InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Co-ouderschap, wie moet wat betalen?

Co-ouderschap, wie moet wat betalen?

Een scheiding laat emotioneel en financieel diepe sporen na. Beide ouders zijn verantwoordelijk voor de kinderen, en zijn dus ook verplicht om financieel bij te dragen. Na een scheiding is er vaak sprake van twee soorten alimentatie, namelijk voor de ex-partner en kinderalimentatie. Een alternatief voor kinderalimentatie is het co-ouderschap. In dat geval wonen de kinderen namelijk zowel bij de vader als bij de moeder. Hierdoor worden de kosten redelijk verdeeld over beide ouders. Indien de verdeling toch niet gelijkwaardig is, kan er binnen het co-ouderschap nog nadere afspraken worden gemaakt over de kosten.

Kinderalimentatie of co-ouderschap

Over het algemeen geldt dat indien er geen sprake is van een gelijkwaardige co-ouderschap, dan betaalt de ouder waar de kinderen het minst zijn een bijdrage in de kosten aan de ouder waar de kinderen het meest verblijven. U kunt het nog zo goed regelen, maar er komen altijd onenigheden over geld. De ene ouder vindt bijvoorbeeld dat de andere ouder te weinig uitgeeft aan het kind, terwijl de andere ouder weer het verwijt maakt dat de ander het kind teveel verwend. Het is moeilijk om hier goede afspraken over te maken, maar het is wel noodzakelijk. Zonder afspraken zullen er namelijk nog meer meningsverschillen ontstaan.

Sommige kosten moeten gesplitst worden

De dagelijkse kosten worden in co-ouderschap over het algemeen gedragen door diegene die ze ook maakt. De kosten voor kleding zal binnen de meeste afspraken gewoon bij de ouder blijven die ze maakt. De grotere kosten moeten weer afzonderlijke afspraken over worden gemaakt. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan schoolkosten, het opbouwen van spaargeld en te betalen verzekeringen.

De meest logische manier van kosten verdelen, is dat ieder de helft gaat betalen, maar het is aan de ex-partners om hier afspraken over te maken. Het is ook wel logisch dat de ouder die meer verdient ook meer bijdraagt aan dit soort onkosten.

Welke ouder ontvangt het kinderbijslag?

Het kinderbijslag wordt uitbetaalt door de Sociale Verzekeringsbank. Het is aan de ouders in dit soort gevallen om te bepalen wie het kinderbijslag uitgekeerd krijgt. De Sociale Verzekeringsbank gaat het in principe uitkeren aan één van beide (beide een deel is mogelijk). Onderling kunnen er weer afspraken worden gemaakt over de verdeling van de bijdrage. Het is handiger om het kinderbijslag al mee te nemen in de afspraken over de kostenverdeling. De ouder die bijvoorbeeld de hoogste kosten heeft, ontvangt het kinderbijslag.

Bij wie horen de kinderen volgens de Belastingdienst kindgebonden budget?

Het hebben van kinderen biedt ook fiscale voordelen. Het kindgebonden budget kan slechts toegewezen worden aan één van de ouders. Dit is de ouder die ook het kinderbijslag heeft aangevraagd. De ouder die het niet heeft aangevraagd heeft geen recht op kindgebonden budget, ook niet gedeeltelijk.

Bij wie horen de kinderen volgens de Belastingdienst heffingskortingen?

De heffingskortingen met betrekking tot de kinderen, gaan naar de ouder waar de kinderen zes maanden of langer zijn ingeschreven. Het is niet mogelijk dat beide ouders van één kind, recht hebben op de heffingskortingen. Indien het meerdere kinderen betreft, is het wel mogelijk dat het ene kind staat ingeschreven bij vader, en een ander kind bij de moeder. Op deze manier kunnen beide recht hebben op heffingskortingen. Eén heffingskorting, namelijk de combinatiekorting, kan wel voor beide ouders gelden.
Gerelateerde artikelen
Co-ouderschap regelenCo-ouderschap regelenCo-ouderschap is een keuze die gemaakt kan worden wanneer ouders uit elkaar gaan. Het is een wettelijk recht, geen plich…
Omgangsregeling: traditioneel, co-ouderschap en birdnestingOmgangsregeling: traditioneel, co-ouderschap en birdnestingEen scheiding is nooit makkelijk, maar het wordt nog complexer als er kinderen bij betrokken zijn. Stellen die scheiden…
Ouderschap na scheiding, hoe pak je dat aan?Ouderschap na scheiding, hoe pak je dat aan?Tijdens, maar ook na een echtscheiding kunnen ouders nogal eens verschillen van mening over bijvoorbeeld de verzorging v…
KinderalimentatieKinderalimentatieHet is wettelijk vastgelegd dat een kind niet slechter af mag zijn door een echtscheiding. Eén van de ouders kan verplic…

Reageer op het artikel "Co-ouderschap, wie moet wat betalen?"

Reactie

Susanne Smits, 31-01-2014 03:26 #1
Beste
Mijn ex man en ik hebben geschikt rondom de kinderalimentatie. Mijn ex man draagt bij 170 euro per maand voor onze 14 jarige dochter. Zijn inkomen is 50.000 per jaar. Mijn inkomen is 31000 per jaar. Bij deze schikking ben ik er naïef genoeg vanuit gegaan dat mijn ex man naast de 170 euro alimentatie bij zou dragen aan bijzondere kosten zoals brilglazen en orthodontie en later mss, ziektekosten en studiekosten. We hebben een omgangsregeling waarbij onze 14 jarige dochter de ene week bij haar vader verblijft en de andere week bij haar moeder. Mijn ex man wil niets aan bijzondere kosten betalen. Is dit terecht?

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 13-11-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Reacties: 1
Schrijf mee!