InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Een goedkoop kinderfeestje organiseren

Een goedkoop kinderfeestje organiseren

Een goedkoop kinderfeestje organiseren Kinderfeestje hoeven niet altijd duur te zijn. U kunt een goedkoop kinderfeest organiseren en het toch erg leuk maken voor uw kind en voor vriendjes en vriendinnetjes. Kinderfeestjes kunt u zo duur maken als dat u zelf wilt. U kunt tegenwoordig themafeestjes houden gericht op bijvoorbeeld prinsesjes of piraten. Voor verschillende thema’s kunt u pakketten huren wat eenvoudig kan oplopen tot €15 per kind. Daarnaast zijn er nog de bijkomende kosten. U kunt natuurlijk ook met de kinderen naar een dansstudio, galerie, bioscoop of een pretpark gaan. U kunt de kosten van een kinderfeestje proberen te drukken door een feestje thuis te organiseren.

Duur, duurder, duurst

De kinderfeestjes worden steeds duurder. De ouders lijken tegen elkaar op te willen boksen door steeds uitbundigere en duurdere feestjes te geven. Thuis een feestje organiseren is zeker voor de kleuters ruim voldoende. Niet voor alle ouders is het mogelijk of er meer dan €100,- in te steken. U kunt het goedkoop houden, en toch leuk maken. Met eten, drinken en enige creativiteit kunt u het de kinderen naar hun zin maken.

Spelletjes bedenken

Op het internet kunt u spelletjes vinden waar u eenvoudig een paar uurtjes durend kinderfeestje mee kunt vullen. Ook voor oudere kinderen zijn er voldoende mogelijkheden, maar u moet wel creatief zijn. Vooral voor de jongsten is het zeer eenvoudig om ze bezig te houden. Om de kosten zo laag mogelijk te houden, moet u wel vroeg beginnen met het organiseren, want waarschijnlijk moet u zelf vooraf dingetjes maken die ze in de spelletjes moeten gebruiken.

Kinderfeestje: leeftijd 4 tot 7 jaar

Voor deze leeftijdsgroep kunt u zich eenvoudig beperken tot de traditionele spelletjes op feestjes, zoals zakdoekje leggen en eenvoudige balspelletjes. Op mooie dagen kunt u het nog leuker maken door spelletjes buiten te doen. De kosten van dergelijke feestjes blijven beperkt tot het eten en drinken. Om te beginnen kunt u al beginnen om de cadeautjes in een spelletje te geven aan de jarige. De kinderen gaan in een kring zitten en de jarige draait rondjes, zodra het muziek stopt, mag diegene die hij of zij aankijkt het cadeautje geven.

Kinderfeestje: leeftijd 7 tot 10 jaar

Om de kosten laag te houden moet u bij deze leeftijd meer uit de kast trekken in vergelijking met de kleuters. Voor meisjes kunt u denken aan een dansfeestje bij uzelf thuis. U gaat de kamer verduisteren en u zorgt voor discolampen. Deze discolampen kunt u voor een paar euro kopen bij de goedkopere detailhandel. Daarnaast zorgt u voor passende muziek en voldoende eten en drinken. Voor jongetjes zou u bijvoorbeeld een speurtocht kunnen organiseren. Door goed voor te bereiden kunt u een zeer leuke speurtocht opzetten in uw eigen buurt of in een nabij gelegen park.

Kinderfeestje: leeftijd 10 tot 15 jaar

Voor deze groep bent u sterk afhankelijk van de wensen van het kind. Deze leeftijdgroep weet vaak goed wat ze zelf willen. De feestjes zullen toch vaak niet meer thuis gehouden worden. Er zijn echter wel mogelijkheden. Voor meisjes kunt u denken aan een pyamaparty in de avonduren. Veel lekkere dingen, een leuke film en make-up en ze maken er zelf wel een feestje van. Voor jongens kunt u het leuk maken door met z’n allen naar het zwembad te gaan. Dit kost u een paar euro per kind, maar ze zullen zichzelf uitstekend vermaken. Indien het zwembad het toelaat kunt u zelf eten meenemen om de kosten niet verder op te drijven.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een goedkoop kinderfeestje organiseren"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 15-09-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!