InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Pedagogiek > Taken van de pedagoog

Taken van de pedagoog

De pedagogiek houdt zich bezig met de opvoeding. Een andere naam voor pedagogiek is opvoedingsleer, opvoedkunde of opvoedingswetenschap. Iemand die pedagogiek uitoefent noemen we een pedagoog. Als pedagoog moet je kundig met kinderen en jongeren kunnen omgaan. Naast het directe opvoeden heeft de pedagoog drie andere taken welke ik zal toelichten.

Opvoeden

Opvoeden is de meest voor de hand liggende taak van de pedagoog. Maar tegelijkertijd ook de moeilijkste taak. Een gewone opvoeding is al moeilijk. De hulp van de pedagoog wordt nooit ingeroepen als het goed gaat met de opvoeding. Juist als er problemen zijn in de opvoeding wordt de pedagoog ingeschakeld. Dan is het de taak van de pedagoog om samen met de ouders weer een gezonde opvoeding te realiseren.

Onderzoeken

Het onderzoeken bestaat in het directe werk uit het objectief observeren van situaties om er vervolgens opvoedkundige betekenis aan te geven. Er wordt hierbij geprobeerd de oorzaak van het gedrag te achterhalen. Er mogen testen worden gedaan. Maar er mag geen diagnose gesteld worden. Dit mag alleen door een orthopedagoog en/of GZ-psycholoog worden gedaan. Deze mensen zijn gespecialiseerd in de verstoorde ontwikkeling van kinderen. Zij kunnen door onderzoek en observeren of er stoornissen aanwezig zijn in de ontwikkeling.

Begeleiden

Het begeleiden bestaat uit het aanbieden van hulpmiddelen en adviezen aan mensen die zelf een bepaald gedrag willen veranderen. Je neemt de zorg niet over, maar helpt en stimuleert degene het zelf te doen. Deze vorm van pedagogiek gebruikt men vooral bij ouders en jongeren. Ook kleine kinderen kunnen erbij gebaat zijn zelf al kleine problemen op te lossen.

Behandelen

Pedagogen zijn geen therapeuten. Maar pedagogen mogen wel eenvoudige middelen aanbieden in de vorm van trainingen. Op deze manier kun je vaardigheden aanleren om het eigen gedrag te veranderen.

Voorlichting

Door middel van voorlichting kunnen veel problemen voorkomen worden. Dat geldt ook voor eventuele problemen die je in de opvoeding tegen kunt komen. Er zijn tegenwoordig vele cursussen die met het opvoeden te maken hebben. Allemaal richten ze zich op problemen die je kunt tegenkomen in de opvoeding.
© 2009 - 2019 Write-to-you, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Taken van de pedagoog"

Infoteur: Write-to-you
Gepubliceerd: 04-02-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Pedagogiek
Schrijf mee!