InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Boekbaby's: lezen met je baby en peuter

Boekbaby's: lezen met je baby en peuter

Baby's hebben veel stimulatie nodig. Zo leren ze en groeien ze op tot levendige peuters om zo verder te ontwikkelen. Je kan spelletjes spelen met je baby, zwemmen, wandelen, enz. Maar vaak wordt vergeten dat je ook al kan lezen met een baby. In België ging in 2005 Boekbaby's van start. In 2009 begon ook Nederland al met een pilootproject, Boekstart. Wat houden deze projecten juist in?

Het concept

Boekbaby's in Vlaanderen wil jonge ouders stimuleren om vaker naar een baby - of peuterboekje te grijpen.Vaak denken ouders dat boekjes nog niet tot de leefwereld van kleine kindjes behoren. Toch is dit niet zo. Een gelijkaardig onderzoek in Engeland waarbij een aantal kinderen werden gevolgd vanaf de babytijd tot op de lagere school toonde aan dat baby's die in contact waren gekomen met boeken beter presteerden op school, zelfs op wiskundig gebied!

Stichting Lezen deed ook zelf onderzoek naar het effect van lezen op school en ook hier waren de resultaten gunstig.Nu wordt er al met verschillende gemeenten samengewerkt om bij jonge ouders boekenpakketten en informatiefolders te verspreiden.

Welke boeken zijn geschikt?

Voor baby's gaat het nog niet echt om het verhaal. Vaak is de ervaring van het concept "boek lezen" al genoeg. Ze zien hoe je een boekje vastneemt, hoe je een bladzijde omdraait, luisteren naar de intonatie van je stem, kijken naar je mimiek,enz. Op deze manier komen zij veel te weten over taal en over sociale interactie.

Het soort boekje is ook belangrijk. Baby's zijn uitgerust met grijpgrage handjes om aan alles te voelen. Ook hier leren ze uit. Babyboekjes zijn hier ook vaak op gericht. Wees dus niet boos als een boekje richting mondje verdwijnt. Voor kindjes is dit hun eigen manier om te voelen en te ontdekken. Kies voor kleurrijke boekjes met leuke tekeningen. Als je peuter groter wordt kan je eventueel beginnen met boekjes voor "eerste woordjes" of kleine gedichtjes. Herhaling werkt ook heel goed bij baby's dus je hoeft geen eigen bibliotheek op te starten. Met een paar boekjes geraak je al heel ver. Hieronder een paar soorten boekjes voor baby's:
  • Knisperboekjes: een boekje waar vaak iets van papier of plastic in verwerkt zit
  • Stoffen boekjes
  • Kartonboekjes
  • plastic badboekjes
  • boekje met geluid (bvb van V-Tech)

Bibliotheken

Je kan de boekjes zelf kopen en dit hoeft helemaal niet duur te zijn.Winkels zoals "Boekenvoordeel" hebben soms al een mooi gamma en ook in "De Slegte" kan je terecht.

Tegenwoordig is er ook een revolutie bezig in bibliotheken. Veel bibliotheken hebben nu een hoekje gemaakt waar je terecht kan met je baby en peuter. Hier vind je veel verschillende babyboekjes zoals hierboven beschreven. Wees niet bang voor het hygiënische aspect. Uit een klein onderzoek dat ik zelf verrichtte kwam duidelijk naar voren dat daar aan gedacht is. De stoffen boekjes worden gewassen, de badboekjes ontsmet en de kartonboekjes worden regelmatig vervangen. Twijfel dus niet om een kijkje te gaan nemen in je plaatselijke bibliotheek!

Lezen maar!

De voordelen zijn dus duidelijk. De boekjes helpen je kind taalvaardig te worden en het kan goed zijn voor verdere schoolresultaten. Ook is het natuurlijk een leuke activiteit om rustig met je kleintje bezig te zijn. Zo kan je al van heel vroeg beginnen met een verhaaltje voor het slapengaan. Een avondritueel dat je best koestert zolang je kindje het wilt!
© 2010 - 2019 Slls1984, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het leren van een taal van baby tot peuterHet leren van een taal van baby tot peuterHet leren van een taal gebeurt tussen de geboorte en het begin van groep 3 (1e klas) van de basisschool. Je wordt gebore…
Samen met je baby boeken lezenSamen met je baby boeken lezenZijn baby's te jong om te lezen? Onderzoek wijst uit van niet! Samen lezen met je baby is ook op deze jonge leeftijd goe…
Kenmerken van peutersKenmerken van peutersHier zijn de kenmerken van een peuter, we noemen de sociale, geestelijke en lichamelijke kenmerken.
Kinderspeelgoed voor de ontwikkeling van taalgebruikKinderen kunnen spelenderwijs leren praten door het gebruik van educatief speelgoed. Dit kinderspeelgoed kan gewoon in d…
Bronnen en referenties
  • www.boekbabys.be

Reageer op het artikel "Boekbaby's: lezen met je baby en peuter"

Infoteur: Slls1984
Laatste update: 06-08-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!