InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Tips voor onrustige en snel afgeleide kinderen (2-4 jaar)

Tips voor onrustige en snel afgeleide kinderen (2-4 jaar)

Tips voor onrustige en snel afgeleide kinderen (2-4 jaar) Het kan je als ouder overkomen, je peuter is zowel onrustig als snel afgeleid. Vaak zit het in het karakter van het kindje zelf, maar er zijn ook een heleboel dingen waarbij je je kind kunt “helpen” rustiger te zijn en beter te concentreren. Vooral het laatste is belangrijk wanneer ze naar school gaan.

Regelmaat en structuur

Een kindje wordt onrustig als het niet weet waar het aan toe is, en daarom zweren ouders ook bij rust en regelmaat. Wanneer ze wat ouder worden, zal de hoeveelheid rust die ze nemen (middagdutjes, etc.) afnemen, maar de regelmaat moet blijven! Zorg voor een vaste structuur in een dag: opstaan, ontbijten, samen en/of alleen spelen, evt. een uurtje televisie, lunchen, samen naar buiten (boodschap doen, kinderboerderij, etc.), samen en/of alleen spelen, evt, uurtje televisie, avondeten, etc. Bij het naar bed brengen kun je een boekje lezen, probeer ook vaker hetzelfde boekje te pakken, het kindje zal het niet vervelen, maar omdat het het verhaal kent zal het ook rustiger gaan luisteren en wellicht gaan meelezen/praten.

Minder speelgoed meer concentratie

In het begin denk je: hoe meer speelgoed, hoe minder gauw een kindje zich verveelt. Maar je merkt dan ook op dat ze niet echt spelen met het speelgoed, ze hebben het ene speeltje vast en ze zien alweer wat anders…. Het beste is om het meeste speelgoed naar boven te brengen, met een gedeelte op zijn/haar slaapkamer en de rest op zolder bijvoorbeeld. Later kun je de speeltjes dan een keer omwisselen en hoef je ook niet zo snel iets nieuws te kopen. Beneden heb je dan bijvoorbeeld maximaal 3 speeldingen. Je zult merken dat je kindje ineens veel langer zichzelf vermaakt zonder papa en mama nodig te hebben, zij/hij speelt meer geconcentreerd met blokjes, en af en toe kom je dan kijken en soms meespelen.

Minder TV en meer samen spelen

Veel kinderen in het tijdperk van nu zijn toch wat meer televisie-verslaafd, met al de moderne technologie ontkom je er bijna niet aan. Probeer het echter wel steeds meer te minderen, vaker de tv uit en de blokjes/kleurtjes/verf, etc. klaarzetten om zich te vermaken. Als de televisie dan aan gaat, zoeken dan samen een leuke (maar liefst leerzame) DVD uit die ze kunnen kijken.

Minderen van zoetigheid

Cliché, maar waar, kinderen zijn gek op snoep en alles wat zoet is dus krijgen ze er vaak veel van binnen, dit maakt ze veel actiever. Dit geldt ook voor koolzuurhoudende dranken! Vooral frisdrank op jonge leeftijd kun je beter voorkomen, houdt het dan liever nog even op water, melk en vruchtensappen. Kijk ook met yoghurtdranken eerst of er veel toegevoegde suikers inzitten, wat bij veel merken wel het geval is helaas. Ok, ze krijgen natuurlijk wel snoep, ook al is het via de vriendjes van school of van oma en opa, maar probeer dit thuis juist te vervangen door een liga of een nijntje-biscuit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tips voor onrustige en snel afgeleide kinderen (2-4 jaar)"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 18-11-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: Ouderschap
Schrijf mee!