InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Pedagogiek > Opvoedingsstijlen

Opvoedingsstijlen

Als opvoeder voed je je kind op op de manier waarop je denkt dat het goed is. Maar je hebt verschillende stijlen van opvoeden. Door deze stijlen te benoemen kun je wat meer inzicht krijgen in hoe je zou kunnen opvoeden en wat het inhoudt. Wat zijn bijvoorbeeld de autoritaire, autoritatieve, permissieve en verwaarlozende opvoedingstijl?

De autoritaire opvoedingsstijl

De ouders domineren, zijn de baas. Zij bepalen de regels en stellen de eisen aan het gedrag van hun kind. Het kind hoort de ouders te gehoorzamen. Rust in de opvoeding, regelmaat en orde dat staat voorop. Luistert het kind niet dan volgt er een straf.

De autoritatieve opvoedingstijl

De ouders stellen redelijke grenzen voor hun kinderen en leggen hun regels duidelijk uit. Ze overleggen veel met de kinderen, er is ruimte voor de eigen inbreng van de kinderen. De ouders voeden op met gezag en liefde. Ook moedigen ze het zelfstandige gedrag van hun kind aan.

De permissieve opvoedingsstijl

De ouders geven hun kind veel positieve aandacht, maar stellen weinig eisen aan hun kinderen. De ouders gaan ervan uit dat aan alle initiatieven en behoeften van het kind tegemoet gekomen moet worden.

De verwaarlozende opvoedingsstijl

De ouder stellen weinig of geen eisen. Er is weinig aandacht, ondersteuning en stimulering voor de kinderen.

veel controle
autoritair autoritief
weinig warmte/ondersteuning veel warmte/ondersteuning
verwaarlozend permissief
weinig controle
© 2007 - 2018 Annie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Opvoedingsstijlen"

Reacties

Hannie Jansen, 18-03-2011 11:36 #4
"De tabel, die bij het artikel staat, klopt niet. De permissieve en verwaarlozende opvoedingsstijl zijn verwisseld. Permissief hoort bij veel warmte te staan en verwaarlozend bij weinig warmte."

Hacer, 13-10-2009 22:29 #3
De tabel klopt niet! Permissief en verwaarlozend moeten van plek wisselen.

I. Drewes, 07-09-2009 15:30 #2
De termen permissief en verwaarlozend staan verkeer om in de tabel. Ik zie nu ik dit typ, dat dit in januari al een keer door mw. Bouwman is gemeld… enfin, mocht de infoteur dit (laten) veranderen, dan kan er misschien ook een 't' achter het woord inhoud?

Christa Bouwman, 17-01-2009 15:47 #1
De tabel, die bij het artikel staat, klopt niet. De permissieve en verwaarlozende opvoedingsstijl zijn verwisseld. Permissief hoort bij veel warmte te staan en verwaarlozend bij weinig warmte.

Infoteur: Annie
Gepubliceerd: 04-12-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Pedagogiek
Reacties: 4
Schrijf mee!