Je weet dat je ouder van een hoogbegaafd kind bent als
Hoogbegaafde kinderen denken anders dan 'gewone' kinderen. Tenminste, dat is de ervaring die veel ouders van hoogbegaafde kinderen hebben. Hoogbegaafde kinderen zijn nieuwsgierig, gedreven, creatief en intens. Ze en denken al heel vroeg na over de 'diepere' dingen in het leven. Maar waar waar merk je dat nou aan, die andere manier van denken?De volgende uitspraken zijn een mooie illustratie van de denkwereld van hoogbegaafde kinderen. Herken je je kind in meerdere van deze uitspraken? Dan kán het zijn dat je kind hoogbegaafd is.
Je weet dat je de ouder van een hoogbegaafd kind bent als...
Ik herken mijn kind in deze uitspraken. Wat nu?
Als je je kind in deze uitspraken herkent, dan kan het zijn dat het hoogbegaafd is. Wat kan je dan het beste doen? Veel deskundigen raden aan niet te lang door te blijven lopen met zo'n vermoeden. Hoogbegaafde kinderen vervelen zich vaak op de basisschool, omdat de stof te makkelijk voor hen is. Ook voelen ze zich eenzaam, omdat de andere kinderen hen vaak niet begrijpen. Op lange termijn kan een kind daar erg ongelukkig van worden. Daarom is het raadzaam om je vermoedens met de leerkracht te bespreken.Als je zeker wilt weten of je kind hoogbegaafd is, dan kan je het laten testen. Dit kan onder andere bij het CBO. Dit bureau is gespecialiseerd in het testen van hoogbegaafde kinderen. De uitslag van zo'n test vertelt nooit het hele verhaal, maar kan wel duidelijkheid scheppen. Het CBO kan ook adviezen geven over hoe om te gaan met een hoogbegaafd kind. Vaak zal er dan geadviseerd worden om het kind uit te dagen met extra lesstof. Daar zijn drie strategieën voor: het zogenaamde versnellen verdiepen en verrijken. Bij versnellen doorloopt het kind de normale lesstof, maar dan op een sneller tempo. Bij het verdiepen doorloopt het kind de reguliere lesstof, op hetzelfde tempo als de klas dat doet, maar wordt er dieper ingegaan op de lesstof. Bij het verrijken krijgt een kind naast de reguliere lesstof, ook andere onderwerpen aangeboden.
Ook kan het een kind helpen om zogenaamde 'ontwikkelingsgelijken' te ontmoeten. Dat zijn leeftijdsgenootjes met hetzelfde verstandelijke niveau. Daardoor voelt het kind zich minder eenzaam, en kan het vriendschappen leren opbouwen. Daar is in de gewone schoolsituatie vaak geen gelegenheid toe. Dit is omdat de klasgenootjes in sociaal en emotioneel opzicht vaak een stuk 'jonger' zijn. Een kleuter kan maandag beste vrienden zijn met Storm, dinsdag met Fatima, en woensdag met Karel, omdat Karel toevallig een gave brandweerauto heeft. Een hoogbegaafde kleuter kan daardoor teleurgesteld worden, omdat hij een andere verwachting van vriendschap heeft. 'Hoezo ben je nu beste vrienden met Karel, je was toch beste vrienden met míj?'
Voor advies en tips van andere ouders kun je bij Pharos terecht. Dit is de vereniging voor ouders van hoogbegaafde kinderen. Zij organiseren activiteiten waar kinderen elkaar kunnen ontmoeten. Voor wie online ervaringen wil uitwisselen, is er het hb-kind-forum. De (Vlaamse) website hoogbegaafdvlaanderen.be biedt een schat aan informatieve artikelen.