InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Pedagogiek > Kenmerken van peuters

Kenmerken van peuters

Kenmerken van peuters Hier zijn de kenmerken van een peuter. we noemen de : - socialen kenmeren - geestelijke kenmerken - lichamelijke kenmerken

Sociale kenmerken:

Jaloersheid:

Jaloers gedrag komt bij veel peuters voor. Ze zijn nog het vaakst jaloers op een nieuw broertje of zusje. De ouders of verzorgers kunnen hier het best rustig op reageren. Kwaad worden heeft geen zin. Het is belangrijk dat de peuter voelt dat zij van hem houden. Dat hij heel belangrijk voor hen is.

Zindelijkheid:

De meeste kinderen zijn met ongeveer tweeënhalf jaar overdag zindelijk. ’s Nachts dragen zij dan nog een luier. Pas als de peuter begrijpt wat de bedoeling is, kun je hen helpen zindelijk te worden. Ook moet hij in staat zijn de sluitspieren van de blaas en de anus te beheersen. Maar het kind moet het vooral zelf willen.

Geestelijke kenmerken:

Taal:

De taalontwikkeling van de peuter gebeurt in een bepaalde volgorde. Het tempo waarin een kind leert praten is verschillend.
1. Zinnen van één woord zeggen.
2. Zinnen van twee of drie woorden zeggen.
3. Hele zinnen zeggen

Koppigheidsperiode:

Als een peuter ongeveer 2,5 jaar is, gaat hij zijn eigen wil ontdekken. Door het woord ‘ik’ te gebruiken, laat hij duidelijk merken dat hij iets wil. Voor de ouders of verzorgers is dat vaak een moeilijke periode. De peuter zegt bij voorbaat overal ‘nee’ op. We noemen dit wel de ‘peuterpuberteit’.

Angst:

Peuters doen veel nieuwe ervaringen op en ze hebben een grote fantasie. Daardoor kunnen ze angstig worden. Ze kunnen bijvoorbeeld bang zijn in het donker, voor vreemde mensen of een vreemde omgeving. Daardoor durven ze soms niet te slapen, niet naar de dokter of naar de peuterspeelzaal te gaan.

Jokken:

Een peuter jokt wel eens. Dit hoort bij zijn ontwikkeling. De ouders of verzorgers moeten er niet al te veel aandacht aan besteden. Wel is het verstandig te laten merken dat je weet dat wat de peuter zegt niet helemaal waar is. Dit kun je bijvoorbeeld doen door er een grapje over te maken. Hierdoor leert de peuter herkennen wat waar is en wat verzonnen is.

Lichamelijke ontwikkeling:

De ontwikkeling van de tanden:

Het melkgebit is compleet als de peuter ongeveer drie jaar is. Mensen denken vaak dat het melkgebit niet zo belangrijk is, omdat het kind nog moet wisselen. Dit is niet waar. Beschadigingen aan het melkgebit kunnen ook het blijvende gebit al aantasten.

Motorische ontwikkeling:

Ook in de peutertijd gaat de ontwikkeling van de motoriek snel. De eerste onzekere stapjes zijn al in de babytijd gezet. Een peuter kan al zelfstandig lopen. Vooral de grove motoriek wordt nu ontwikkeld. Dit zijn de grote bewegingen.
© 2007 - 2017 Petra-1987, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het opvoeden van peuters - Peuters die (niet) gaan slapenAls er één vorm van gedrag is waar ouders van peuters soms geen raad mee weten dan is wel het slaapgedrag van peuters. H…
Zindelijkheid bij peutersZindelijkheid bij peutersNiet alle peuters zijn zindelijk. Om een peuter zindelijk te maken zul je met hem moeten oefenen en hem belonen. Als peu…
Wat is een peuterWat is een peuterIn dit artikel staat de ontwikkeling van een peuter beschreven. De lichamelijke ontwikkeling, de cognitiever ontwikkelin…
SPW: begeleidingsbehoeften, sociaal-emotioneelSPW: begeleidingsbehoeften, sociaal-emotioneelAls je werkt met de doelgroep kinderen, als SPW' er of student SPW-opleiding, is het handig om meer te weten te komen ov…

Reageer op het artikel "Kenmerken van peuters"

Reactie

Jiske de Vink, 29-08-2011 14:09 #1
Mijn naam is Jiske de Vink en ben 35 jaar. Ik doe de verpleegkundige opleiding BBL-variant. Op dit moment behandelen we het item van een kind voorbereiden op een ziekenhuisopname en operatie/ onderzoek ondergaan. Als opdracht voor school moeten wij een presentatie voorbereiden over dit onderwerp waar een aantal punten in behandeld moeten zijn. Een van die punten is de ontwikkeling van een kleuter en welke kenmerken hierbij voorkomen. Ik vond dit artikel op deze site en mijn vraag is of ik toestemming mag krijgen om dit artikel te mogen gebruiken voor mijn schoolopdracht.
Graag hoor ik uw reactie zo spoedig mogelijk.

Infoteur: Petra-1987
Gepubliceerd: 02-03-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Pedagogiek
Reacties: 1
Schrijf mee!