InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Pedagogiek > Motiveer jezelf om je huiswerk te maken

Motiveer jezelf om je huiswerk te maken

Motiveer jezelf om je huiswerk te maken Het is niet altijd makkelijk om jezelf te motiveren tot het maken van je huiswerk. Natuurlijk wil je over en wil je dat diploma, maar het ligt allemaal nog zo ver in de toekomst. Je leeft nu en dan lijken dat mobieltje en die vrienden op dit moment veel belangrijker. Hoe kan je jezelf nu toch motiveren om aan je huiswerk te gaan?

Zorg voor regelmaat

Na school nog even chillen met je vrienden, daarna thuis wat drinken en dan aan je huiswerk en dat iedere dag. Het lijkt lastig maar doordat je jezelf hier iedere dag toe zet, wordt het een gewoonte. Je weet waar je aan toe bent en daardoor kan je jezelf er ook makkelijker toe zetten. Gewoon doen dus, hoe oubollig dat ook klinkt.

Beloon jezelf

Ieder half uur is het tijd voor een pauze. Beloon jezelf hiermee. Na een half uur mag je even je mobiel pakken om je sociale media te checken, even een blokje om of even springen en dansen met de muziek hard aan. Een kwartiertje, langer niet. Na weer een half uur werken volgt weer een pauze. Door jezelf op deze manier te belonen voor je inspanningen houd je het langer vol. Hoe meer zelfdiscipline je krijgt, hoe minder afhankelijk je op den duur zal worden van je beloningen.

Zorg dat je niet afgeleid wordt

Tijdens het leren staat je mobiel en je muziek dus uit. De computer wordt alleen maar gebruikt voor huiswerk en je zorgt voor zo min mogelijk storende elementen in je omgeving. Afleiding zorgt voor gebrek aan concentratie. Hierdoor duurt het leren alleen maar langer en dat wil je niet.

Denk positief

Ga niet zitten leren met gedachten zoals:
  • Wat een rotvak, hier heb ik helemaal geen zin in.
  • Wat ben ik hier slecht in, dit werkt toch niet.
Dit motiveert niet en zorgt dat je ook weinig opsteekt van hetgeen je probeert te leren. Probeer je liever gewoon te concentreren op je werk en denk aan de pauze en de beloning die je voor jezelf in petto hebt. Dit werkt stimulerend in plaats van demotiverende negatieve gedachten.

Begin met de leuke vakken

Wanneer je totaal niet gemotiveerd bent, kan je het beste beginnen met de leuke vakken. Dat is dan een minder grote opoffering en voorkomt dat je uit onvree gaat dagdromen. Misschien dat je uiteindelijk toch nog wat motivatie te pakken krijgt en alsnog aan die vervelende vakken kan beginnen. Op dagen dat je wel gemotiveerd bent, kan je het beste beginnen met de vervelende vakken. Dan heb je die maar alvast gehad.

Maak iedere dag een to-do lijstje

Niks werkt zo motiverend als taken doorstrepen op een lijstje. Dat heb je dan toch maar mooi gehad. Bovendien zorgt dit ook voor een overzicht. Dat is altijd fijn als je niet zo organisatorisch bent aangelegd.

Van uitstel komt afstel

Niet uitstellen dus dat huiswerk. Het levert alleen maar stress en slechte cijfers op. Heb je geen zin om huiswerk te maken, wees dan streng voor jezelf. Geen huiswerk is ook geen beloning, dus geen mobiel, geen muziek, geen computer en geen vrienden. Saai hé, maar het motiveert wel om dan toch maar wat te gaan doen.

Huiswerk maken is toch vooral een kwestie van zelfdiscipline en dat zal je de rest van je leven nodig hebben, mits je iets meer wil dan een baantje achter de lopende band en geen cent te makken. Uitstellen levert alleen ergernis en spanning op, terwijl zelfdiscipline je heel wat positiefs kan opleveren, zoals:
  • minder stress en spanning
  • later een betere baan
  • meer vrije tijd die ook echt vrije tijd is, zonder dat zeurderig stemmetje in je hoofd, dat je eigenlijk...
  • meer zelfrespect en zelfvertrouwen.

Weekendplanning

Ook in de weekenden ontkom je er niet aan: huiswerk. 's Morgens ben je over het algemeen het helderste, dus na het uitslapen en het ontbijt is het tijd voor huiswerk. De rest van de dag kan je gebruiken om leuke dingen te doen.

Wees je bewust van je valkuilen en probeer deze te vermijden en geef niet te snel op. Zelfdiscipline kan je leren!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huiswerk maken, de rol van ouders en huiswerkbegeleidingHuiswerk maken, de rol van ouders en huiswerkbegeleidingOnenigheid over het maken van huiswerk, het onderwerp staat in de top vijf van zaken waarover ouders en kinderen ruzie m…
Huiswerkbegeleiding: je kind helpen met het huiswerkHuiswerkbegeleiding: je kind helpen met het huiswerkVoordat men huiswerkbegeleiding overweegt is er al veel nagedacht over het al dan niet geven van huiswerk aan kinderen d…
Concentratietips voor bij je huiswerkConcentratietips voor bij je huiswerkOmdat huiswerk maken tegenwoordig niet meer als stoer wordt gezien, laten veel scholieren het achter zich liggen. Wannee…
Fluitend door de brugklasFluitend door de brugklasJe gaat je basisschool verlaten en naar de brugklas. Spannend! In de brugklas krijg je boeken mee naar huis. Ook heb je…
Huiswerk: Hoe help je jouw kind succesvol aan de slag?Huiswerk is helemaal niet leuk. Dat vond jij vroeger ook niet. Kinderen kunnen dan ook soms erg ongevoelig zijn voor de…

Reageer op het artikel "Motiveer jezelf om je huiswerk te maken"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 22-06-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Pedagogiek
Special: Tieners
Schrijf mee!