InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Vader zijn en opvoeding
mijn kijk op

Vader zijn en opvoeding

Vader zijn en opvoeding Vader zijn vraagt een grote verantwoording. Dit begint al tijdens de zwangerschap. Het opvoeden van kinderen is een mooie maar moeilijke taak. Niet elk kind is hetzelfde en ieder kind vraagt een verschillende aanpak. Voor de meeste vaders geldt dat de partner het grootste deel van de opvoeding doet. Maar als vader heb je ook de nodige taken.

Vaders en conflicten

Het vaderschap is een taak die niet altijd gemakkelijk is. Als jij vader bent van meerdere kinderen zul je merken dat ieder kind uniek is. Het verschil in karakter vraagt ook om een verschil in omgang. Een kind kan veel aandacht eisen of juist niet. In de loop van de opvoeding kom je hier beetje bij beetje achter. Fouten zul jij ook maken tijdens de opvoeding. Tijdens een conflict met jouw kind kan je door emotie soms verkeerde dingen zeggen of doen. Dan besef jij later dit had ik toch anders moeten doen. Leer wel van deze fouten, dat is beter voor jezelf en voor jouw kind. Probeer altijd rustig te blijven tijdens een conflict. Als jij rustig bent zal dit overslaan op jouw kind en je maakt niet snel een fout waar jij later spijt van kan krijgen. Conflicten tussen ouder en kind zijn onvermijdelijk en zijn een onderdeel van de opvoeding. Kinderen zijn geneigd om jou te testen en zullen dat ook proberen. Het opvoeden en groot brengen van een kind is een mooi iets, maar soms ook een moeilijke taak en kan van binnen soms ook pijn doen.

De taken van vader

Er komen situaties tijdens het opgroeien van jouw kind, die alleen vaders op kunnen lossen. De belangrijkste taak welke je als beide ouders hebt, is om er altijd te zijn voor jouw kind. In het begin van het opgroeien gaat het alleen om lichamelijke verzorging. Al zal deze taak het meest door de moeder gedaan worden. Maar als jouw kind ouder en zelfstandiger wordt, komen er situaties waarin jouw kind de hulp en advies van de vader nodig heeft. De taken van de vader zijn niet alleen het repareren van een fiets. Geestelijke bijstand en adviseren behoren tot een onderdeel van de opvoeding. Door de ogen van jouw kind word jij gezien als iemand die alles weet en overal een oplossing voor heeft. Neem daarom de tijd voor jouw kind en geef het aandacht, zo krijg je een beeld van wat er bij jouw zoon of dochter omgaat van binnen en wat ze bezighoud. Hierdoor zal jouw kind sneller naar jou toekomen om advies. Wat er ook gebeurt, probeer altijd je kind te begrijpen.

Opvoeding en leren

De opvoeding die wij als ouder zijnde van onze eigen ouders mee gekregen hebben, nemen we misschien wel onbewust mee in de opvoeding van onze eigen kinderen. Niet dat jij die opvoeding moet kopiëren, maar sommige delen nemen we wel mee. Al zullen er momenten zijn die jij anders gaat doen. Tijden veranderen en daarmee de opvoeding ook, hierdoor leer jij als ouder elke dag bij. Als ouder leer jij je kind hoe zij horen te reageren en moeten omgaan in verschillende situaties. Andersom is ook het geval, jij leert ook van jouw kind. Dat maakt de opvoeding zo bijzonder, men leert van elkaar. Jij gaat dit pas waarnemen als je vader mag worden van een tweede kind. Je merkt dan dat jij situaties anders aangrijpt als bij je eerste kind.

Opgroeiende kinderen

Als je kind groter wordt veranderen ook de taken van de ouder. Je kind wordt zelfstandiger maar dit betekent nog niet dat de opvoeding makkelijker wordt. Men zegt weleens "kleine kinderen kleine zorgen en grote kinderen grote zorgen". De situaties waar jouw kind mee te maken gaat krijgen, worden niet alleen moeilijker voor het kind zelf, maar ook voor de ouder. En als ouder zijnde zal jij slapeloze nachten krijgen door de situaties waar je kind zich in bevindt. Als jij wil weten waar je kind mee bezig is en wat voor problemen zij hebben, zal jij al vroeg tijdens de opvoeding een vertrouwensband moeten krijgen met je kind. Hierdoor krijg jij voor jezelf als ouder ook meer rust en dat betekent minder zorgen. Als ouder moet jij jouw kind leren te begrijpen, weten hoe ze denken en wat ze doen. Daarmee kun jij je kind voorbereiden op de maatschappij en de nodige raad meegeven. Je geeft je kind een basis mee en het is aan jouw kind de keuze wat zij of hij ermee gaat doen.

Puberteit

De band die jij als vader opbouwt met je kind is iets speciaals. Het is een gegeven dat het ene kind meer naar zijn moeder trekt dan naar zijn vader, maar andersom kan het natuurlijk ook zo zijn. Wat men vaak ziet, is dat de band tussen een dochter en de vader groter is als tussen een zoon en vader. Dit komt doordat de vader zijn dochter meer wil beschermen tegen de buitenwereld dan zijn zoon. Al gebeurt dit misschien wel onbewust. Natuurlijk willen wij als ouder zijnde onze kinderen beschermen, maar het gevoel van een vader naar zijn dochter toe is toch anders. Vooral als de kinderen in de puberteit zijn maken we ons meer zorgen om de dochter dan om de zoon. Dit heeft te maken met het verschil in sekse. Als ouder hoop jij dat jouw kind niet dezelfde fouten gaat maken die jij zelf vroeger hebt gemaakt. Natuurlijk moeten zijzelf de wereld ondervinden en ervaren. Maar je kan als ouder wel proberen om je kind te sturen, uiteindelijk nemen zij zelf de keuzes die ze tegenkomen. Doordat de kinderen in een andere tijd opgroeien als de ouders, zijn de ouders bang voor de puberteit van het kind. Als ouder weet je niet precies wat er afspeelt in de buitenwereld. Het is de eerste stap van het loslaten van jouw kind en dat kan best moeilijk zijn. Het is het pad naar volwassenheid en helemaal loslaten doet men toch nooit als ouder zijnde.

Lees verder

© 2013 - 2019 Frans224, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vader zijn en opvoeding"

Reactie

Gerrit, 29-08-2013 18:56 #1
Ben in december 1980 door omstandigheden huisman geworden, heb met veel plezier en gemak onze twee dochters van 1980 en 1981 op gevoed. Heb van de meiden nog nooit een wanklank gehoord. Ben inmiddels opa en zoals ik met de dochters omging en nog steeds omga zo doe ik dat ook met de kleinkinderen. Open en eerlijk en vooral je eigen jeugd niet vergeten. Reactie infoteur, 30-08-2013
Dat is mooi om te horen.
Ik wens je nog veel plezier met het opa zijn.
Geniet ervan.

Infoteur: Frans224
Laatste update: 31-08-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: Vaders
Reacties: 1
Mijn kijk op…
Schrijf mee!