinet een regeerakkoord gevormd. Deze bevat de belangrijkste doelstellingen voor het beleid van het kabinet in de regeringsperiode. Dit akkoord wordt vormgegeven door de fracties van de Tweede Kamer.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Overheid.nl
  • Parlement.nl

Reageer op het artikel "De regering en het kabinet"

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 27-01-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!