InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Een kinderfeestje - spelletjes voor kinderen van 4 - 6 jaar

Een kinderfeestje - spelletjes voor kinderen van 4 - 6 jaar

Een kinderfeestje - spelletjes voor kinderen van 4 - 6 jaar Kinderen in de leeftijd van 4 - 6 jaar hebben vaak nog niet zoveel geduld. Spelletjes mogen niet te moeilijk zijn en moeten niet te lang duren. Als het feestje begint heb je meestal geen tijd meer om nog iets te plannen. Begin daarom op tijd met maken van een planning. Kies voldoende spelletjes uit en leg de benodigde spullen klaar voordat het feestje begint. Wissel drukke spelletjes af met rustige en neem af en toe even pauze. Dan is er even tijd voor wat lekkers, een snoepje of een zakje chips. Daarna gaat het spelen weer beter.

Een kinderfeestje in huis

Een kinderfeestje met jonge kinderen vraagt wel enige voorbereiding. Vaak duurt het feestje tussen de twee tot drie uur en het valt niet altijd mee om de kinderen bezig te houden. Het kan handig zijn om het feestje rond etenstijd te plannen. Het eten neemt vaak enige tijd in beslag en kinderen spelen beter met een volle maag. Ze vragen dan ook niet om iets lekkers. Na het eten mogen de cadeautjes worden uitgepakt. Als dat is gebeurd, is het tijd voor een spelletje. De spelletjes kunnen allemaal binnen worden gedaan.

Spelletjes met ballonnen

Benodigdheden: ballonnen, touw

Ballonnen in de lucht

Blaas zoveel ballonnen op dat ieder kind een ballon heeft. Laat alle ballonnen de lucht in gaan. De ballonnen moeten in de lucht blijven. Als er een ballon op de grond komt is het kind waar de ballon van is af. De winnaar is degene die de ballon het langst in de lucht kan houden. Om het wat moeilijker te maken mogen de kinderen ook de ballonnen van de anderen wegtikken.

Het spel

Geef elk kind een ballon. Zodra de muziek aan gaat moeten de ballonnen de lucht in. Help mee om de ballonnen te verspreiden. Haal er een ballon tussenuit. Als de muziek wordt stopgezet moeten de kinderen een ballon pakken. Het kind zonder ballon is af. Als het spel af is mogen de kinderen elkaars ballonnen kapot trappen.

Ballonnen kapot trappen

Blaas voor elk kind een ballon op. Knip voor elk kind een stuk touw af en maak hier een ballon aan vast. Knoop het touw vast aan het onderbeen. Laat de kinderen elkaars ballonnen kapot trappen. Degene die de ballon het langst heel kan houden heeft gewonnen.

Koek/spek happen

Benodigdheden: touw, koek/grote spekken, theedoek

Het spel

Span een touw door de kamer. Knip zoveel touwtjes als er kinderen zijn en maak de koek of het spek er aan vast. Maak de touwtjes vast aan het gespannen touw en laat er wat ruimte tussen. Zorg ervoor dat de koek of het spek op neushoogte hangt. Nu kan het kind met de handen op de rug en geblinddoekt proberen om de koek of het spek op te eten.

Verdwenen voorwerpen

Benodigdheden: enkele voorwerpen zoals speelgoed, bakjes, bestek enz.

Het spel

Leg wat voorwerpen op de tafel. Laat de kinderen even zien wat er op de tafel ligt. Nu mogen ze naar een ander vertrek gaan. Haal één of om het wat moeilijker te maken twee voorwerpen weg. De kinderen mogen terug komen en mogen om de beurt zeggen wat er weg is. Let erop dat elk kind een beurt krijgt.

Snoepjes opzuigen

Benodigdheden: rietjes, bekers, smarties, keukenwekker

Het spel

Leg voldoende smarties op tafel. De kinderen gaan om de tafel staan en hebben een beker en een rietje nodig. De kinderen krijgen één minuut de tijd om zoveel mogelijk smarties op te zuigen en in de beker te doen. Het kind met de meeste smarties in de beker heeft gewonnen.

Mummies maken

Benodigdheden: toiletpapier

Het spel

Verdeel de kinderen in groepjes van twee. Geef ze een rol toiletpapier. Nu mag het ene kind van de ander een mummie maken door de rol erom af te wikkelen. Dit moet heel voorzichtig gebeuren anders scheurt het toiletpapier. Daarna kunnen de rollen worden omgedraaid.

Proeven

Benodigdheden: etenswaren zoals suiker, zout, pindakaas, hagelslag, mayonaise enz., schoteltjes, lepeltjes, theedoek.

Het spel

Doe wat van de verschillende etenswaren op een schoteltje. Om de beurt krijgen de kinderen een blinddoek voor waarna ze de etenswaren mogen proeven. Het kind wat de meeste smaken heeft geraden heeft gewonnen.

Racen

Benodigdheden: twee aardappels of twee kleine ballen, twee lepels

Het spel

De kinderen worden verdeeld in twee groepen. De kinderen gaan in een rij achter elkaar staan. De voorste krijgt een lepel met een aardappel of een bal en moet een van te voren bepaald parcours afleggen zonder dat de aardappel/bal van de lepel valt. Als de aardappel/bal van de lepel valt moet het kind weer opnieuw beginnen. Daarna is het volgende kind aan de beurt totdat iedereen aan de beurt is geweest. De groep die het eerst klaar is heeft gewonnen.

Verven

Benodigdheden: (water)verf, groot papier, kwasten, groot kleed of laken

Het spel

Bescherm de vloer of tafel met een (plastic) kleed. Geef elk kind een groot papier en laat ze verven. Dit kan een zelf bedacht kunstwerk worden maar er kan ook een opdracht worden gegeven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kinderfeestje - pakjes uitpakken met een spelKinderfeestje - pakjes uitpakken met een spelIedere keer bij een kinderfeestje is het weer de vraag hoe de jarige de kadotjes uit gaat pakken. Soms mogen de kinderen…
Spelletjes kinderfeestjeAls je lekker ouderwets een kinderfeestje bij je thuis wilt geven, dan moet je natuurlijk wel de kids weten te vermaken.…
Kinderfeestje – piratenKinderfeestje – piraten‘Wij zijn piraten van de zee, als je wilt varen dan kom je maar mee! Wij zijn piraten, piraten van de zee!’ Een mooi the…
Kinderfeestjes, binnen en buitenshuisEr is er een jarig hoera hoera, dat kun je wel zien......Het is toch een feest als je kindje jarig is. Een spannende dag…
Het organiseren van een kinderfeestjeHet organiseren van een kinderfeestjeHet organiseren van een kinderfeestje of partijtje kan een lastige zaak zijn. Het vergt vaak veel denk en regelwerk. All…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ASSY, Pixabay

Reageer op het artikel "Een kinderfeestje - spelletjes voor kinderen van 4 - 6 jaar"

Infoteur: Liza
Laatste update: 12-10-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: Spelletjes
Schrijf mee!