InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > De vergrijzing van de wereldbevolking

De vergrijzing van de wereldbevolking

De vergrijzing van de wereldbevolking Volgens de Verenigde Naties, zal elke vijfde persoon in de wereld binnenkort 60 jaar of ouder zijn. Deze grootste internationale organisatie van de wereld probeert haar lidstaten te overtuigen om iets te gaan doen met dit groeiende probleem.
Bron: Lusi, RgbstockBron: Lusi, Rgbstock

Waar is de bevolking het oudst?

Mensen leven langer door een aantal redenen. Voeding wordt voortdurend verbeterd, landen zorgen voor een betere gezondheidszorg en onderwijs voor hun burgers. Ook geniet de bevolking van veel landen van een hogere levensstandaard.
Japan gaat aan kop in de wereld als het gaat om ouderen. 30% van de bevolking is boven de 65 jaar oud. Tegen het midden van de 21e eeuw zullen meer dan zestig landen dat percentage hebben bereikt.

Op alle continenten worden de populaties steeds ouder. Toch is de grootste toename van oudere mensen in ontwikkelingslanden, waar de gemiddelde levensverwachting zal gaan toenemen van 68 jaar nu in 2014 tot 74 jaar in 2050. Kinderen die rond deze tijd worden geboren kunnen verwachten dat ze gemiddeld ouder dan 80 jaar gaan worden.

Bron: Tzooka, RgbstockBron: Tzooka, Rgbstock

De groeiende wereldbevolking in Azië

De opkomst van Azië als een sterke economische regio is te wijten aan het feit dat veel landen een jonge werkende bevolking hadden in de jaren tachtig en negentig. Vooral in de Aziatische landen Hong Kong, Singapore, Zuid-Korea en Taiwan nadert het grootste deel van de beroepsbevolking langzaam de pensioengerechtigde leeftijd. Vooruitgang en de productiviteit in deze landen is nu langzaam aan het vertragen.

In Thailand was in 1975 slechts 3,6 procent van de bevolking ouder dan 65. Nu is deze leeftijdsgroep is gestegen tot zeven procent, nog steeds veel lager dan in de ontwikkelde landen van de westerse wereld. Sinds het midden van de vorige eeuw was het beleid van Thailand om het aantal kinderen per gezin terug te brengen naar 1,5. Dit is een daling van 5 of 6. Dit is veel te laag voor een land om de economische groei te handhaven met de eigen bevolking.

Bron: Dieterjj, RgbstockBron: Dieterjj, Rgbstock

De gevolgen met de bevolking in China, India en Afrika

De gezinsplanning in India en China, de meest bevolkte landen in Azië, zal op lange termijn leiden tot desastreuze gevolgen. Bovendien willen meer en meer gezinnen het geslacht van hun kinderen zelf bepalen. Dit zal leiden tot een tekort aan vrouwen in de toekomst. In de komende vijftien jaar zullen de twee landen 50% meer mannen hebben dan vrouwen in de leeftijd van 20 tot 45 jaar.

In Afrika is de situatie enigszins anders. Het is het enige continent, waarbij de bevolking niet vergrijst in zo'n snel tempo. Zo heeft de Afrikaanse economie de kans om snel te groeien in de komende decennia. De VN zegt dat Afrika de economische groei moet gebruiken om het leven van haar burgers te verbeteren.

De voor- en nadelen van de vergrijzing

De VN wijst erop dat een groeiende oudere bevolking de economie van een land niet zal helpen. Landen missen de jongere arbeidskrachten die zij nodig hebben om de productie te doen laten stijgen. Oudere mensen hebben meer zorg nodig. Aan de andere kant heeft een oudere bevolking ook wel voordelen. Grootouders kunnen bijvoorbeeld de verzorging van kinderen op zich nemen wanneer de ouders aan het werk zijn.

De oplossingen voor een sterke toekomst

Volgens de VN zouden overheden moeten investeren in de gezondheid van hun bevolking, zodat de mensen voor een langere tijd actief kunnen blijven. Het geeft ook aan dat politici gezinnen moeten aanmoedigen om meer dan een kind te hebben. In Singapore bijvoorbeeld betaald de overheid gezinnen tussen de twee en vijf duizend dollar voor elk kind. Onderwijs is ook een andere belangrijke factor op de weg naar een welvarende samenleving. Beter opgeleide zullen meer productiviteit en een sterkere groei brengen voor een land.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De vergrijzing in NederlandDe vergrijzing in NederlandDe term vergrijzing verwijst naar het feit dat mensen in Nederland steeds ouder worden en langer moeten doorwerken om vo…
De vergrijzing, wat nu?Door de vergrijzing zullen de kosten voor de gezondheidszorg stijgen en worden pensioenen onbetaalbaar. In een aantal re…
Vergrijzing in NederlandVergrijzing in NederlandEr zijn nog nooit zoveel 65-plussers in Nederland geweest als nu op dit moment en dit aantal neemt nog steeds toe. Wat z…
De aankomende vergrijzingBijna elk Westers land krijgt er in de komende 30 jaar mee te maken, de vergrijzing. Maar hoe is dit nou eigenlijk gekom…
Individueel pensioensparenIndividueel pensioensparenPensioensparen is helemaal in geworden. Veel meer volwassenen kiezen deze methode omwille van de vele mogelijkheden dat…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Betacam, Rgbstock
  • www.un.org
  • www.ouderenfonds.nl
  • www.nationaalkompas.nl
  • Afbeelding bron 1: Lusi, Rgbstock
  • Afbeelding bron 2: Tzooka, Rgbstock
  • Afbeelding bron 3: Dieterjj, Rgbstock
  • Afbeelding bron 4: Lusi, Rgbstock

Reageer op het artikel "De vergrijzing van de wereldbevolking"

Infoteur: Mayorfrits
Gepubliceerd: 04-01-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!