InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > De populairste kindernamen van 2012

De populairste kindernamen van 2012

De populairste kindernamen van 2012 Gefeliciteerd, je wordt ouder van een kindje! Als het goede nieuws eenmaal tot je is doorgedrongen, wordt het tijd om na te denken over de naam van jullie baby. Een mooie passende naam voor uitzoeken is natuurlijk erg belangrijk: je kindje zal deze naam zijn of haar hele leven dragen.

Een naam uitzoeken

Je kunt ervoor kiezen om een naam uit een boekje uit te zoeken of je kunt samen zelf een mooie naam te bedenken. De Sociale Verzekeringsbank stelt ieder jaar een lijst van de meest gekozen namen. Deze lijst geeft je een beeld van de populairste kindernamen in 2012. Misschien vind je er wel een naam tussen die je aanspreekt.

Betekenis van de namen in de top 3

Zo'n lijst met namen is natuurlijk leuk, maar het is nog leuker om te weten wat de populairste namen nou eigenlijk betekenen. De betekenis achter een naam geeft er een extra lading aan, waardoor je kan besluiten dat een naam misschien wel beter bij je kindje past dan dat je in eerste instantie dacht.

JongensnamenMeisjesnamen
1. Daan 1. Emma
2. Bram2. Sophie
3. Sem3. Julia
4. Lucas4. Anna
5. Milan5. Lisa
6. Levi6. Isa
7. Luuk7. Eva
8. Thijs8. Saar
9. Jayden9. Lotte
10. Tim10. Tess
11. Finn 11. Lynn
12. Stijn12. Fleur
13. Thomas13. Sara
14. Lars14. Lieke
15. Ruben15. Noa
16. Jesse16. Fenna
17. Noah17. Sarah
18. Julian18. Mila
19. Max19. Sanne
20. Liam20. Roos

Jongensnamen

Daan

In 2012 hebben 864 pasgeboren jongetjes de naam Daan gekregen. De afkorting Daan, van de naam Daniël, is typisch Nederlands. In andere talen en landen is deze afkorting ongebruikelijk. De betekenis van deze Hebreeuwse naam is 'God is mijn rechter'.

Bram

In 2012 is er 840 keer een Bram geboren. Bram is een typisch Nederlandse afkorting van de Hebreeuwse naam Abraham. De betekenis is 'vader van een menigte volkeren'.

Sem

In 2012 zijn 805 jongens Sem genoemd. De naam Sem is Hebreeuws en betekent 'Roep' of 'Naam'. De naam Sem kan ook een afkorting zijn van de Hebreeuwse naam Samuël. Varianten van de naam Sem zijn Sjamme, Semke en Semme.

Meisjesnamen

Emma

In 2012 zijn er 680 meisjes met de naam Emma geboren. De naam Emma is een verkorting van namen die beginnen met emin of imin, bijvoorbeeld Emintrude. De naam betekent 'groot', 'geweldig'. Oorspronkelijk is het een bijnaam van de god der Hermionen, een Germaanse stam.

Sophie

Is in 2012 aan 679 meisjes gegeven. De Griekse naam Sophie is afgeleid van de naam Sophia of Sofia. De naam, heel populair in Griekenland, betekent: wijsheid.

Julia

In 2012 is er 658 keer een Julia geboren. Julia is een Latijnse naam van de mannelijke vorm Julius. De betekenis is onzeker. Sommige bronnen spreken van de betekenis 'de jeugdige', andere noemen 'de eerste wollige baardharen' als verklaring.
© 2013 - 2017 Gvanw, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Populaire jongens- en meisjesnamen 2010-2013Populaire jongens- en meisjesnamen 2010-2013Wanneer er een baby op komst is, zijn ouders vaak lang bezig met het bedenken van de perfecte naam voor hun ongeboren te…
Meest populaire kindernamen 2009Meest populaire kindernamen 2009Begin januari 2010 heeft de SVB ze weer bekend gemaakt: de populairste namen die ouders hun kind gaven in 2009. Daan en…
De populairste babynamen 2015 in het derde kwartaalNa het derde kwartaal van 2015 heeft de Sociale Verzekeringsbank de babynamen top 20 weer op een rijtje. Zij zijn op de…
Populairste meisjesnamen en jongensnamen 2012Populairste meisjesnamen en jongensnamen 2012Wanneer je in verwachting raakt, wordt het tijd om na te denken over babynamen. Dat is natuurlijk niet eenvoudig, want e…
De top 20 voornamen van 2013Voor de meeste aanstaande ouders is het zoeken van de juiste naam voor hun baby een belangrijk proces. De meeste mensen…
Bronnen en referenties
  • SVB.nl

Reageer op het artikel "De populairste kindernamen van 2012"

Infoteur: Gvanw
Gepubliceerd: 16-08-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!