InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Hoe verloopt de geboorte voor papa?

Hoe verloopt de geboorte voor papa?

De grote dag is aangebroken, al weken lang kijken jullie beiden er naar uit. Voor de toekomstige moeder zijn de laatste weken van de zwangerschap het zwaarst. De baby is nadrukkelijk aanwezig, hierdoor komt de moeder weinig tot rust. Zij wil er nu wel eens vanaf. Hoe verloopt de bevalling voor de toekomstige vader? Op welke punten kan hij zich voorbereiden?

Locatie

De eerste belangrijke keuze welke men moet maken, waar gaan wij bevallen? Thuis of in het ziekenhuis? Als er tijdens de zwangerschap geen complicaties zijn, kan men er ook voor kiezen om thuis te bevallen.

Thuis

In je eigen huis bevallen is een keuze die men zelf maakt. Bent u bang dat er complicaties optreden, kies dan voor het ziekenhuis. Hier heeft men direct goede medische zorg ter beschikking. De kraam hulp komt langs om alles voor te bereiden voor de aankomende bevalling. Op dat moment is zij de baas in jouw huis. Help haar en leg uit hoe bij jullie thuis de gang van zaken gaan. In je eigen huis bevallen heeft de volgende voor en nadelen.

Voordeel

Na de geboorte is het kindje gelijk op zijn plek en hoeft dus niet de reis te maken vanuit het ziekenhuis. Ook de eigen vertrouwde omgeving is voor de toekomstige vader en moeder prettiger.

Nadeel

Treden er complicaties op, dan is er paniek in huis. Ambulances met gillende sirenes voor de deur zijn natuurlijk niet prettig. De tijd die men verliest door toe doen van het transport naar het ziekenhuis, kan nare gevolgen hebben voor de baby en moeder.

Ziekenhuis

De voordelen van thuis bevallen, zijn hier de nadelen. Het advies hier luidt "wees goed voorbereid". Houd rekening met de volgende punten:
  • Volle tank benzine in de auto. Het kan zijn dat je doorgestuurd wordt naar een ander ziekenhuis.
  • Autostoel bevestigen op de achterbank.
  • Neem de Maxi-Cosi mee. Voor het vervoeren van jullie baby.
  • Tas of koffer in de auto, waarin de kleren van moeder en kind zitten. Ga uit van meer dagen verblijf.
  • Vergeet je portemonnee niet.
  • Neem wat voor jezelf mee als tijdverdrijf, het kan lang gaan duren.

De geboorte van je kind

Het grootste advies is, "blijf rustig". Bekijk op het internet een bevalling, dan weet je ongeveer hoe het in zijn werk gaat.

  • Eet van tevoren goed, zo val je niet flauw.
  • Praat niet teveel.
  • Geef je partner de middelen waar zij naar vraagt.
  • Zorg voor koude washandjes, dit is voor het afvegen van het voorhoofd bij je partner (zweet).
  • Knip de navelstreng door, dit is een speciaal moment.

Laat het gewoon over je heen komen en luister naar het advies van de verloskundige of arts. Het moment van de geboorte van je kind zal je nooit meer vergeten.

Aangifte kind

Als vader mag jij je kind aangeven. Dit moet gebeuren op het gemeentehuis in de gemeente waar je kind geboren is. De aangifte moet geschieden binnen 3 dagen na de geboorte. De dingen welke je mee moet nemen naar het gemeentehuis zijn:
  • Identiteitsbewijs.
  • Als jullie getrouwd zijn het trouwboekje meenemen.
  • Niet getrouwd? Dan het bewijs van erkenning van geboorte meenemen. Dit bewijs moeten jullie samen aanvragen op het gemeentehuis.
  • Na de geboorte krijg je een bewijs van de geboorte. Dit bewijs wordt opgemaakt door de arts of verloskundige.

Lees verder

© 2013 - 2019 Frans224, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vaderschapserkenning (België)Vaderschapserkenning (België)Als je een kind krijgt, is de moeder automatisch bekend. Het vaderschap wordt echter niet in alle gevallen automatisch e…
De achternaam en het personenrechtDe achternaam en het personenrechtKrijgt een kind bij zijn of haar geboorte automatisch de achternaam van de verwekker of van zijn moeder? Hoe zit dit eig…
Kind aangeven na geboorteKind aangeven na geboorteNa de geboorte van een kind, moet hij of zij aangegeven worden bij de ambtenaar van de gemeentelijke burgerlijke stand.…
Babymoord: vaak is de moeder verward of heeft ze problemenBabymoord: vaak is de moeder verward of heeft ze problemenBabymoord door moeders: er zijn altijd moeders geweest die hun pasgeboren kinderen om het leven brachten. Vroeger, voord…
Vaders zijn belangrijk in de opvoeding!Vaders zijn belangrijk in de opvoeding!Als vaders eens wisten hoe belangrijk ze zijn in de opvoeding van hun kinderen, wat gaat er dan gebeuren? Is het vaders…

Reageer op het artikel "Hoe verloopt de geboorte voor papa?"

Infoteur: Frans224
Laatste update: 31-08-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: Vaders
Schrijf mee!