InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Kinderalimentatie

Kinderalimentatie

Kinderalimentatie Het is wettelijk vastgelegd dat een kind niet slechter af mag zijn door een echtscheiding. Eén van de ouders kan verplicht worden om kinderalimentatie te verstrekken. Bij een echtscheiding staat het belang van de kinderen voorop. Naast een echtscheidingsconvenant is het ook verplicht om een ouderschapsplan op te stellen. Hierin wordt vastgelegd hoe de ouders de opvoeding en de verzorging in de toekomst gaan regelen. De rechter moet de plannen van de ouders goedkeuren. De ouders onderling maken de afspraken over de hoogte van de kinderalimentatie.

Wat is kinderalimentatie?

Dit is een financiële bijdrage ten behoeve van de opvoeding van de kinderen. In het dagelijkse leven draagt de ene ouder financieel meer bij dan de ander. De ouder waar de kinderen normaal gesproken verblijven heeft hogere kosten in vergelijking met de ouder waar de kinderen één keer in de twee weken een weekend verblijft. Om de kosten eerlijk te verdelen, moeten er afspraken worden gemaakt over kinderalimentatie.

Verschil partneralimentatie en kinderalimentatie

Tot beide soorten alimentatie kan een ex-partner en ouder verplicht worden. De partneralimentatie moet zorgen voor een bijdrage in het levensonderhoud van de partner. Hiertoe zal een ex-partner verplicht worden als de inkomensverschillen groot zijn. De ene partner heeft bijvoorbeeld fulltime gewerkt en de andere partner is voornamelijk thuis gebleven om de kinderen te verzorgen. De kinderalimentatie is een bijdrage in de kosten van het kind en is in principe niet afhankelijk van de hoogte van het inkomen.

De partneralimentatie is fiscaal aftrekbaar als onderhoudsverplichting (persoonsgebonden aftrek), de kinderalimentatie is aftrekbaar als bijdrage levensonderhoud van de kinderen. Het bedrag dat afgetrokken mag worden van het inkomen aan kinderalimentatie is een forfaitair bedrag die afhankelijk is van de hoogte van de bijdrage. Partneralimentatie is afkoopbaar door eenmalig een bedrag te storten, dat geldt niet voor kinderalimentatie.

Hoogte kinderalimentatie?

Onderling moeten er afspraken worden gemaakt over de hoogte van de kinderalimentatie. De rechter zal bij het beoordelen van het ouderschapsplan het belang van het kind bovenaan zetten. De bijdrage moet hoog genoeg zijn om de kinderen het leven te bieden dat ze voor de scheiding gewend waren. De hoogte van de kinderalimentatie is ook afhankelijk van de financiële mogelijkheden. Indien er weinig geld beschikbaar is bij de ouders, krijgt kinderalimentatie voorrang boven de partneralimentatie.

Hoe hoog moet de kinderalimentatie minimaal zijn?

Het betaalde bedrag aan kinderalimentatie is aftrekbaar voor zover de bijdrage afgerond minimaal 400 per kwartaal bedraagt. Indien de ouder die niet de dagelijkse verzorging heeft slechts 100 per maand bijdraagt aan de verzorging, is het bedrag niet aftrekbaar. Zou het bedrag verhoogd worden naar 150, dan is het bedrag wel aftrekbaar. Bijdragen aan de kosten van de opvoeding moet u ruim zien. In beginsel mogen ook de kosten worden meegerekend die de ouder maakt gedurende de dagen dat de kinderen bij hem of haar verblijven. Deze kosten mogen worden meegerekend voor zover deze redelijk zijn. De aftrekmogelijkheid bestaat niet voor de ouder die kinderbijslag ontvangt. Ook als het kind studiefinanciering krijgt, vervalt de aftrekbaarheid.

Tot welke leeftijd moet kinderalimentatie worden voldaan?

De duur van de kinderalimentatie is niet gekoppeld aan de duur van de partneralimentatie. De bijdrage loopt door tot het kind 21 jaar is geworden, of tot het moment dat het kind financieel onafhankelijk is geworden van de ouders.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kinderalimentatie"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 18-06-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!