InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Pedagogiek > Het leven van het 2,5 jarige kind: de peuter algemeen

Het leven van het 2,5 jarige kind: de peuter algemeen

Bij het opvoeden van het jonge kind is het belangrijk te weten waar het kind met bezig is en wat belangrijke aspecten zijn voor deze leeftijd. Aan de hand hiervan kunnen we veel gedragingen van het kind beter plaatsen en begrijpen en er gepast op ingaan of op reageren. We komen door deze informatie ook te weten wat de achterliggende waarde is van het gestelde gedrag. Een kind doet namelijk nooit iets "zomaar" maar doet alles in functie van zijn / haar eigen ontwikkeling.

Peuterpuberteit

Vanaf 1,5 jaar oud heeft het jonge kind een eigen willetje, dit wordt vaak omschreven als de beginnende koppigheidsfase: de peuterpuberteit. Het kind moet zichzelf en zijn omgeving gaan ontdekken en uittesten. Het kind wil op deze leeftijd ontzettend veel doen en uitproberen maar kan dit vaak niet. De peuter is soms erg gefrustreerd omdat hij meer wil dan hij eigenlijk kan en
omdat hij voor dit alles weinig geduld kan opbrengen.

Onafhankelijkheid

Deze periode uit het leven van het jonge kind gaat gepaard met grote sprongen in de motorische ontwikkeling waardoor het kind steeds zelfstandiger wordt / kan worden. Het kind zal bijvoorbeeld leren lopen. Hieruit komen best wel wat angstige momenten voort voor het kind. Zo kan het kind bijvoorbeeld de kamer uitlopen en daar plots merken dat mama uit het zicht verdwenen is. Het kind zal dit niet meteen kunnen begrijpen en plaatsen en zal zich dan ook eenzaam en verlaten voelen.

Egocentrisme

De peuter is heel egocentrisch ingesteld, hij heeft weinig oog voor anderen om zich heen. Het inlevingsvermogen en de empathie ontbreken bij de peuter. Dit is echter nodig zodat het kind onbezorgd de wereld kan gaan ontdekken. De opvoeders rondom de peuter moeten deze beschermen tegen de gevaren die het kind zelf nog niet ziet. Het is voor een kind onmogelijk zich te houden aan regels en afspraken om 2 eenvoudige redenen: het kind begrijpt de betekenis van regels niet en kan de gevolgen van zijn eigen daden niet overzien en begrijpen. Daarnaast kan het kind zich ook niet inleven in andere en vooruit - en terugblikken. Het kind kan zich niet voorstellen wat vorige keer gebeurde in een soortgelijke situatie of kan niet vooruit denken aan de gevolgen van zijn eigen daad op een andere persoon.

Ruzies met andere peuters

Een peuter is zoals eerder gezegd egocentrisch ingesteld, hierdoor zal het kind vaak in conflict komen met andere peuters. Een ruzie of conflict bij peuters word al snel bestempeld als agressief en zal meestal fysiek tot uiting komen. De peuter zal erg primair reageren als hij kwaad is. Dit komt door een nog gebrekkige taalontwikkeling: het kind kan nog niet uitleggen wat er gebeurd is en wat hij daarbij voelt dus gaat meteen in de (fysieke) aanval. Vaak komen de ruzies bij peuters ook voort vanuit hun egocentrisme. "Van mij" is een zin die ontzettend vaak gezegd wordt door een peuter in contact met een ander kind.

Opvoedboeken

Opvoedkundige boeken kunnen heel wat hulp bieden aan ouders die wat meer ondersteuning nodig hebben. Toch is het belangrijk deze boeken met heel wat zorgvuldigheid en zelfs argwaan te benaderen. De boeken gaan namelijk vaak uit van een vast aanpak voor elk kind. Geen enkel kind is echter hetzelfde en elk kind zal hierdoor een eigen specifieke aanpak nodig hebben. Elk kind vereist een andere aanpak.

Indien u toch graag steun wilt van opvoedkundige boeken raad ik aan om meerdere boeken te lezen en uit elk boek zelf te selecteren wat voor u (en uw kind) toepasbaar is en waar u zich beiden goed bij voelt.

Lees verder

© 2011 - 2019 Obviously, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kenmerken van peutersKenmerken van peutersHier zijn de kenmerken van een peuter, we noemen de sociale, geestelijke en lichamelijke kenmerken.
Wat is een peuterWat is een peuterIn dit artikel staat de ontwikkeling van een peuter beschreven. De lichamelijke ontwikkeling, de cognitiever ontwikkelin…
Het opvoeden van peuters - de peuterpuberteitIn dit artikel komt aan de orde wat peuterpuberteit inhoudt en hoe je als ouder deze fase ervaart. De peuterleeftijd loo…
Ouders op de proef gesteld: zo pakken we koppige peuters aanOuders op de proef gesteld: zo pakken we koppige peuters aanDe ontwikkeling van onze kinderen verloopt in verschillende fasen. Eén ervan situeert zich tussen twee en vier jaar. Dan…

Reageer op het artikel "Het leven van het 2,5 jarige kind: de peuter algemeen"

Infoteur: Obviously
Gepubliceerd: 26-06-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Pedagogiek
Schrijf mee!