InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Het leren van een taal van baby tot peuter

Het leren van een taal van baby tot peuter

Het leren van een taal van baby tot peuter Het leren van een taal gebeurt tussen de geboorte en het begin van groep 3 (1e klas) van de basisschool. Je wordt geboren met het vermogen om een taal te leren en dan is het de taak van de ouders en de leerkrachten op school om de taal verder te helpen ontwikkelen.

De babytijd

Als baby leer je vooral om te luisteren, zowel naar anderen als naar eigen geluiden. Baby's leren om hun aandacht te richten op dat wat ze horen. Vanaf de leeftijd van 3 maanden begint een baby steeds meer te brabbelen en vanaf 6 maanden kan een baby de geluidjes die hij om zich heen hoort nabootsen. Zo rond de eerste verjaardag ontwikkelt het taalvermogen zich meer en zal het gebrabbel over gaan in woorden of delen hiervan.

Bevorderen van de taalontwikkeling

Wat kun je doen om de taalontwikkeling van je baby te bevorderen:
  • Zoveel mogelijk terug brabbelen of praten, zingen en spelen
  • Vaak een boekje voorlezen zodat je baby veel woorden hoort
  • zorg voor weinig achtergrond lawaai wanneer je met je baby aan het praten bent of wanneer je aan het voorlezen bent.
  • Praat niet te snel en praat duidelijk
  • Benoem wat jij aan het doen bent en wat je baby aan het doen is. Zo leert hij bepaalde bewegingen en acties te associëren met bepaalde woorden.
  • Benoem voorwerpen die je baby ziet of die jij ziet.

De peutertijd

Tussen de 18 en de 24 maanden begint je peuter met twee woorden te spreken om zichzelf begrijpelijk te maken. Welke klanken een peuter in deze tijd wel of niet kan uitspreken hangt af van de ontwikkeling van de spieren in de mond en de tong en is dus per kind verschillend. Langzaam maar zeker wordt de woordenschat van je peuter groter en zal hij meer woorden achtereen leren spreken.

Breid de woordenschat uit

Hoe kun je de woordenschat van je peuter nu leren uitbreiden?
  • Benoem alles voor je kind zoals dingen uit je dagelijkse omgeving en dingen die je ziet in prenten boekjes
  • Spreek langzaam en duidelijk met je peuter
  • Pas je aan aan het taalniveau van je peuter en maak dus korte zinnen zodat je kind je makkelijker kan begrijpen.
  • Onderneem veel dingen samen met je peuter en benoem hierbij wat je aan het doen bent
  • Luister naar wat je kind te zeggen heeft en ga hier ook op in. Zo weet je peuter dat je geïnteresseerd bent in wat hij te zeggen heeft en zal ook meer zijn best proberen te doen.

Peuterspeelzaal

Als je peuter een jaar of 2 is mag hij naar de peuterspeelzaal. Hier zal hij leren om met ook andere kinderen van zijn eigen leeftijd te communiceren en met de leid(st)ers van de peuterspeelzaal. Jij zult je kind in deze tijd wellicht prima verstaan omdat je gewend bent aan hoe je kindje communiceert en wat hij wil zeggen, maar dit wil nog niet direct betekenen dat anderen hem ook goed kunnen verstaan. Je peuter zal dus nog meer zijn best gaan doen om goed te kunnen communiceren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Taalontwikkeling in de eerste zeven jaarTaalontwikkeling in de eerste zeven jaarIeder kind ontwikkelt zich op zijn eigen tempo. Ook met betrekking tot de taal. Toch is er wel een leidraad die het gemi…
Kenmerken van peutersKenmerken van peutersHier zijn de kenmerken van een peuter. we noemen de : - socialen kenmeren - geestelijke kenmerken - lichamelijke kenmerk…
Je baby leren lezen met 'Your baby can Read'Kan je baby leren lezen met een speciaal leerprogramma? De reclame van 'Your baby can read' doet geloven van wel. Het le…
Help, mijn oudste kind is jaloers op de nieuwe baby!Help, mijn oudste kind is jaloers op de nieuwe baby!Sommige kinderen maken een moeilijke periode door wanneer er een nieuw broertje of zusje geboren wordt. Als ouders had j…
Boekbaby's: lezen met je baby en peuterBaby's hebben veel stimulatie nodig. Zo leren ze en groeien ze op tot levendige peuters om zo verder te ontwikkelen. Je…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het leren van een taal van baby tot peuter"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 08-02-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: Ouderschap
Schrijf mee!