InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Kinderopvang; Horizontale en verticale groepen

Kinderopvang; Horizontale en verticale groepen

Kinderopvang; Horizontale en verticale groepen In de kinderopvang wordt gewerkt met horizontale en/of verticale groepen. Met deze termen maak je als ouder kennis als je op zoek gaat naar een kinderdagverblijf voor je kind(eren). Het gaat dan om de keuze die het kinderdagverblijf heeft gemaakt om de groepen (al dan niet op leeftijd) in te delen. Als ouder is het prettig om van te voren te weten wat precies het verschil is en wat de voor- en nadelen zijn van een horizontale groep en wat de voor- en nadelen zijn van een verticale groep.

Kinderopvang

Bij de keuze van een kinderdagverblijf krijg je te maken met termen als horizontale groepen en verticale groepen. Uiteraard zal elk kinderdagverblijf je op de hoogte brengen van de voordelen van de groepsindeling waarvoor zij hebben gekozen binnen hun kinderdagverblijf. Door zelf al op de hoogte te zijn van de voor- en nadelen van zowel een horizontale als verticale indeling van de groepen kan je een betere afweging maken van wat jij belangrijk vindt voor je kind. Op deze manier kan je tot een betere keuze komen voor een kwalitatief goed en prettig kinderdagverblijf voor jouw kind.

Horizontale groep

Bij een horizontale groep is er gekozen om een indeling te maken naar leeftijd. In Nederland komen voornamelijk de volgende indelingen voor:
  • 0-2 jaar en 2-4 jaar
  • 0-1,5 jaar en 1,5-4 jaar
  • 0-15 maanden, 15 maanden-2,5 jaar en 2,5-4 jaar

Voordelen horizontale groep

Een kinderdagverblijf noemt vaak de volgende voordelen van een horizontale groep;
  • Meer (kans op) leeftijdsgenootjes
  • Minder leeftijdsverschil tussen de oudsten en de jongsten
  • Minder kans op fysiek of mentaal 'overwicht' van de groter kinderen op de kleinere
  • Meer (kans op) leeftijdsgerichte activiteiten
  • Pedagogisch medewerkers hebben zich kunnen (dit hoeft dus niet het geval te zijn) specialiseren in kennis van een bepaalde leeftijdsgroep

Nadelen horizontale groep

Nadelen van een horizontale groep kunnen zijn;
  • Op jonge leeftijd moeten kinderen opnieuw wennen aan andere pedagogisch medewerkers (met het doorschuiven naar een andere groep)
  • Kinderen moeten wennen aan een andere ruimte
  • Kinderen moeten wennen aan andere kinderen
  • Er kan sprake zijn van meer competitie tussen de kinderen doordat ze in dezelfde leeftijdsfase zitten

Verticale groep

Bij een verticale groep is er gekozen om kinderen van 0-4 jaar samen in één groep te hebben.

Voordelen verticale groep

De voordelen die een kinderdagverlijf vaak noemt voor een verticale groep zijn;
  • Kinderen hebben (als er geen wisselingen van personeel op de groep zijn) gedurende hun hele kinderdagverblijfperiode dezelfde pedagogisch medewerkers.
  • Kinderen zijn langer bij elkaar.
  • Broertjes en zusjes kunnen bij elkaar op de groep (vraag dit altijd na want sommige kinderdagverblijf willen dit juist niet en plaatsen broertjes en zusjes in verschillende groepen).
  • Kinderen houden dezelfde groepsruimte.
  • Jonge kinderen leren van de oudere kinderen.
  • De oudere kinderen leren van kleins af aan rekening te houden met jongere kinderen.

Nadelen verticale groep

Nadelen van een verticale groep kunnen zijn;
  • Er is niet altijd een evenwichtige leeftijdsopbouw, waardoor er een grotere kans is dat een leeftijdsgenootje ontbreekt.
  • Voor pedagogisch medewerkers is het moeilijker om leeftijdsgerichte activiteiten te organiseren (soms wordt dit ondervangen door bijvoorbeeld speciale drieplus activiteiten met kinderen uit meerdere verticale groepen samen).
  • Er wordt meer van de pedagogisch medewerkers gevraagd (zij moeten rekening houden met meerdere leeftijden qua inrichting, speelgoed, aandacht et cetera).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bezuinigingen kinderopvang 2012De overheid zet het mes in de kinderopvang. Al in 2011 zijn de kosten die ouders betalen voor kinderopvang, behoorlijk g…
Thuishuis of kinderdagverblijf?Thuishuis of kinderdagverblijf?Steeds meer gezinnen maken gebruik van opvang voor de kinderen. Voor ouders is het tegenwoordig gebruikelijk om beide te…
De eisen om een kinderdagverblijf te beginnenDe eisen om een kinderdagverblijf te beginnenBij het oprichten van een kinderdagverblijf of creche komt veel kijken. Lees hier alles over alle eisen en vergunningen…
Pedagogisch werkAls Pedagogisch werker ben je werkzaam op de kinderopvang, basisschool of jeugdzorg. Je werkt dan in de sector sociaal a…
Kinderopvang 2012: Wijzigingen Wet Kinderopvang GastoudersKinderdagverblijf en gastouderschap zijn alle jonge ouders inmiddels een grote doorn in het oog. Hoge tarieven, weinig b…
Bronnen en referenties
  • www.jso.nl/verticaal.html
  • Plas, A. van der'(2012), Abc van de kinderopvang. Reed Business, Amsterdam

Reageer op het artikel "Kinderopvang; Horizontale en verticale groepen"

Infoteur: Opgroeien
Laatste update: 22-09-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Kinderopvang
Schrijf mee!