InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > De vergrijzing, wat nu?

De vergrijzing, wat nu?

Door de vergrijzing zullen de kosten voor de gezondheidszorg stijgen en worden pensioenen onbetaalbaar. In een aantal regio`s gaat de bevolking afnemen. Komen daar woonwijken leeg te staan? Vergrijzing geeft veel problemen, of valt het wel mee?

Vergrijzing stoppen

Is het mogelijk de vergrijzing te stoppen? Je kunt proberen het krijgen van kinderen te stimuleren of de immigratie te laten toenemen.

Meer kinderen

Als er meer kinderen worden geboren, neemt het geboortecijfer toe en verjongt de bevolking. Meer kinderen betekent de ontgroening afneemt of zelfs omslaat in vergroening. Een grotere groep jonge mensen vormt een tegengewicht tegen de vergrijzing.

Ontgroening = het afnemen van het aandeel jongeren in de bevolking als gevolg van een afname van het geboortecijfer.
Vergroening = het toenemen van het aandeel jongeren in de bevolking als gevolg van een toename van het geboortecijfer.

Kindervriendelijke maatregelen

De overheid kan proberen die stijging te stimuleren door kindervriendelijke maatregelen te nemen. Bijvoorbeeld door jonge ouders een tijd vrijaf te geven. Zodat de jonge ouders, het werk en de zorg voor het kind niet hoeven te combineren. Of door de kinderbijslag te verhogen. Toch is het onwaarschijnlijk dat zulke maatregelen succes zullen hebben. Mensen willen juist kleine gezinnen. Met kindervriendelijk beleid bereik je hoogstens dat vrouwen op iets jongere leeftijd hun eerste kind krijgen.

Massale immigratie

Een tweede mogelijkheid is massale immigratie. Als honderdduizenden jonge migranten naar Nederland komen, neemt de vergrijzing (tijdelijk) af. Bovendien zal het geboortecijfer stijgen, omdat jonge immigranten kinderen zullen krijgen. Toch helpt immigratie niet echt tegen vergrijzing. Immigranten krijgen wel meer kinderen dan autochtonen, maar dit geldt vooral voor de eerste generatie migranten. Bovendien: Zou immigratie van zoveel mensen een kans van slagen hebben? Er wordt nu al zoveel geklaagd dat Nederland te vol zou zijn.

Vergrijzing, een probleem?

Er komen steeds meer ouderen. De vergrijzing is onontkoombaar. Dat geeft problemen, want er is veel geld nodig voor bijvoorbeeld extra gezondheidszorg en extra AOW-uitkeringen. Aan de andere kant biedt de vergrijzing ook mogelijkheden. Veel mensen verdienen aan ouderenzorg: verpleegsters, fabrikanten van rollators en scootmobiels, noem maar op. Je moet zoeken naar manieren om met de vergrijzing om te gaan. Eerst gingen mensen als ze 65 zijn of eerder met pensioen. De levensverwachting is immers een stuk gestegen; Hierdoor moet je nu tot je 67ste doorwerken.

Regionale verschillen

Na 2038 zal de bevolking van Nederland afnemen. Die demografische krimp zal niet overal gelijk zijn. In het westen van Nederland zal de bevolking blijven toen nemen. In Zuid-Limburg zal de afname het sterkst zijn. Daar speelt niet alleen de vergrijzing een rol. Veel jonge mensen trekken er weg door gebrek aan werk.

Landelijke verschillen

In vergelijking met de andere Europese landen valt de demografische krimp in Nederland tot nu toe mee. Zo zijn er bijvoorbeeld in het oosten van Duitsland steden waar de bevolking sterk is afgenomen. Er trokken zo veel mensen weg dat flatwijken leeg kwamen te staan. Om het probleem van leegstand op te lossen, zijn hele woonwijken afgebroken en vervangen door enkele eengezinswoningen op ruime stukken grond. Eén zo`n stad is Hoyerswerda (Duitsland, zie foto). Er wonen nu veel minder mensen, maar wel mooie ruime omgeving. Wie weet is zo`n oplossing ook in Nederlandse krimpgebieden mogelijk?

Demografische krimp: Minder werkende mensen in vergelijking met de niet-werkende mensen
© 2012 - 2019 Mitchdm, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De vergrijzing in NederlandDe vergrijzing in NederlandDe term vergrijzing verwijst naar het feit dat mensen in Nederland steeds ouder worden en langer moeten doorwerken om vo…
Individueel pensioensparenIndividueel pensioensparenPensioensparen is helemaal in geworden. Veel meer volwassenen kiezen deze methode omwille van de vele mogelijkheden dat…
Goedkoop serviesEen servies hoeft niet duur te zijn. Er zijn tegenwoordig hele leuke en goedkope serviezen te koop. Een belangrijk voord…
Goedkoop overnachten op vakantieGoedkoop overnachten op vakantieGa jij op vakantie? Dan weet je vast wel dat de kosten soms behoorlijk kunnen oplopen. Het is niet goedkoop om een paar…
Goedkoop snel geld lenenGoedkoop snel geld lenenGoedkoop snel geld lenen in 2019 is een keuze. Snel geld lenen kan bij aanbieders van geld zoals Betaaldag en vooral Fer…
Bronnen en referenties
  • Aardrijkunde boek

Reageer op het artikel "De vergrijzing, wat nu?"

Infoteur: Mitchdm
Gepubliceerd: 17-01-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!