Taalontwikkeling in de eerste zeven jaar

Taalontwikkeling in de eerste zeven jaar Ieder kind ontwikkelt zich op zijn eigen tempo. Ook met betrekking tot de taal. Toch is er wel een leidraad die het gemiddelde van de taalontwikkeling weergeeft. Bepaalde klanken zou een kind ook bij een bepaalde leeftijd moeten uitspreken. Wanneer dit niet het geval is, is er soms sprake van een taalachterstand.

3 maanden oud

Een baby van drie maanden oud begint onbewust geluidjes te maken. Dit lijkt nog het meest op gorgelen. De baby is nog niet bewust bezig met taal, maar heeft wel snel in de gaten dat er reactie komt op zijn geluidjes. Wanneer hij een geluidje produceert en mama of papa maakt een geluidje terug, stimuleert dit de baby om het maken van geluiden verder te ontwikkelen.

6 maanden oud

De interesse voor taal ontwikkelt zich. Baby maakt bewust geluidjes om een reactie te ontlokken. Rond deze leeftijd kan baby bepaalde woordjes al begrijpen, zoals zijn eigen naam, mama of papa. Het uitspreken zal nog niet gaan. Wel is het mogelijk dat baby per ongeluk het woord mama vormt. Door hier uitgebreid op te reageren, leert baby dat het de goede richting op gaat. Klanken als aa, oe, ie en oo lukt al aardig.

9 maanden oud

Baby kan twee-lettergreep woordjes zeggen. Deze woordjes hebben vaak nog geen enkele betekenis maar lijken wel vaak op bestaande woorden. Zinnen kan baby nog niet maken, het blijft bij één-woordzinnen. Baby zal steeds meer reageren op woorden die hij hoort en bekende woorden eruit pikken. Begrippen als "nee" kent hij vaak al, en zal soms zelfs met zijn hoofd nee schudden. Klinkers als de P en de M komen steeds vaker voor.

12 maanden oud/ 1 jaar oud

Op deze leeftijd kan baby al kleine opdrachtjes begrijpen. Wanneer je vraagt "zwaai maar dag" zal baby dit enthousiast doen. Baby begrijpt meer dan dat hij kan uitspreken, maar dit is normaal rond deze leeftijd. De meeste kinderen beginnen op deze leeftijd met hun eerste echte woordje. Dit kan mama, papa of bal zijn, of iets anders wat hij vaak hoort.

Anderhalf jaar oud

Met anderhalf kan een dreumes zichzelf benoemen door ik of mij te gebruiken. De eigen naam is vaak nog wat moeilijk, vooral als deze lang is. Het kind kan dingen benoemen die hij dagelijks ziet. De uitspraak kan nog onverstaanbaar zijn. Zo is een bal vaak een baw, en een boterham een bobo. Het kind kan 20 tot 50 woorden benoemen.

Twee jaar oud

Een peuter van twee jaar oud kan twee-woordzinnen zeggen. "Die daar" of "nee klaar". De uitspraak is ook nu nog vaak onduidelijk. Twee medeklinker achter elkaar worden vaak ingeslikt, zoals het woordje "klaar", dit wordt dan "kaar". "Stop" wordt vaak "top". Een kort verhaaltje kan de peuter heel goed begrijpen en korte opdrachtjes kunnen uitgevoerd worden. Vanaf twee jaar begint het kind soms met drie-woordzinnen.

Drie jaar oud

Begrippen als "voor, achter, groot, klein, morgen" worden steeds beter begrepen. De peuter kan drie-woordzinnen maken en begint langzaamaan met vier-woordzinnen te praten. Medeklinkerverbindingen, twee medeklinkers achter elkaar, kunnen steeds beter uitgesproken worden zoals fles of bloem. Vreemden kunnen de peuter nu redelijk begrijpen. De Z en de R zijn vaak nog moeilijk, net als de SCH.

Vier jaar oud

Vier tot vijf-woordzinnen zijn normaal voor een kleuter van vier jaar. Kleine gesprekken zijn mogelijk met het kind en het kan zich goed duidelijk maken. Soms zij bepaalde klanken nog wat onduidelijk maar dit is niet erg. Het kind kan veel woorden benoemen, maar ook begrippen. E worden nog wel fouten gemaakt met de tegenwoordige tijd en de verleden tijd. Enkelvoud en meervoud wordt soms ook door elkaar gehaald. De R word over het algemeen goed uitgesproken maar het is geen probleem als deze nog wat moeizaam verloopt. De kleuter is leergierig en vraagt vaak "waarom".

Vijf jaar oud

Het is geen probleem om hele gesprekken met het kind te voeren. Het kind kan in de tegenwoordige tijd en in de verleden tijd praten. Voorzetsels zijn geen probleem meer. Soms worden bepaalde combinaties nog verkeerd om uitgesproken, zoals weps in plaats van wesp. Zinnen van vijf en meer woorden vormen geen probleem.

Zes jaar oud.

De laatste hand wordt gelegd aan de taalontwikkeling. De R en de Z zijn nu goed uit te spreken. Woorden die nu verkeerd woorden uitgesproken, zijn vaak een gevolg van een verkeerd voorbeeld of het verkeerd verstaan hebben.

Zeven jaar oud

Wanneer het kind op zeven-jarige leedtijd niet datgene kan wat hierboven staat vermeld, dan kan er sprake zijn van een taalachterstand. Een kind leert tot zijn zevende jaar het meeste met betrekking tot taal, maar dat houdt niet in dat een kind ouder dan zeven jaar, niks meer kan leren.

Ga naar de special "taalontwikkeling en logopedie" en volg het hele programma stap voor stap.
© 2011 - 2024 Bibiana, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Logopedie: twee klanken wisselenLogopedie: twee klanken wisselenKinderen of ouderen met een taalachterstand of taalproblemen hebben vaak goede hulp aan logopedie. Logopedie kan door ee…
Taalontwikkeling bij kinderen: het eerste beginTaalontwikkeling bij kinderen: het eerste beginTaalontwikkeling bij kinderen begint al vanaf de baby-tijd. Wanneer de baby aanvankelijk onwillekeurige geluidjes produc…
Ontwikkelingsfasen: taalontwikkelingOntwikkelingsfasen: taalontwikkelingDe ontwikkelingsfasen van het jonge kind zijn een boeiend proces. Onderstaand artikel biedt een kijkje in de taalontwikk…
Logopedie: voorwerp en werkwoordLogopedie: voorwerp en werkwoordWie logopedie heeft, kan hiermee de taalontwikkeling verbeteren. Ter voorbereiding op de logopedie, of om zelf te oefene…

Logopedie: persoonlijk voornaamwoordLogopedie: persoonlijk voornaamwoordMet logopedie worden kinderen en ouderen geholpen met de taal. In verschillende artikelen wordt besproken hoe je stap vo…
Logopedie: overgangen makenLogopedie: overgangen makenLogopedie is een goed hulpmiddel om een taalachterstand of taalproblemen bij kinderen en ouderen te verbeteren. Met bepa…
Bibiana (1.560 artikelen)
Gepubliceerd: 18-05-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Pedagogiek
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.