Boekenlijst voor pedagogisch medewerkers in de kinderopvang
Door het lezen van boeken met betrekking tot de kinderopvang is het mogelijk je vakkennis uit te breiden en te verdiepen. Nieuwe inzichten en ideeën, bevestiging en/of verdiepende vragen die je verder kunnen helpen in je dagelijkse werk met kinderen en hun ouders. Onderstaande boekenlijst geeft een kleine selectie van boeken die iets kunnen betekenen voor elke pedagogisch medewerker in de kinderopvang en peuterspeelzaal.
Kijken, kijken, kijken
Dit boek gaat over samenspelen, botsen en verzoenen bij jonge kinderen. Er wordt uitgebreid beschreven hoe jonge kinderen met elkaar omgaan en hoe ze met conflicten omgaan. Elke hoofdstuk wordt afgesloten met praktische handvatten.
- Kijken, kijken, kijken is geschreven door Elly Singer en Dorien de Haan (Uitgeverij SWP, Amsterdam 2006)
- ISBN 90 6665 709 X (helaas alleen nog 2ehands te koop)
ABC van de kinderopvang
In dit boek worden meer dan 75 onderwerpen waar je als pedagogisch medewerker in de kinderopvang mee te maken hebt kort en bondig beschreven (op alfabetische volgorde). Het leuke is dat je er gratis de e-book versie bijkrijgt waar in de hoofdstukken links staan naar websites met meer informatie, artikelen en filmpjes. Ook kan je je kennis testen in de bijbehorende StudieCloud.
- ABC van de kinderopvang is geschreven door Angela van der Plas (Uitgeverij Reed Business, Amsterdam 2012)
- ISBN 978 90 352 4625 6
Koester het kind in jezelf
Dit boek gaat over de confrontaties met gevoelens en reacties van jezelf die kinderen bij je op kunnen roepen. Vaak hebben deze gevoelens te maken met wat jezelf als kind hebt meegemaakt (zowel positief als negatief). Een helder boek met duidelijke voorbeelden.
- Koester het kind in jezelf is geschreven door Theo v.v. Heijden en Hans Rutgers (Uitgeverij SWP, Amsterdam 2005)
- ISBN10 9066651431
- ISBN13 9789066651432
Pedagogisch kader kindercentra 0-4 jaar
Het pedagogisch kader is een soort basishandleiding voor het werken in de kinderopvang en peuterspeelzalen. Er is een theoretisch gedeelte waarin de theorie zoveel mogelijk wordt uitgelegd aan de hand van praktijkvoorbeelden. In het praktische gedeelte wordt aan de hand van veel voorkomende activiteiten en gebeurtenissen uitgelegd hoe je de theorie in de praktijk kunt gebruiken. Op deze manier worden de theorie en de dagelijkse praktijk in de kinderopvang door het hele boek mooi gecombineerd.
- Pedagogisch kader kindercentra 0-4 jaar is geschreven door Elly Singer en Loes Kleerkoper (Uitgeverij Elsevier gezondheidszorg, Maarssen 2009)
- ISBN 978 90 352 3055 2
Wat mag…? Wat kan…?
Als pedagogisch medewerker, ouder en verzorger bepaal je wat wel en wat niet mag. Hoe ga je om met uitdagingen, waar ligt de grens, mogen de kinderen vies, nat, koud en moe worden en mogen ze vallen? En hoe bespreek je dit met ouders? In dit boek worden de dilemma’s bespreekbaar gemaakt.
- Wat mag…? Wat kan…? is geschreven door Marianne de Valck (Uitgeverij Elsevier gezondheidszorg, Amsterdam 2010)
- ISBN 978 90 352 3157 3
Doktertje spelen en zo
Hoe ga je als pedagogisch medewerker om met lichamelijkheid, intimiteit en seksualiteit? Jonge kinderen gaan hier over het algemeen heel vrij mee om. In 'Doktertje spelen en zo' is informatie te vinden over dit vaak moeilijk bespreekbare onderwerp. Daarnaast krijg je tips aangereikt hoe je kinderen kunt begeleiden bij hun seksuele ontwikkeling.
- Doktertje spelen en zo is geschreven door Channah Zwiep (Uitgeverij Elsevier gezondheidszorg, Amsterdam 2010)
- ISBN 978 90 352 3181 8
Leren praten en pratend leren
Hoewel dit boek eigenlijk voor ouders is geschreven is het ook toepasbaar in je dagelijkse werk in de kinderopvang. De theorie en praktijk gaan in dit boek hand-in-hand. Als elke ouder en pedagogisch medewerker op deze manier de taalontwikkeling van de kinderen stimuleert, dan zijn VVE-programma’s misschien wel niet langer nodig.
- Leren praten en pratend leren is geschreven door Linda Clark & Catherine Ireland (Uitgeverij Elmar B.V. Rijswijk 1998)
- ISBN10 90 389 07036
- ISBN13 9789038907031 (helaas alleen nog 2ehands te koop)
De taal van huilen
Huilen heeft een functie. Dit boek gaat in op de redenen waarom kinderen huilen en boos zijn en wat ze bedoelen. Daarnaast geeft zij handvatten hoe we hier op een positieve manier mee om kunnen gaan.
- De taal van huilen is geschreven door Aletha J. Solter (Uitgeverij De Toorts, Haarlem 2004)
- ISBN 90 6020 786 6
Werken met baby’s in een groep
In dit boekje is veel informatie te vinden over de ontwikkeling van baby’s en wat zij nodig hebben. Er worden handreikingen gegeven die de kwaliteit van de babyopvang kunnen verbeteren.
- Werken met baby’s in een groep van Sylvia Nossent en Orpha Vanderhaegen (Uitgeverij SWP, Amsterdam 2007)
- ISBN10 90 5957 224 6
- ISBN13 978 90 8560 001 5
Spelenderwijs bewegen voor 0 tot 4 jaar
Een boek over het belang van bewegen voor kinderen van 0 tot 4 jaar. Er staan veel spel- en materiaalsuggesties in. Daarnaast bevat het boek 15 uitgewerkte beweegprogramma’s.
- Spelenderwijs bewegen voor 0 tot 4 jaar is geschreven door Eileen Kalkman en Miranda Rep (Uitgeverij Elsevier gezondheidszorg, Maarssen 2088)
- ISBN 978 90 352 3002 6
Lees verder