InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > De corrigerende oftewel pedagogische tik

De corrigerende oftewel pedagogische tik

De corrigerende oftewel pedagogische tik Een tik voor de billen, de corrigerende of de pedagogische tik: het komt allemaal op hetzelfde neer. Gewoon een tik als het kind stout is geweest. Is dit goed of slecht binnen de opvoeding?

Strafbare tik

De pedagogische tik, oftewel een tik voor de billen tijdens de opvoeding, zou strafbaar zijn. Maar in hoeverre is deze strafbaar? Een tik of kindermishandeling is namelijk wel een wereld van verschil. En een tik voor de billen omdat het kind echt te ver is gegaan, is in de ogen van de meeste mensen toch echt geen kindermishandeling.

Een tik op de billen, daar zal niemand van opkijken. Tot nu toe is er nog geen enkele ouder hiervoor bestraft. Ook is er geen politieagent die een bon komt uitschrijven wanneer er ergens een kind een tik voor de billen krijgt. De corrigerende tik en het verbod hierop is opgenomen in het burgerlijk wetboek, niet in het strafrecht. In hoeverre deze wet dus ook waar te maken is, is tot nu toe nog niet gebleken.

Kindermishandeling is een heel ander verhaal. Hierbij gaat het slaan wel een beetje verder dan de tik op de billen. Het kind krijgt onterecht een pak slaag, wordt onterecht opgesloten of psychisch mishandeld.

Waarom de corrigerende tik?

Ouders slaan soms uit onmacht. Een kind kan je het bloed onder de nagels vandaan halen. Maar soms ook heeft het kind het echt verdiend omdat het niet wil luisteren. Na diverse waarschuwingen is soms de maat vol. "wie niet horen wil, moet maar voelen", werd er vroeger vaak geroepen. In vroegere tijden kregen kinderen ook op school soms een tik op hun vingers.

Het klinkt misschien hard, maar in de jaren dat de tik nog mocht, ook op school, was er veel minder criminaliteit. Kinderen hadden meer respect voor ouders en leraren en er werd niet gescholden op ze. Tegenwoordig lopen jonge kinderen nog laat over straat, komen slaap tekort, gebruiken drugs of roken al op jonge leeftijd en schelden hun ouders uit. Ze luisteren niet en doen waar ze zelf zin in hebben. Want ach, een tik krijgen ze toch niet omdat de wet dit niet wil.

Kinderen kunnen hierdoor heel erg misbruik ervan gaan maken. De oudere generatie in Nederland weet het nog wel: vroeger waagde jij je er niet aan om iets uit te vreten, want voor die tik was je bang. Nu de kinderen geen straf meer krijgen, is de wereld van hun.

Voorbeeld

Een gezin met twee jongens leeft volgens de huidige normen en waarden en laat de corrigerende tik achterwege. De ouders zien sowieso het nut van de tik al niet in en juicht de hele nieuwe wet dan ook toe. Echter, zijn er ook problemen binnen het gezin ontstaan. De oudste jongen, twaalf jaar, is vaak ongehoorzaam. Wanneer moeder hier iets van zegt, lacht de jongen zijn moeder in het gezicht uit. Ze stuurt de jongen naar zijn kamer en gebiedt hem hier te blijven. Even later is er gekraak op de trap hoorbaar en schiet de jongen via de voordeur het huis uit en gaat buiten spelen. Wanneer de jongen tegen het avondeten weer thuis komt, wordt er niks van gezegd. Duidelijk zal zijn dat deze jongen heeft geleerd dat hij ongehoorzaam mag zijn, want een verdere straf blijft toch uit.

Goed of kwaad

Het is moeilijk te zeggen of de corrigerende tik goed of kwaad doet. Wie het op het juiste moment doet en met de juiste redenen, kan er niet veel kwaad mee aanrichten. Maar wanneer deze tik te vaak voorkomt, kan het respect naar de ouders toe ook juist omslaan. Het kind ziet in de ouders dan alleen maar een schreeuwend en slaande monster. Een tik is vaak het uiterste van een straf en zal dus zo min mogelijk gebruikt moeten worden.

