InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Baby Einstein, een educatief programma

Baby Einstein, een educatief programma

Baby Einstein, een educatief programma Baby’s moeten tijdens het eerste levensjaar zoveel mogelijk van de buitenwereld zien. Een eenzijdig en beperkt aanbod van indrukken kan zeer nadelig zijn voor het latere leven. Moeders doen dit al van nature. Ze tillen baby’s op, wijzen voorwerpen aan en benoemen deze voor het kind. Baby's leren door voelen, beweging en interactie, niet door te kijken naar bewegende beelden. Wil je je kind iets leren, onderneem dan samen dingen. Zet je baby niet voor de tv.

Vormherkenning: het belang van het eerste levensjaar

Als voorbeeld hierbij worden vaak de Indianen in de Zuid-Amerikaanse wouden gebruikt. Zij zien als baby bijna uitsluitend verticale vormen (boomstammen). Later ondervinden sommige van deze Indianen problemen bij het herkennen van voorwerpen met horizontale vormen.

Hersens in aanleg

Bij de geboorte zijn vele vermogens in de hersenen reeds aanwezig, aanleg of erfelijkheid noemen we dat. Maar deze vermogens kunnen zich slechts ontwikkelen als ze worden aangeboord en de achterliggende gedachte van een programma als baby Einstein is gebaseerd op de gedachte dat deze aanleg beter wordt ingevuld als een kind al voor zijn eerste levensjaar met informatie in aanmerking komt. De theorie luidt dat tijdens het eerste levensjaar opgenomen informatie permanent wordt vastgelegd in de hersenen zodat in het latere leven aanleren van patroon herkenning, logisch redeneren, spraak en motoriek gemakkelijker en sneller zal verlopen.

Baby Einstein

Baby Einstein is een programma van multimedia- producten en speelgoed dat gespecialiseerd is in interactieve activiteiten voor kinderen vanaf 3 maanden oud. Het product heeft niets te maken met de geleerde Albert Einstein, al wil de fabrikant dat wel graag zo doen lijken. Waarom is een raadsel. Albert Einstein begon pas te praten toen hij drie was, hij ging als kind niet graag naar school en werd bepaald niet als intelligent gezien. Tot zijn vijfde ging zijn moeder ervan uit dat hij geestelijk achterliep, dus een baby met baby Einstein vergelijken is niet echt een compliment.

Baby Einstein Company

In 1996 werd de Baby Einstein Company opgericht door de Amerikaanse huisvrouw en voormalig lerares Julie Aigner-Clark. In 2000 was de omzet van dit bedrijf tien miljoen dollar. In 2009 werd de voormalig huisvrouw Julie uitgeroepen tot Ondernemer van het jaar.

Gevolgen van het volgen van het baby Einstein programma

De University of Washtington (onderzoek in 2007) ondervroeg 1008 ouders met kinderen in de leeftijd van twee tot twaalf maanden en hieruit bleek dat kinderen die het baby Einstein programma volgden een 17 % kleinere woordenschat hadden. Dagelijks voorlezen of verhalen vertellen had wel een klein positief effect op de woordenschat. Het effect van het volgen van baby Einstein is dus niet wetenschappelijk bewezen en ach, kinderen kunnen nog zo veel televisie kijken, waarom zouden we baby’s al voor de televisie parkeren?

Andere baby leerprogramma’s

Baby Einstein Company heeft ondertussen opvolgers gekregen zoals “Your baby can read” en “Muzzy”, waarmee ze door het kijken naar tekenfilmpjes een andere taal zouden leren. Het laatste programma heeft een grote doelgroep aangeboord want het programma is geschikt voor zuigelingen tot kinderen van 12 jaar.

Spelen

Baby’s leren door doen, ondervinden, spelen en niet door passief in een wipstoeltje naar een bewegend beeld te kijken waarop dingen verschijnen die ze amper kunnen waarnemen en zeker niet zullen begrijpen. Dus laat je baby maar lekker naar zijn handjes kijken en deze in zijn mondje stoppen. Zing liedjes voor hem en speel kietelspelletjes. Daar leert hij veel meer van als van de televisie.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Baby Einstein, een educatief programma"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 21-06-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!