Let wel op dat teveel tikken ook agressief gedrag kan uitlokken. Kinderen gaan het nadoen en zo elkaar slaan.

Ruim 66 procent van de ouders vind dat de corrigerende tik moet kunnen binnen de opvoeding.
Gerelateerde artikelen
Zwarte pedagogie, autoritaire opvoedingZwarte pedagogie is de term, die gebruikt wordt door pedagogen en psychologen om de autoritaire manier van opvoeden uit…
Opvoeden zonder belonen en straffen: Unconditional ParentingOpvoeden zonder belonen en straffen: Unconditional ParentingZou het kunnen: Opvoeden zonder belonen en straffen? De meeste mensen zullen hier sceptisch tegenover staan. Toch is dit…
Straffen, belonen en negerenEr zijn drie manieren om op gedrag van kinderen te reageren; belonen, straffen en negeren. Wanneer pas je welke methode…
Kinderrechten, rechten en plichten van opvoedenKinderrechten, rechten en plichten van opvoedenIn Boek I van het Burgerlijk Wetboek, artikel 247, zijn de rechten en plichten vastgelegd, die gehanteerd moeten worden…
OpvoedingsstijlenAls opvoeder voed je je kind op op de manier waarop je denkt dat het goed is. Maar je hebt verschillende stijlen van opv…

Reageer op het artikel "De corrigerende oftewel pedagogische tik"

Reacties

Ester, 08-04-2014 12:03 #3
Wat Arjen zegt. pfoee! Ik zou ook ontzettend giftig worden als ik zou horen dat mijn dochter van 1,5 jaar een tik krijgt van de nieuwe vriendin van mijn ex.
Ik zou dat ook zeker niet accepteren! Sowieso vind ik mijn dochter slaan een NO GO! En al helemaal door een buitenstaander.
Mijn dochter heeft ook wel eens een tik gehad van Opa, maar dat was achteraf ook wel terecht vind ik.
Ze zat aan de gaskraan te draaien, levensgevaarlijk natuurlijk! Ze doet het ook nooit weer.
Bij echt gevaarlijke dingen vind ik wel dat een kind even duidelijk moet weten dat iets niet kan, en als dat met een tik over de vingers gestopt kan worden, dan vind ik dat absoluut niet erg!
Maar het mag niet gebeuren bij de meest simpele dingen, zoals een koekje pakken of met de schoenen op de bank.
Kinderen mogen van mij ook nog wel een beetje kind zijn, en die zijn nou eenmaal soms ontzettend ondeugend!
Maar bij de echt gevaarlijke dingen vind ik het zeker wel terecht! Liever die ene kleine tik, dan een hele dag in het ziekenhuis ( of langer ) omdat er iets levensgevaarlijks is gebeurt.

Arjen, 21-05-2012 16:42 #2
Maar wat als het gaat om de nieuwe vriend van mijn ex?
Ik moet van mijn zonen (5 en 8) aanhoren hoe hij ze een tik voor hun kont geeft.
Ik ken hem verder niet en heb geen contact met mijn ex, die hier overigens niet naar wil luisteren en zegt dat het niet waar is.
Ik wil absoluut niet hebben dat een ander mijn kinderen slaat, want zo zie ik die tik dan.
Iemand hier ervaring mee of weet iemand hoe ik dit kan aanpakken?

MVG. Arjen

Franet (infoteur), 27-01-2011 10:31 #1
Ik ben het er helemaal mee eens. Kinderen moeten opgevoed worden en hebben tuchtiging nodig. Als een kind niet of nooit getuchtigd wordt is het een bastaard en groeit het op voor galg en rad.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 07-04-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Reacties: 3
Schrijf mee!